Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål

Hei,

 

Jeg overtar en helt nye leilighet i løpet av året og ønsker å gjøre den litt smarte. Fra før av har jeg ingen erfaring med smart-løsninger, men har lest litt rundt på nettet og ønsker innspill fra dere. 

 

Litt om leiligheten:

1. Vestvendt leilighet på 76 kvm med to bad og soverom. 

2. Det er vannbåren varme i leiligheten. 

3. I alle rom utenom soverommene vil det være spotter med dimmere. 

4. Leiligheten har gulv til tak vinduer og det vil være utvendig solskjerming med innvendig bryter. 

5. Vi har Sonos fra før av og skal kjøpe Xiaomi Mi RoboRock S5 før vi flytter inn. 

 

Jeg ønsker blant annet å kunne senke temperaturen om natten og når vi er på jobb eller ferie. Solskjermene vil jeg at skal senke/heve seg basert på været og etter etter behov. I tillegg ønsker jeg å sette opp enkle regler for Sonos og støvsugeren. Når det kommer til lys er jeg usikker på hva f.eks Phillips Hue kan bidra med når vi allerede har spotter og dimmer. Forsvinner fordelene ved Phillips Hue, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? 

 

Hvilken(e) sentral og produkter vil dere anbefale basert på mitt behov? Er det andre produkter dere mener jeg bør gå til anskaffelse av, så setter jeg pris på om dere skriver det også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
6 timer siden, Fjellbo skrev:

Hvilken(e) sentral og produkter vil dere anbefale basert på mitt behov?

Det kommer faktisk mest an på deg, dine kunnskaper, hvilke muligheter du vil ha og hvor mye energi du vil legge i det.

 

FutureHome er en "set it and forget it"-løsning. Den er herlig enkel å sette opp, men også dessverre ganske enkel når det gjelder automasjon.

Du har bokser som Vera og SmartThings som kan gjøre mye for deg.

Programmer som HomeSeer, Home Assistant og OpenHAB gir deg omtrent alle muligheter, men tar også mer tid. HomeSeer koster noen kroner, men er nok den man bruker "minst tid for vedlikehold" av de tre.

 

Jeg slår alltid et slag for HomeSeer, fordi jeg bruker det selv.

 

Men si oss litt mer om deg: Hvor mye kan du og hvor mye vil du ha muligheter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Moskus skrev:

Men si oss litt mer om deg: Hvor mye kan du og hvor mye vil du ha muligheter til?

 

Kunnskapsnivået er veldig lavt, men jeg er villig til å invester tid fremover. Jeg ser ikke for meg å skrive egne koder. Det er ønskelig med et enkelt system hvor man likevel har en del muligheter etterhvert som kunnskapsnivået øker og man blir klar over hvilke muligheter som finnes, og når nye behov oppstår.

 

Som nevnt er kunnskapsnivået lavt. Jeg har lest litt på tek.no om blant annet Homey og flere andre sentraler,  sett litt FutureHome og ulike produkter fra Fibaro og Philips. Pt. er jeg mer forvirret enn da jeg startet å lese meg opp. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
47 minutter siden, Fjellbo skrev:

Pt. er jeg mer forvirret enn da jeg startet å lese meg opp. 

Ja, det er dessverre et kjent problem. Hjemmeautomasjon har blitt mer tilgjengelig, men ikke nødvendigvis enklere å forstå...

 

Fordelen med f.eks. FutureHome eller Fibaro Home Center er at de bruker Z-wave. Z-wave har den fordelen at det er mindre problemer med inkompatibilitet hvis du er lei begrensningene i det. Hvis du kjøper en FutureHome-pakke og styrer lys og temperatur via det, så er det nesten 100% sikkert at du kan bruke alt utstyret hvis du vil bruke HomeSeer eller Home Assistant senere.

