Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IDlock 150 - Lar seg ikke legge til


Moskus

Anbefalte innlegg

Ny dør ble montert i går, og IDlock 150 på døra er rett og slett pen! :) 

Gikk faktisk veldig greit å montere den, døra er fra NorDan og allerede klargjort. Justering og montasje ble gjort på  10-15 minutter. Positiv overrasket så langt! :) 

 

Men ikke tale om jeg får lagt til låsen.

image.png

 

Jeg har to andre låser som fungerer fint (første gen. Danalock og en Yale-lås, de er vel 6-7 år nå).

Det er 109 noder i nettverket, alle (utenom de to eksisterende dørlåsene) er inkludert non-secure. Det er en herlig blanding av gammel og ny Z-wave (dvs. før og etter Plus). Har 4 stk HeatIt Z-TRM2fx, og ellers haugevis av Fibaro-dimmere og andre noder.

 

Dette har jeg prøvd:

  • Eksludere låsen (mange ganger)
  • Resette låsen
  • Oppdatere firmware til siste (versjon 1.1.7 hvis jeg husker riktig? Det var vel 1.1.6 som var på låsen).
  • Restartet interfacet (Z-NET)
  • Flyttet interfacet til 3 cm fra låsen

 

Etter nesten 3 timer med mye frustrasjon og stygge ord gav jeg faktisk opp.

 

Jeg kommer ikke på så mye mer å prøve, men kanskje noen andre ser noe jeg har glemt å teste?

Jeg har f.eks. ikke prøvd Z-wave-modulene til de to andre låsene, og jeg har ikke tatt sikringene til resten av huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flere Z-wave kontrollere du kan teste med? Et annet alternativ kan være å sette opp en "vanilla" versjon av HS på en egen boks og bare se om det fungerer som det skal. Om ja er det din versjon av HS som er problemet. Du har sikkert "mekket" mye på den versjonen du kjører til vanlig og det kan kanskje være noe "grums" som ligger igjen og som skaper problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... har en Zee2 liggende som jeg kan prøve med. Men hvis det fungerer på den, så vil det fremdeles ikke si at det er min HS3 som er problemet. Det kan være noder i nettverket som trøbler, og det anser jeg nok som mer sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg skulle gjøre:

Ikke montere låsen på døren med det første. med Z-wave stick tilkoblet til (HS-pc) sette låsen noen cm ved siden.

I HS gå til Add node, sørge at låsen blir inkluders som en SECURE node, videre "som vanlig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, toonwolf skrev:

Jeg ville installert demo av HS3 på en ny/annen PC og testet om du fikk samme feil. Om ja er det bare å starte med elimineringsmetoden.

Tror det blir siste utvei, for det vil ikke fortelle meg noe særlig. Det vil bare fortelle meg om det er noe galt med selve låsen og/eller modulen eller ei, og det er ikke der mistanken ligger i første omgang.

 

Akkurat nå, hkmod25 skrev:

Det som jeg skulle gjøre:

Ikke montere låsen på døren med det første. med Z-wave stick tilkoblet til (HS-pc) sette låsen noen cm ved siden.

I HS gå til Add node, sørge at låsen blir inkluders som en SECURE node, videre "som vanlig"...

Det var ikke noe alternativ å ikke montere låsen, for døren fra NorDan var helt ny. Den er "klargjort for IDlock" og dermed levert uten lås og låsekasse. Låsen måtte altså monteres uansett.

 

Men jeg har forsøkt å flytte interfacet til 2-3 cm avstand. Det var jeg bombesikker på at skulle fungere.
Men det gjorde ikke det. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her har jeg vedlagt utskrift for suksessfull inkludering av ID lock 150 hvis det er til hjelp.

 

Jeg har HS3 med Aeotec Z-Stick Gen 5

 

