Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen grunn til at dette ikke burde bli min HS3 server?


Lantz

Anbefalte innlegg

Jeg har en annen stasjonær pc til alt annet.

 

Vi skal bygge hus, og jeg tenker å i alle fall forberede hele huset for automasjon, og sannsynligvis implementere en god del fra dag en. Har etter MASSE lesning kommet frem til at jeg nok bør gå for HS, og har så vidt begynt å prøve ut trial-versjonen med noen komponenter i dagens hus som en liten test på at jeg er komfortabel med brukergrensesnittet. Avsporing. uasnett...

Det jeg ser etter nå er en dedikert maskin for HS3 som stabilt skal kunne kjøre 24/7, og klare å ta seg av all automasjon selv om det i fremtiden skulle bli endel noder.

Tenker det er greit at den er liten, bruker relativt lite strøm og ikke støyer noe nevneverdig. Kunne godt hatt en som var USFF, men det er nok ikke så viktig. Wifi er vel kanskje ikke nødvendig da det beste sikkert er å ha den koblet med kabel til ruteren uansett?

 

Det selges jo billige Athom baserte maskiner også, men er det tilstrekkelig, eller bør man legge seg på i3 4gb minimum for å ha tilstrekkelig kapasitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lantz skrev:

Wifi er vel kanskje ikke nødvendig da det beste sikkert er å ha den koblet med kabel til ruteren uansett?

Ja, bruker aldri wifi til prekære installasjoner.

 

Igjen. HS3 kjører på nesten hva som helst. Men som med alt annet: Jo mer, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i minne med en gang, muligens også en SSD siden jeg antar at dette er en "snurredisk". SSD er litt mer strømeffektiv enn snurredisk (innbiller jeg meg).

Jeg gadd ikke slå opp hva denne maskinen bruker av minne, men hvis det er en litt gammel maskin så kan det bli vanskelig å få tak i minne i fremtiden.

8 GB minne og 120-250GB SSD disk skulle holde en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører HS3 Linux på en Raspberry Pi 3 Model B+. Valgte dette fra starten av som en enkel og billig plattform å starte på. Har egentlig fungert veldig bra, men lurer nå på om jeg skulle gå over til en PC m. Win10. Noen årsaker til dette: 1) Ser at Pi til tider blir tungt belastet, 2) relativt sårbar i forhold til at alt lagres på et SD-kort og 3) sliter litt med Linux (aldri brukt før nå). Har foreløpig ca. 60 noder og 6 plug-ins aktive, og det blir flere etter hvert.

 

Lurer derfor på å gå over til PC/Win10, men er usikker på hvilke fordeler og ulemper dette i tilfelle innebærer. Noen erfaringer eller innspill i forhold til dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HS krever ikke stort og kjører jo fint på RPi. Selv kjører jeg HS/Win10 på en Acer MiniPC som har snurret døgnet rundt på jobb i rundt 10 år. CPU last ligger under 10% med noen korte topper opp mot 100 og minne stabilt på ca. 2GB. Tenker jo kanskje å skifte den ut med en NUC e.l. men det er mest pga. alder og at snurredisken har jo snurret noen runder etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag vil man trenge mer minne og SSD disk? Vil HS noen gang kreve så mye minne? vil minnet være begrensningen på hvor hurtig automasjonen blir utført? Det er vel andre begrensninger i kommunikasjon mellom noder etc også?

Samme spørsmålet rundt hurtighet gjelder SSD disken også. Antar her at uten mekaniske deler, så er vel en SSD litt mer driftssikker i det lange løp, men en SSD kan vel også bli korrupt? jeg har en gammel 40GB SSD som faller ut nå og da, men alltid kommer tilbake med en restart. Hurtigheten på SSD trenger man vel ikke til et slikt setup?

 

Har også tenkt på NUC, men det føles litt overkill. Hva er spec på Acer mini-PC'n Svein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lantz skrev:

Hva er spec på Acer mini-PC'n Svein? 