 

Zigbee (som Philips Hue bruker) kommer seg for all del, men 1) det er et mindre utvalg av produkter og 2) det er vesentlig større forskjell i støtten mellom ulike systemer (f.eks. kan foreløpig hverken FutureHome eller Fibaro Home Center bruke dette uten noen "hacks"). Dessuten er fort Zigbee og Zibgbee flere forskjellige ting, dessverre.

 

 

Et annet tips som er mer av egen erfaring er å ikke sette inn smarte GU10-pærer istedenfor å sette inn en smart dimmer. Jo, du mister kontroll over alle pærene, men det har du nok sjeldent (eller aldri) bruk for. Du mister også fargekontroll over alle pærene, men med mindre du er overivrig og superentusiastisk over fargepaletten for 80-tallet, så klarer du deg nok uten det også. Bruk heller en god Z-wave-dimmer (Fibaro Dimmer 2 er glimrende) og noen gode lyspærer/spoter (jeg har blitt veldig glad i Dim-2-warm).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
44 minutter siden, Moskus skrev:

Et annet tips som er mer av egen erfaring er å ikke sette inn smarte GU10-pærer istedenfor å sette inn en smart dimmer. Jo, du mister kontroll over alle pærene, men det har du nok sjeldent (eller aldri) bruk for. Du mister også fargekontroll over alle pærene, men med mindre du er overivrig og superentusiastisk over fargepaletten for 80-tallet, så klarer du deg nok uten det også. Bruk heller en god Z-wave-dimmer (Fibaro Dimmer 2 er glimrende) og noen gode lyspærer/spoter (jeg har blitt veldig glad i Dim-2-warm).

 

 

 

 

Som du kan se har vi valgt å oppgradere en del bryterne til dimmere. Har det vært bortkastet hvis vi investerer i noen Fibaro 2 dimmere? 

 

Spottene vi har valgt har ikke varme-dimmer. Forstår jeg deg riktig hvis du mener vi skal sette inn nye lyspærer f.eks. dim-2-warm? Eller bør jeg ta kontakt med elektriker å spørre om de kan oppgradere spottene til varm-dim til 360 kr stykke?

4CABCC37-65D0-44A5-B3F5-2B4A8CAA4FF1.jpeg

75A3A86A-945D-4A88-9480-6B4C071EBCF8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Fjellbo skrev:

Som du kan se har vi valgt å oppgradere en del bryterne til dimmere. Har det vært bortkastet hvis vi investerer i noen Fibaro 2 dimmere? 

Ja, dessverre. :(

Ingen smarte dimmere jeg vet om kan kobles til en eksisterende dimmer, den må i alle tilfeller byttes ut. Det gjelder også om du skulle gått for Hue-pærer.

 

Hvilket merke downlight er det? Det vil helt sikkert fungere fint det som er. Det MÅ ikke være dim-2-warm! :) 

Jeg har bare nettopp fått det installert selv, og synes det gir et særdeles behagelig lys... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Moskus skrev:

Ja, dessverre. :(

Ingen smarte dimmere jeg vet om kan kobles til en eksisterende dimmer, den må i alle tilfeller byttes ut. Det gjelder også om du skulle gått for Hue-pærer.

 

Kjedelig når vi har brukt ganske mange tusen kroner på det. Prisen for å oppgradere fra bryter til dimmer var 3000 kr. pr. stykk. 

 

3 timer siden, Moskus skrev:

Hvilket merke downlight er det? Det vil helt sikkert fungere fint det som er. Det MÅ ikke være dim-2-warm! :) 

Jeg har bare nettopp fått det installert selv, og synes det gir et særdeles behagelig lys... ;) 

 

Det er jeg litt usikker på. Skal undersøke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Moskus skrev:

ilket merke downlight er det? Det vil helt sikkert fungere fint det som er. Det MÅ ikke være dim-2-warm! :) 

 

Sparrow II LED downlight
Lavtbyggende og dimmbar LED downlight med tilt i matt hvit utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Fjellbo skrev:

Prisen for å oppgradere fra bryter til dimmer var 3000 kr. pr. stykk. 

