Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppussing og kommende smarthus


Im_IB

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en tråd om mitt oppussingsprosjekt som også innebærer en del smarthusløsninger etter hvert. Dersom noen har innspill/tips til løsninger blir ønsker jeg gjerne å høre om det. Tenkte skrive dette som en slags blogg uten noen garanti om at den kommer til å bli oppdatert spesielt ofte.

 

Først litt om hva jeg/vi ønsker, ikke ønsker, eller hva som er målsetningen:

  • Målet er i første omgang å bli ferdig med oppussingen og få grunnleggende smarthusfunksjoner til å fungere. I første omgang er styring godt nok, men på sikt er automatisering såklart målet.
  • Systemet/kontrolleren må være såpass enkelt at jeg slipper å bruke kveld etter kveld på feilsøking og problemretting. Selv om jeg er over gjennomsnittet teknisk anlagt kan jeg tilnærmet lik null om programmering, og har lite kunnskap om data/nettverk. Dvs. at systemet må være relativt intuitivt eller lett å lære.
  • Kall meg paranoid, men hva som foregår i huset mitt har verken Google, Amazon eller noen andre noe med. Derfor er taleassistenter eller andre dingser som kan kommunisere hva som foregår i huset ut uaktuelt.
  • Til nettverk i huset ønsker jeg å benytte kabel til det meste. Har derfor trukket opp flere Cat 5e kabler til de fleste rom, og for å kunne ha Sonos el. kablet i fremtiden.

 

Så litt om hva som etter planen skal smartifiseres:

  • Utelys - har lagt opp en egen utelyskurs. På denne kursen skal det være minst to Z-wave dimmere. En av disse skal kontrollere vegglampene og en skal kontrollere spotter i overbygg. I tillegg blir det trolig lyskastere slik at jeg kan flombelyse gårdsplassen når jeg måker snø eller vasker bil, og for å kunne flombelyse rundt hele huset dersom en fremtidig "innbruddsalarm" aktiveres.
  • Belysning i huset generelt - ønsker på sikt å automatisere en del av det. Tenker å bruke Aeotec Multisensor i en del rom, og vil trolig sette inn 5V strømforsyning i sikringsskap med trekkrør til disse. Vil etter hvert bytte ut en del eldre taklamper med spotter og Z-wave dimmer.
  • Persienner - huset har vinduer mot sør og vest som slipper inn mye sollys. Planen er å ha persiennestyring slik at alle sørvendte vindu styres sammen og alle vestvendte vindu styres sammen. Har lagt opp koblingsboks med plass til to stk Aeotec Nano Shutter el. og PR 3g1,5/1,5 (ledning) til hvert vindu der dette er aktuelt (se bilder)
  • Elbillader - holder på å få montert en Schneider Wallbox 1~ 32A lader nå, denne skal styres med en Aeotec Heavy Duty Smart Switch gen 5, for å ha oversikt over strømforbruk og kunne starte ladning på natten når strømmen er billigst.
  • Vannsensor - har planer om å bruke Z-wavebasert løsning til dette med stengeventil på hovedstoppekran, men har ikke funnet ut hva jeg skal bruke enda. Innspill mottas med takk :)
  • Røykvarslere - her går jeg trolig IKKE for smarthussystem, først og fremst fordi jeg ikke helt stoler på det. Blir trolig lagt opp kablet 230V.
  • Varme - skal installere 2x Mitsubishi Kaiteki varmepumper etter hvert, og ønsker å kunne styre disse.

 

Jeg sliter veldig med å bestemme meg for kontroller. Har prøvd Homeseer litt og fått til å legge til noder ol., men synes programmet er tungvint og lite intuitivt. Har vært fristet til å bare kjøpe en Fibaro HC Lite eller 2, men tror jeg kommer til å angre på manglende muligheter i fremtiden. Vil feks. ha mulighet til å bruke Zigbee også til Ikea/Hue ol.

 

f130be0e-a84d-4038-afb0-0947cfb4b8ed.jpg

Stue under oppussing.

50e1cef0-fce5-4fa2-ad10-0656b66fa9c4.jpg

Kjøkken under oppussing.

9e97b2e5-c2fc-4cf9-9ed6-97dcfc7aadbc.jpg9b1085a3-48ec-46ec-a7c0-61bfd0a59aff.jpg

Takboks med plass til persiennestyring og ferdigtrukket kabel til persiennene over vindu og trekkrør til utelys,

bd9ef49f-5ce1-4634-88c6-ca85e1d00b88.jpg

Nytt sikringsskap og nye sikringer på teknisk rom.

ab438989-5c68-4a40-a8a1-7288f3793fdd.jpg

Plass under ventialsjonsaggregat der svakstrømsskap skal komme på sikt.

17cd1963-59f0-4222-b045-90d8e2fbe540.jpg8f6e74da-3c32-485d-b40f-1fc650a73f32.jpg

Det gamle sikringsskapet fra huset ble montert opp i garasjen, og ny PFXP 4x10mm2 ble trukket fra huset. Schneider EV-link Wallbox (på bildet uten deksel) skal kobles til i carporten.

 

Edit: Redigert bilderekkefølge og lagt til bildetekst.

 

 

Endret av Im_IB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Im_IB skrev:

Persienner - huset har vinduer mot sør og vest som slipper inn mye sollys. Planen er å ha persiennestyring slik at alle sørvendte vindu styres sammen og alle vestvendte vindu styres sammen.

Ville vurdert screens. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎05‎.‎2019 den 11.57, Moskus skrev:

Screens tåler mer og bråker mindre enn utvendige persienner. :) 

 

Det er svært lite vindutsatt her jeg bor nå (sammenlignet med nordvestlander der jeg har vokst opp i alle fall!), så er ikke sikker på om det er så stort poeng, men screens skal uansett vurderes. Men det er nok en del andre ting som skal ordens før solskjerming står for tur.