Spoiler

Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 42 Added. 
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Adding using S0 Security, Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 42
Z-Wave Security Scheme and Key Exchange was successful for node 42, now waiting for the device to finish storing information before proceeding...
Getting SECURITY class information for node 42
Z-Wave manufacturer information for node 42, ID: 883=373H (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 1=1H
Node: 42 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, SECURITY, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, CONFIGURATION
Node: 42 Supports Secure Class(es): VERSION, DOOR_LOCK_V2, USER_CODE, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, NOTIFICATION_V6, FIRMWARE_UPDATE_MD, BATTERY
Node 42 is Z-Wave version: Lib: 4,05 App: 1.5
Node 42 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Node 42 Supports 3 Notification Types: Access_Control Home_Security Emergency 
Access_Control Supports Events: Manual Lock Operation(1), Manual Unlock Operation(2), RF Unlock Operation(4), Keypad Unlock Operation(6), Unlock By RF with Invalid User Code(20)
Home_Security Supports Events: Tampering Cover Removed(3)
Emergency Supports Events: Contact Fire Service(2)
All associations for node 42 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1.
Root Node Device Node 42 Z-Wave Entry Control was created for node 42 on network XXXXXX
USB Dongle: Adding association for Z-Wave device Node 42 Z-Wave Entry Control (Node 42, Group 1) to HomeSeer
5 out of 5 Child devices of node 42 were created successfully.
Finished.
Saving network information to file: ZNet_XXXXXXX_2019-02-23_17.58.11.ZWave. Please wait...
Done!

 

Endret av sitelux
Kodeformattering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har idag selv prøvd å inkludere min IDlock nr 2 som jeg skal ha på garasjen. Har samme problem som deg @Moskus.

Hadde noe lignende problem når jeg inkluderte den jeg har på hoveddøra, men det ordnet seg da når jeg flyttet Z-net til gangen. 1 meter fra låsen.

 

Nå har jeg ikke montert låsen i døra enda, så har den liggende 10cm fra Z-net, og får akkurat samme feilmelding  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, toonwolf said:

I fjor sommer, rett etter at Z-wave modulen kom.

 

Ja, var i høst jeg inkluderte min første, da gikk det brillefint. (så lenge avstanden ikke var for stor).

Gjør akkurat samme prosedyre nå, og det er ikke snakk om å bli inkludert.

Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 100 Added. 
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Adding using S0 Security, Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 100
Warning: Failed to get a SECURITY SCHEME or verify the key from node 100. Device may not be added properly to HomeSeer.
Warning: If this is an import, you may need to remove and add the device as some devices cannot be added with an import.
Z-Wave manufacturer information for node 100, ID: 883=373H (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 1=1H
Node: 100 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, SECURITY, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, CONFIGURATION
Node 100 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Finished.
Saving network information to file: XX-04-26_22.11.25.ZWave. Please wait...
Done!

 

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

men lukter tull med nyere firmware

Enten det eller versjon av Z-wave plugin i HS. Det som er viktig er at alle som har HS og har slike problemer med ID Lock 150 nå rapporterer det til HomeSeer support slik vi får full attention fra de. Jeg har senest for noen dager siden fått bekreftet at de har testet ID Lock 150 låsen som ble sendt over til de i begynnelsen av april. Resultatet var at de fikk inkludert låsen, men ikke kontrollert den. Status nå er at en tekniker hos de må se på låsen for å se hva som må gjøres for at den skal fungere optimalt med HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JohnMartin skrev:

Ja, var i høst jeg inkluderte min første, da gikk det brillefint. (så lenge avstanden ikke var for stor).

Gjør akkurat samme prosedyre nå, og det er ikke snakk om å bli inkludert.

Ah, bra! Jeg begynte seriøst å lure på om det var meg det var noe galt med...

 

Jeg har imidlertid gjort et fremskritt på et annet front (mer om det i en annen tråd) som gjorde at nettverket var noe belastet, og skal prøve igjen senere i dag (det høljer ned her nå og overtaket over inngangsdør er ikke reist enda). Sist jeg prøvde (da med avstand på 3 meter, som kanskje er litt i lengste laget) fikk jeg nå en feilmelding som sa  Node 119 did not receive or accept our network security key - cannot continue. og jeg lurer på om reduksjon av avstand hjelper. Hvis ikke legger jeg inn siste beta-versjon av firmware. Nå tror jeg det er versjon 1.0.7 som ligger inne (ikke 1.1.7).

 

Hvis ikke: Hamre på support både hos HomeSeer og hos IDlock til det fungerer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Moskus said:

Ah, bra! Jeg begynte seriøst å lure på om det var meg det var noe galt med...

 

Jeg har imidlertid gjort et fremskritt på et annet front (mer om det i en annen tråd) som gjorde at nettverket var noe belastet, og skal prøve igjen senere i dag (det høljer ned her nå og overtaket over inngangsdør er ikke reist enda). Sist jeg prøvde (da med avstand på 3 meter, som kanskje er litt i lengste laget) fikk jeg nå en feilmelding som sa  Node 119 did not receive or accept our network security key - cannot continue. og jeg lurer på om reduksjon av avstand hjelper. Hvis ikke legger jeg inn siste beta-versjon av firmware. Nå tror jeg det er versjon 1.0.7 som ligger inne (ikke 1.1.7).

