Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte fra SmartThings til Homey?


Knut Marius

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å bygge opp huset rundt en SmartThings v2 hub for ca et halvt år siden, og har siden den gang fått en ganske solid beholdning med dimmere, termostater, brytere, sensorer, mm. Jeg har lært meg å bruke webcore, og det ga en god del ekstra funksjonalitet. Problemene jeg har med SmartThings går ikke lenger på kompatibilitet eller funksjonalitet, men jeg opplever at den ofte er treig, og at enkelte enheter blir hengende igjen når jeg prøver å skru av mange lys i samme kommando. En knapp som skal slå av alt lys i huset via webcore kan bruke 10-20 sekunder fra første lys går av til siste lys gjør det, og ofte er det et eller to lys jeg må slå av manuelt fordi de forblir på. Dette ødelegger mye av poenget med et smarthus for meg. I tillegg synes jeg smartthings sine apper virker uferdige og lite brukervennlige, og at de i liten grad videreutvikles og vedlikeholdes. 

 

Jeg har en stund prøvd å komme meg rundt problemene, f. Eks ved å bruke retry-logikk etter 10 sekunder når jeg skrur av lys, men dette er jo ikke optimalt heller. 

 

Nå har jeg kommet dit hen at jeg vurderer om det rett og slett er hele smartthings - platformen jeg bør revurdere. Homey ser for meg veldig fristende ut, siden de tilsynelatende støtter det jeg har av enheter, har andre features som offline-støtte, innebygget UI for regler og generelt sett virker til å ha litt mer momentum hos både brukere og utviklere. Som dere sikkert skjønner er dette noe jeg føler jeg må overveie grundig, så derfor ønsker jeg litt input fra folk med erfaring. 

 

Ps: Jeg er softwareutvikler, så fint med funksjonalitet for power user, men i det daglige ønsker jeg allikevel noe som er brukervennlig både for meg, kone og unger. 

 

Er det noen som har gjort byttet fra SmartThings til Homey, og kan komme med litt erfaringer? Fremstår huben som mer stabil og rask? Er det spesielle ting jeg bør være oppmerksom på dersom jeg påbegynner en migrasjon til Homey? På forhånd takk

 

Her er det viktigste jeg har av enheter:

- Fibaro v2 dimmere

- Philips Hue-pærer, med bridge

- Fibaro switch

- Heatit v1 og én v2

- Mill wifi ovner

- Osram switch 

- Xiaomi Aquara motion sensors

- Sonos (med Spotify og Pocket Cast) 

- Google Home

- Amazon Echo Dot

- Xiaomi Aquara knapp

- Flic 

- Aeotec Quad veggbryter

- Tibber pulse

 

Har tibber for styring av varme, og jeg vet at det foreløpig ikke er støttet på Homey, men kan være villig til å ofre dette all den tid min strømleverandør uansett ikke rapporterer strøm på timebasis, så jeg får ikke utnyttet konjunkturene i strømprisene i dag uansett. Vil tro tibber-støtte kommer etterhvert. 

 

 

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg slår på alle lys tar det normalt 2-5 sekund men kan en sjelde gang ta 10-30 sekunder.

Har tilkoblet:

  • 6stk. Fibaro dimmer2
  • 3stk. Telldus socket
  • 2stk. Nexa CMR-101
  • 2stk. Ikea E27
  • 2stk. Ikea Trådfri driver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homey er desidert den beste hubben jeg har prøvd (testet futurhome,fibaro ,smatthings, og zipato)Veldig enkel og sette opp og stabil med en enorm støtte for forskjellige enheter, bruker både telldus fibaro og har kjøpt et par xiaomi wireless brytere i zigbee og de snakker helt uproblematisk med z-wave + Homey har Heimdall som er en fullverdig alarm løsning 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2019 den 2.13, graatenbil skrev:

Homey er desidert den beste hubben jeg har prøvd (testet futurhome,fibaro ,smatthings, og zipato)Veldig enkel og sette opp og stabil med en enorm støtte for forskjellige enheter, bruker både telldus fibaro og har kjøpt et par xiaomi wireless brytere i zigbee og de snakker helt uproblematisk med z-wave + Homey har Heimdall som er en fullverdig alarm løsning 

 