Hva i svarte granskauen?!?

Det finnes Elko-dimmere som er forholdsvis dyre, joda. Men det tar ikke over en time å installere dem. Og de må jo ha noen rabatter som gjør selve dimmeren noe billigere også. 

 

Det er ikke de nye Elk RF-dimmerne du har fått, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke de nye Elk RF-dimmerne du har fått, da?

Nei, vi valgte å ikke oppgradere til Elko plus eller Elko RS lav. 

 

Lagt til prislisten. Ganske stive priser 

 

F0D4BDBF-7751-4E3B-BE53-8B53A700A72E.jpeg

Endret av Fjellbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange elektrikere tar tilnermet listepris for utstyr.

Samtidig tar fastpris ofte høyde for litt mer en ved å gjøre time for time. Jeg tipper det er beregnet ca 2 timer på denne jobben.

Dette inkluderer selve jobben, bestilling av utstyr samt det administrative. 

Som en enkeltstående jobb vil jeg si dette er en normal pris.

 

Når det er sagt bør det absolutt være mulig å få en rimelig god kvantumsrabatt ved bestilling av flere ting. Dette handler mest om at kjøretiden, rigging/rydding, bestilling og administrativt vil kunne fordeles ut over flere punkt.

 

Jeg vil tro det er lettere å få en samlepris når du vet hva du vil ha. Slike prislister er ofte enkle på små jobber.

 

 

 

Edit: Da det jeg skrev ikke er relevant lenger, oppdaterer jeg heller med noe relevant.

Endret av Tverfyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 23.4.2019 den 8.14, Moskus skrev:

 

Et annet tips som er mer av egen erfaring er å ikke sette inn smarte GU10-pærer istedenfor å sette inn en smart dimmer. Jo, du mister kontroll over alle pærene, men det har du nok sjeldent (eller aldri) bruk for. Du mister også fargekontroll over alle pærene, men med mindre du er overivrig og superentusiastisk over fargepaletten for 80-tallet, så klarer du deg nok uten det også. Bruk heller en god Z-wave-dimmer (Fibaro Dimmer 2 er glimrende) og noen gode lyspærer/spoter (jeg har blitt veldig glad i Dim-2-warm).

 

Hva ville du gjort nå som vi får dimmere og ikke brytere i alle rom utenom soverommene? Ser for meg at vi enten bytter til noen enkle GU10 lyspærer som ikke er smarte, eller til noe smarte GU10 lyspærer eller bytter ut dimmerene til brytere og installerer Fibaro Dimmer 2. 

 

Til info så vil det være 9 dimmere hvorav 5 er knyttet til den åpne kjøkken og stueløsningen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Fjellbo skrev:

Ser for meg at vi enten bytter til noen enkle GU10 lyspærer som ikke er smarte, eller til noe smarte GU10 lyspærer eller bytter ut dimmerene til brytere og installerer Fibaro Dimmer 2. 

 

Du kan ikke ha smarte lyspærer tilkoblet en vanlig dimmer. Det KAN funke, men alle smarte pærer skriver i manualene sine at det ikke er støttet. 

 

Jeg ville byttet til brytere og Fibaro dimmer 2. :) Hvis det har kommer for langt i bestillingen til å endre den, så bør det være mulig å få solgt de dimmerne ubrukt og dermed redusere «tapet». 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
36 minutter siden, ZoRaC skrev:

Du kan ikke ha smarte lyspærer tilkoblet en vanlig dimmer. Det KAN funke, men alle smarte pærer skriver i manualene sine at det ikke er støttet. 

Og selv om det KAN funke er det nok en overhengende sannsynlighet for at man reduserer levetiden til de smarte pærene... de er rett og slett ikke laget for å være koblet til bak en dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lest meg opp litt den siste tiden, men på grunn av mye annet som skjer om dagen, så har jeg ikke kommet så langt som jeg skulle ønske.