Den var nok rimelig high-end for 10 år siden... Intel Core 2 Duo 3.16 GHz, 4 GB RAM. Den kjører på 2 GHz iflg oppgavebehandling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lantz said:

På hvilket grunnlag vil man trenge mer minne og SSD disk? Vil HS noen gang kreve så mye minne? vil minnet være begrensningen på hvor hurtig automasjonen blir utført? Det er vel andre begrensninger i kommunikasjon mellom noder etc også?

Samme spørsmålet rundt hurtighet gjelder SSD disken også. Antar her at uten mekaniske deler, så er vel en SSD litt mer driftssikker i det lange løp, men en SSD kan vel også bli korrupt? jeg har en gammel 40GB SSD som faller ut nå og da, men alltid kommer tilbake med en restart. Hurtigheten på SSD trenger man vel ikke til et slikt setup?

 

Har også tenkt på NUC, men det føles litt overkill. Hva er spec på Acer mini-PC'n Svein?

Jeg klarte først å lese 2GB og tenkte at det er i minste laget, men du har faktisk 4GB. Uansett: Jo mer minne man har, desto mindre benytter Windows swapping til disk. Det er mulig at det ikke er saken for en dedikert HS maskin, men "better safe than sorry". Så fort du begynner å dra inn noen plugins så er det greit med litt ekstra minne.

 

Med tanke på SSD mot normal snurredisk så har jeg så langt aldri opplevd kræsj med SSD, men de er ikke usårbare. Jeg antar at disken du får med har blitt brukt noen år allerede. Igjen "better safe than sorry".

OBS: Men hvis du kjøper ny disk bør du sjekke at du har registreringskode for den installerte windowsutgaven du får med. Hvis ikke er det fort noen lapper i avgift til Microsoft.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Innser at den jeg linket til nok blir litt unødvendig stor hvis den lett skal kunne hjemmes/henges opp sammen med rutere og andre bokser, og ikke stå på et skrivebord. Burde nok ha en USFF maskin som et minimum.

 

Men hva med denne? 4GB ram og SSD disk, men en relativt svat Athom prosessor.... hmmm...

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142009505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har jeg. Men det ligger nok ikke ideelt til for UZB1 dongle og trådløs router... Dette bør vel gjerne stå en plass som er godt egnet for å gi god trådløs dekning?

Rackmonterte dippedutter høres ut som noe ikke jeg har, evt. i overkant dyrt/rettet mod industri..? Men ting kunne jo stått i teknisk rom enten det var rack montert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har et rack så betyr det selvsagt ikke at alt må være rackmontert ? Det finnes utrekkbare hyller for små og ukurrante dippedutter. Poenget er at du skriver at du skal "forberede hele huset for automasjon". Jeg tror du bør gå en runde eller to til med teknisk kyndige som kan guide deg i hva du bør tenke på mht. infrastruktur og teknisk rom. Du bør også sterkt vurdere å investere i et tesla-batteri eller to i huset. Og da i umiddelbar nærhet av teknisk rom for UPS støtte.

 

Det er ikke nødvendig at teknisk rom skal kunne nås trådløst fra hele huset. Wifi/Mesh og trådløse mottagere plasseres rundt i huset etter behov og kobles til kablet LAN.

 

NB! Jeg har ikke spisskompetanse på området, men har bare en ide om hva jeg ville ha gjort om jeg skulle ha bygget hus ?

Endret av ATnT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, ATnT said:

NB! Jeg har ikke spisskompetanse på området, men har bare en ide om hva jeg ville ha gjort om jeg skulle ha bygget hus ?

Dyre ideer ?

 

Personlig har jeg ikke noe teknisk rom, men flere hulrom med teknisk utstyr (NB: Pass på utlufting hvis temp går over 40 Celsius). Og jeg ser ikke noen grunn til dyrt Teslabatteri før jeg faktisk har noe "livsnødvendig" av hardware. Så langt er all hjemmeautomasjon av typen "kjekt å ha".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng, men som du selv sier, så er hus dyrt i utgangpunktet. Som for folk flest, blir nok budsjettet til et husbyggeprosjekt fra bunn sprengt før man allerede er i gang, så noe Teslabatteri blir det definitivt ikke penger til med det første. Men en god gjennomgang av infrastruktur er helt klart nødvendig. Trekkerør, tak opg veggbokser og distribuert 5v til sensorer etc. er ting som i alle fall må gjøres med en gang.

