Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tilbakemelding på garasjeportblad


TMB

Anbefalte innlegg

Skal sette opp status på garasjeporten og ser for meg to muligheter. Tenkte først å montere en basic magnetkontakt men så kom jeg over denne som virker populær:

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/vision-garasjeportdetektor-p51037

 

Men hva er egentlig forskjellen i praksis?

Denne registrerer om porten står eller ligger, mens en magnet registrerer åpen eller lukket.

 

Signalet inn på systemet vil jo være det samme. Er den eneste forskjellen at denne vil være lettere å montere? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sette opp status på garasjeporten og ser for meg to muligheter. Tenkte først å montere en basic magnetkontakt men så kom jeg over denne som virker populær:
 
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/vision-garasjeportdetektor-p51037
 
Men hva er egentlig forskjellen i praksis?
Denne registrerer om porten står eller ligger, mens en magnet registrerer åpen eller lukket.
 
Signalet inn på systemet vil jo være det samme. Er den eneste forskjellen at denne vil være lettere å montere? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? [emoji4]
Dingsen du linker til har også mulighet til å koble til en external switch i tillegg. F.eks kan du detektere om porten også er låst, ved f.eks bruke en mikrobryter, osv.

Denne muligheten har/hadde også noen magnetbrytere, men vet ikke om noen på markedet nå har det lenger.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjaeran skrev:

Tror det der er kun en vibrasjonsdetektor.

Trodde den i det minste også hadde en tilt-sensor inni, slik at den vet at den om den er åpen eller lukket.

 

Jeg løste det med en mikrobryter. :)

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fjaeran skrev:

Tror det der er kun en vibrasjonsdetektor.

Min klikker når den tiltes, og den rapporterer bare 2 statuser (åpen/lukket). I tillegg har den en ganske ubrukelig funksjon som gjør at dersom du tar av dekselet så varsler den. Min har ikke vært helt til å stole på. Vurderer om xiaomi aqara motion detector kan brukes. Har mye zigbee devicer nå, og jeg tror denne kan rapportere akselerasjon slik at man kan få tilbakemelding på om porten faktisk er i bevegelse. Noen som har prøvd? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rufus skrev:

M. Vurderer om xiaomi aqara motion detector kan brukes. Har mye zigbee devicer nå, og jeg tror denne kan rapportere akselerasjon slik at man kan få tilbakemelding på om porten faktisk er i bevegelse. Noen som har prøvd? ? 

 

Har ikke garasjeport. Men prøver å bruke den sensoren som posisjonsgiver til markisen. Men er ikke så nøyaktig.
Tror ikke den måler akselerasjon. Men angir vinkler, men desverre ikke nøyaktig nok (for meg)

 

image.thumb.png.59df8431cd5327a87e41666bcc06190c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fjaeran skrev:

 

Har ikke garasjeport. Men prøver å bruke den sensoren som posisjonsgiver til markisen. Men er ikke så nøyaktig.
Tror ikke den måler akselerasjon. Men angir vinkler, men desverre ikke nøyaktig nok (for meg)

 

image.thumb.png.59df8431cd5327a87e41666bcc06190c.png

Har du siste versjon av jowihue og deconz? Mener det ble noen endringer i siste jowihue versjon, men har ikke satt meg inn i detaljene enda. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rufus skrev:

Har du siste versjon av jowihue og deconz? Mener det ble noen endringer i siste jowihue versjon, men har ikke satt meg inn i detaljene enda. ? 

 

Ja, mener jeg har siste versjon.
På forrige versjon fikk jeg mindre info.  Disse gradene kom på siste oppdatering.

image.png.e1cbd0ec76c216c07faff45d61d1b317.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjaeran skrev:

 

Ja, mener jeg har siste versjon.
På forrige versjon fikk jeg mindre info.  Disse gradene kom på siste oppdatering.

image.png.e1cbd0ec76c216c07faff45d61d1b317.png

Aha.. Jeg hadde et inntrykk av at den også rapporterte bevegelse i akser slik som xiaomi kuben gjør. Da er den nok ikke egnet på garasjeporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjaeran skrev:

Men er ikke så nøyaktig.
Tror ikke den måler akselerasjon. Men angir vinkler, men desverre ikke nøyaktig nok (for meg)

 

Har du prøvd å endre sensitiviteten til 1? Default er vel 11 (på en skala til 21). Mener 1, 11 og 21 er de tre verdiene man kan bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Har du prøvd å endre sensitiviteten til 1? Default er vel 11 (på en skala til 21). Mener 1, 11 og 21 er de tre verdiene man kan bruke. 

Er 1 mest sensitivt ? Eller 21 som er mest sensitivt ?

har den på 21, siden jeg trodde det var mest sensitivt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.