 

Jeg kommer ikke til å bytte ut dimmeren i førsteomgang. Derimot kommer vi til å gå for Fibaro Roller Shutter 3 til styring av solskjermene, Philips HUE eller Fibaro smart dimmere hvor vi får vanlige brytere og kanskje Qubino Flush 1D eller et annet produkt for styring av varmen.

 

Sett litt på Google Hub de siste dagene. Vil gjerne kunne styre produktene med stemmen. I tillegg vil Google kunne styre sonosene og støvsugeren min, som er et pluss. Vil Google også kunne styre alle produktene over på egenhånd, eller bør jeg velge en annen sentral som jeg kobler sammen Google Hub?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, Fjellbo skrev:

Lest meg opp litt den siste tiden, men på grunn av mye annet som skjer om dagen, så har jeg ikke kommet så langt som jeg skulle ønske.

 

Jeg kommer ikke til å bytte ut dimmeren i førsteomgang. Derimot kommer vi til å gå for Fibaro Roller Shutter 3 til styring av solskjermene, Philips HUE eller Fibaro smart dimmere hvor vi får vanlige brytere og kanskje Qubino Flush 1D eller et annet produkt for styring av varmen.

 

Sett litt på Google Hub de siste dagene. Vil gjerne kunne styre produktene med stemmen. I tillegg vil Google kunne styre sonosene og støvsugeren min, som er et pluss. Vil Google også kunne styre alle produktene over på egenhånd, eller bør jeg velge en annen sentral som jeg kobler sammen Google Hub?  

 

Google Home/Assistant vil bare kunne styre Philips HUE (cloud til cloud) da de ikke har støtte for Z-wave/Zigbee offline (ikke cloud) enheter. Du må nok ha en smarthus-hjerne som styrer dimmere, solskjerm og varme som igjen kan snakke med Google Home, men dette er som regel veldig enkelt å få til da mange bruker disse taleassisetenttjenestene. Det lar deg også automatisere mer slik at du slipper å bruke stemmen hele tiden, men fortsatt kan overstyres med talekommandoer om du ønsker det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Fjellbo skrev:

Leiligheten ble levert med 6 solskjermer som kun kan styres med en Somfy-fjernkontroll. Det er altså ingen brytere hvor jeg kan sette inn en Fibaro roller shutter. Har dere noen forslag hvordan jeg kan gjøre solskjermingen smart?

 

Hva slags Somfy? IO eller RTS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis den har en "My"-knapp så tror jeg at det er RTS, men ingen garantier. Står det en frekvens et sted?

 

Fant ingen ting i dokumentasjonen fra entreprenøren, så får se om jeg kan finne ut av det når jeg er tilbake i leiligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk. Har dessverre ikke fått lest meg opp særlig mye, men jeg heller mot Homey.

 

Vannbåren varme styres i dag gjennom BT-DRF-02 som kommer med 868 MHz frekvens https://docs.wixstatic.com/ugd/edd7c8_6efe524efe27439abd7696e79ed3c203.pdf

 

Den kan vel snakke med Homey?

 

Ville dere heller byttet ut styringsenhetene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, Fjellbo skrev:

Den kan vel snakke med Homey?

Nei, det tviler jeg på. Z-wave er riktignok 868 MHz, men det er ikke nok å bare "ha riktig frekvens". Det er også snakk om å bruke riktig protokoll også.

 

8 timer siden, Fjellbo skrev:

Ville dere heller byttet ut styringsenhetene? 

Jeg ville iallfall vurdert Z-wave. Det finnes batteridrevne termostater i Z-wave-format også, og du kan styre reléene med Z-water.

Ellers er Heatmiser også et alternativ, som iallfall har en åpen API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Moskus skrev:

eg ville iallfall vurdert Z-wave. Det finnes batteridrevne termostater i Z-wave-format også, og du kan styre reléene med Z-water.

Ellers er Heatmiser også et alternativ, som iallfall har en åpen API.

I begge tilfellene må vel styreenheten i skapet byttes ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.