Så gjenstår det å se om det er Teknisk rom, kontor eller bod som blir hovedsentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lantz said:

Jo, det har jeg. Men det ligger nok ikke ideelt til for UZB1 dongle og trådløs router... Dette bør vel gjerne stå en plass som er godt egnet for å gi god trådløs dekning?

Rackmonterte dippedutter høres ut som noe ikke jeg har, evt. i overkant dyrt/rettet mod industri..? Men ting kunne jo stått i teknisk rom enten det var rack montert eller ikke.

Om du skaffer en RPi til UZB1 (og evt. Conbee/433 transceiver når behovet melder seg) og WIFI aksesspunkt, begge deler plassert strategisk i huset og med kablet tilkobling til routeren din, så står du helt fritt til å plassere router, HS3-server og annet teknisk utstyr hvor du vil i huset.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lar seg nok løse. En 10m USB extension opp i andreettasje holder kanskje også for UZB1.

 

Men tilbake til topic.

 

4GB ram og SSD disk, men en relativt svak Athom 330 prosessor.... 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142009505

 

8GB ram, men 250GB snurredisk og litt sterkere Celeron J1900 prosessor

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145618030

 

2GB (4GB +200kr), 250GB snurredisk og en enda litt sterkere Core 2 Duo

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145303527

 

Hva tenker dere om prosessorkapasiteten på disse mini-pcene? kan det bli en flaskehals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. HS3 er lite brukervennlig nok, så jeg foretrekker i det minste et operativsystem jeg kjenner...

sikkert ikke no veldig god grunn, men det er jeg ganske bestemt på. HS3 har vel noen få begrensninger i Linux også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lantz skrev:

HS3 har vel noen få begrensninger i Linux også?

Ja, litt når det gjelder scripting, men Linux-andelen av brukerne er såpass stor nå at plugins stort sett må støtte begge deler (og det er vanligvis lite som skal til for å støtte alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å tenke på backup, med en RPi så kan en klone minne kort som backup samt det er billig med en RPi i backup så en kommer raskt tilbake ved feil. Med PC er det litt mere å tenke på ved feil, jeg kjører med speil RAID da harddisker er det som ofte ryker først, så vil anbefalle det som minimum i en 24/7 Windows PC hvis en vil vil spare nedetid ved diskfeil.  Men hvis nedetid ikke er et problem kan du kjøpe det kjipeste som er å få og ta jevnlig disk image backup. Jeg kjøre Win10 med HS3 med MQTT og influxDB services på samme PC og er fornøyd med det (men jeg kjører overkill med Intel i7 CPU og SSD). Bruk heller tiden på HS3 enn å lære linux hvis Windows er primærkunnskap, er enklere med scripting, backup, feilsøking og utvalg i utillities.  Når resten av hjemmesystemet kanskje koster 50-100' så er litt bedre hardware og en windows lisens en liten del av kaken uansett,  oppgraderinger kan en gjøre etter hvert hvis budsjettet er trangt ved oppstart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Tror nok jeg går for en Windows-basert maskin uansett. Og den er som du sier en liten del av kaken, men iom at HS3 krever lite, så er det heller ikke nødvendig å bruke 5k på en arbeidshest som trekker masse strøm hvis en liten strømgjerrig sak er god nok. Jeg er på jakt etter det som er sånn tålig passe og fornuftig, og som i utgpkt bør fungere mer enn godt nok stabilt og greit.

 

Kan få denne med 4GBram, og 128GB SSD. Prosessoren er en Core2 Duo E8500 (eller E7700). Tenker i utg.pkt at det bør være en grei/tilstrekkelig spec?

Eneste med Core2 prosessorene er at de vel trekker litt mer strøm enn en Celeron eller i3? Er det noe å tenke på annet enn for strømregninga sin del? Og vil det utgjøre noen nevneverdig forskjell på strømregningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.