 

Hvis ikke: Hamre på support både hos HomeSeer og hos IDlock til det fungerer.

 

Jeg la inn siste versjon på låsen før jeg begynte å inkludere, og er med i beta programmet. Låsen ligger ca 10cm ifra z-net når jeg har prøvd. 

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd, men intet hell. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JohnMartin skrev:

Jeg la inn siste versjon på låsen før jeg begynte å inkludere, og er med i beta programmet. Låsen ligger ca 10cm ifra z-net når jeg har prøvd. 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd, men intet hell. :(

Hmmm... det var ikke helt det jeg ville høre, nei. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått inkludert låsen min :D 

 

Skal ikke si hva som var utløsende faktor, men gjorde følgende.

 

1. Oppaterte firmware til 1.1.5

2. Tok ut batteriene(som anvist på appen).

3. Når jeg puttet inn batteriene igjen, så resatte jeg hele låsen.

4. Tok en z-wave reset på låsen 3 ganger(anbefaling av IDlock support)

5. La låsen helt inntil interfacet(!!).

20190429_191036.thumb.jpg.db126a4f91e26d959c319db43658c369.jpg

6. Startet inkludering.

7. Resultat:
image.png.dbb7672ef7c1fd4975865219437bbb0b.png

 

Her er forøvrig svarene jeg fikk fra support:
IDlock-

Quote

Takk for at du kontakter oss.
Det som sannsynligvis må gjøres hos deg er å gjennomføre en z-wave local reset. Du kan lese mer om dette i z-wave quick guide på idlock.no/kundesenter.
Local reset bør ikke utføres når låsen er koblet mot en gateway, da fabrikkinnstilles nemlig låsen.
Du kan med fordel gjennomføre local reset 2-3 ganger på låsen før du forsøker med en ny inkludering hvor gateway står nærme låsen (ved inkludering som trøbler anbefaler vi at gateway er den enheten som er nærmest låsen).

 

HS-

Quote

When you attempt to run a removal on this lock, does that function correctly? If not, I recommend removing the batteries, then pressing buttons on the lock to drain power. Then, replace the batteries and attempt a removal again. If this works, then try adding it to your network.

 

Fikk ikke nytte av svar fra HS, da det aldri var noe problem. Men fungerer ihvertfall nå. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Jeg og! :D

 

Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 121 Added. 
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Adding using S0 Security, Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 121
Z-Wave Security Scheme and Key Exchange was successful for node 121, now waiting for the device to finish storing information before proceeding...
Getting SECURITY class information for node 121
Z-Wave manufacturer information for node 121, ID: 883=373H (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 1=1H
Node: 121 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, SECURITY, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, CONFIGURATION
Node: 121 Supports Secure Class(es): VERSION, DOOR_LOCK_V2, USER_CODE, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, NOTIFICATION_V6, FIRMWARE_UPDATE_MD, BATTERY
Node 121 is Z-Wave version: Lib: 4,05 App: 1.5
Node 121 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Node 121 Supports 3 Notification Types: Access_Control Home_Security Emergency 
Access_Control Supports Events: Manual Lock Operation(1), Manual Unlock Operation(2), RF Unlock Operation(4), Keypad Unlock Operation(6), Unlock By RF with Invalid User Code(20)
Home_Security Supports Events: Tampering Cover Removed(3)
Emergency Supports Events: Contact Fire Service(2)
All associations for node 121 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1.
Root Node Device Node 121 Z-Wave Entry Control was created for node 121 on network 014D0C78
Z-NET #1: Adding association for Z-Wave device Node 121 Z-Wave Entry Control (Node 121, Group 1) to HomeSeer
5 out of 5 Child devices of node 121 were created successfully.
Finished.
Saving network information to file: ZNet_Home_nnn_2019-04-29_19.43.18.ZWave. Please wait...
Done!

 

Felles her er nok firmware 1.1.15. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Moskus skrev:

Nå gjelder det å finne ut hvordan kodene legges inn med Z-wave...

Jeg bruker som regel BLLock. Den har støtte for IDL150. Det funker ikke å slette koder, må gjøres via Z-wave event. Dette tror jeg skyldes at Z-wave plugin i HS ikke er helt tilpasset låsen. Tenkte å ta dette med HS når de kommer igang med testing. Se forøvrig oversikten over problemer jeg har registrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.