Høres bra ut! For meg så er det som nevnt stabiliteten som ergrer meg stort i dag. Grunnen til at jeg ikke helt har klart å hoppe over på noe annet enda (Homey fortrinnsvis) er at jeg ikke føler meg 100% sikker på at det er huben som er problemet, eller om det er grunnleggende problemer i nettverkene mine som gjør at ustabilitet uansett vil bli et problem. Men jeg har en følelse på at huben ikke er uten skyld her i alle fall. For eksempel har jeg en del Hue-pærer, som har virket helt knirkefritt når jeg styrer dem direkte via hue-appen, men relativt ofte er det en hue-pære eller to som ikke reagerer når jeg prøver å kjøre rutiner via SmartThings, så da tenker jeg at det ikke bare er kommunikasjonsproblemer som ligger bak. Jeg er veldig nær ved å hoppe over på Homey nå, merker jeg. Ville du gått for Pro eller v2, forresten? Jeg tror neppe jeg kommer til å kjøre mer enn 20 forskjellige apper, men jeg tenker jo at bedre CPU/RAM vil kunne være nyttig også i andre situasjoner? Har ikke klart å finne noe god benchmark av pro vs v2, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte desvere min rett før pro utgaven ble lansert. Kjører 22 apper å regner med det kommer til å bli mere med årene så må nok oppgradere til pro innen kort tid.

Angående Tibber så er både det å pulse støttet av homey.

 

IMG_20190429_130706.png

IMG_20190429_130754.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, GAS skrev:

Kjøpte desvere min rett før pro utgaven ble lansert. Kjører 22 apper å regner med det kommer til å bli mere med årene så må nok oppgradere til pro innen kort tid.

Angående Tibber så er både det å pulse støttet av homey.

 

 

 

 

Ja, stemmer, jeg burde spesifisert at jeg mente støtte for å kontrollere termostater fra Tibber. Det har de ikke støtte for i dag, såvidt jeg vet. Samtidig vet jeg ikke om dette er så viktig for meg, all den tid jeg opplever at det ikke funker helt optimalt, og nettselskapet mitt heller ikke rapporterer forbruk på timenivå uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Tibber har vel ingen termostater selv...? HeatIt sine burde vel være støttet av Homey.

Ja, men med f.eks. Smartthings eller Futurehome kan tibber settes opp til å kontrollere termostatene dine for at du skal kunne varme opp huset mest mulig smart og økonomisk. Denne muligheten er ikke der for Homey, men har hørt at det trolig vil komme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppfølging her. Jeg endte med å kjøpe en Homey Pro, som jeg har hatt kjørende i noen dager nå, og så langt er jeg godt fornøyd med valget! Opplever fortsatt at flows med mange z-wave-enheter kan ta litt lang tid å eksekvere, og jeg opplevde også i starten et par ganger at en enhet eller to ikke responderte på en flow. Det får meg til å tenke at det nok ikke er huben som er hovedproblemet her, men z-wave-meshen. Heldigvis ser jeg at Homey har et godt og oversiktelig kontrollpanel til å få innsikt i z-wave-nettverket, så jeg håper jeg kan tweake meg fram til noe som funker tilfredsstillende.

 

Først og fremst synes jeg at jobben med å få lagt til alle enhetene mine var langt mer behagelig enn på SmartThings. Det at de har valgt å kjøre en Apple-aktig app store er veldig bra, sammenlignet med SmartThings der man ofte må inn og hente scripts fra GitHub manuelt, og der den generelle brukervennligheten virker langt dårligere. 

 

Jeg liker også godt flow-editoren i mobil-appen, selv om jeg i starten syntes at det ikke var helt intuitivt at flows ble brukt både til det jeg ser på som scener og det jeg ser på som rutiner/triggere. Jeg er softwarteutvikler, så webcore var ikke noe problem for meg å bruke, men jeg syns det er mye mer behagelig å kunne sette det opp rett i appen.

 

Generelt sett så vil jeg si at migreringen fra SmartThings til Homey gikk veldig fint, så det er ikke noe å vegre seg for! Eneste er selvsagt at det er litt knot å måtte skru ut lysbrytere for å komme til dimmerne for exclusion/inclusion, men det var helt overkommelig.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.