 

I dag hadde jeg elektriker som koblet til elbillader og med smarthusrele fra Aeotec. Det var mye plunder å få lagt til Aeotecs Heavy Duty Switch i Homeseer, og det kom litt ulike feilmeldinger hver gang, og ulike child devices som ikke ville fungere. Etter mange forsøk fikk jeg til slutt bryter, effekt og ampereoversikt til å fungere, men temperatur (som fungerte en gan tidligere) og spenning rapporteres ikke. Hadde også problem med å legge til Aeotec recessed door sensor i går. Litt usikker på om jeg kommer til å satse mer på andre produsenter fremover.

 

Jeg har også begynt å eksperimentere litt med events nå, i første omgang automatisering av taklyset på soverommet ved hjem av en Aeotec multisensor, og skal også prøve å bruke Aeotec Wallmote. Merker at det kommer til å ta litt tid å komme inn i dette!

 

 

Elbilrele.jpg

Sikringsskap garasje.png

Aeotec Heavy Duty Smart Switch montert i sikringsskapet. Måtte borre et hull på dekselet for å ha lett tilgang til knappen på den.

Endret av Im_IB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Im_IB skrev:

Det var mye plunder å få lagt til Aeotecs Heavy Duty Switch i Homeseer, og det kom litt ulike feilmeldinger hver gang, og ulike child devices som ikke ville fungere.

Det var rart. Jeg har fått på plass to stykker og det var ingen problemer med å legge til begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Im_IB said:

Det var mye plunder å få lagt til Aeotecs Heavy Duty Switch i Homeseer, og det kom litt ulike feilmeldinger hver gang, og ulike child devices som ikke ville fungere. Etter mange forsøk fikk jeg til slutt bryter, effekt og ampereoversikt til å fungere, men temperatur (som fungerte en gan tidligere) og spenning rapporteres ikke. Hadde også problem med å legge til Aeotec recessed door sensor i går. Litt usikker på om jeg kommer til å satse mer på andre produsenter fremover

 

Jeg har 4 heavy duty switch koblet opp og fikk de inn uten noe problem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noe med Homeseer eller Z-sticken da? Har hatt problemer med flere andre noder også, bla recessed door sensor, wallmote og multisensor. Er det noen innstillinger i Homeseer som påvirker dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Noen ting har jeg hatt på pulten ved siden av meg, mens Heavy duty smart switchen er I sikringsskapet i garasjen 12-16m unna og door sensoren er i ytterdøra ca 8m unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Im_IB skrev:

Noen ting har jeg hatt på pulten ved siden av meg, mens Heavy duty smart switchen er I sikringsskapet i garasjen 12-16m unna og door sensoren er i ytterdøra ca 8m unna. 

Ja, det kan nok forklare problemene.

 

Jeg skal melde noen nye noder i de nye garasjen i nettverket og det er ikke sjanse å gjøre uten å flytte interfacet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke avstanden er problemet. Nå har jeg prøvd å stå med Homeseer-PCen rett ved siden av nodene og legge de til og ekskludere de flere ganger, og det hjalp i alle fall ikke. Nå får jeg ikke kontrollert bryteren i det hele tatt, og en Nano dimmer jeg har installert har sluttet å fungere helt. Synes generelt Z-wavenettverket virker veldig ustabilt, og det har vært litt sånn hele tiden. Er det noe annet jeg kanskje gjør feil tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Im_IB skrev:

Er det noe annet jeg kanskje gjør feil tenker dere? 

Ja, min første tanke er at det virker som det er veldig mye trafikk på nettverket ditt. Årsaker kan typisk være altfor ofte polling på noen devicer, feilkonfigurerte eventer eller rett og slett feil på noder (f.eks. tidligere Z-TRM2fx firmwares kunne fint klare å knele et nettverk alene).

 

Et sted å begynne kan være her:

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ting tar tid, spesielt oppussing, og spesielt når en er petimeter og skal gjøre alt sjæl. Men nå begynner det rommet i huset som etter hvert har fått navnet "byggeplassen" å ligne et kjøkken, og håpet om å nå lyset i enden av den laaaange tunnelen vokser. Min bedre halvdel har vært vanskelig å imponere med smarthus-skrivebordseksperimentene mine, og det har vært lite engasjement for å bruke tid på å få smarthuset opp å gå, så lenge vaskerommet forsatt er vårt fungerende kjøkken. Men når høsten setter inn og samboeren har et nytt kjøkken og kose seg på, håper jeg at jeg endelig skal få tid til å sette med ned å lære meg Homeseer skikkelig og få smarthuset opp å gå :)

IMG_20190806_013707.jpg

 

I morra tenkte jeg å ta turen innom elektroimportøren for å kjøre en Fibrao Flood Sensor og kanskje en Popp aktuator til hovedstengekranen. Etter å ha lest litt om dette har jeg landa på at jeg prøver meg med en Fibaro sensor og waterguard sin sensortape i bunnen av skroget under vasken, i plastbakken under oppvaskmaskinen og på gulvet under begge deler.

 

Noen som har en kvalifisert mening om hva som er forskjellen mellom den aktuatoren som elektroimportøren selger (Popp kr 1799,-) og den som Tronika har (Auto Valve - GR-105N kr 898,-) til halve prisen? Er det akkurat samme produktet rebrandet av Popp?

 

Det blir også overgang fra en enkelt router med wifi til Ubiquiti Unifi router, switch og accesspunkter. Etter hvert skal accesspunktet opp på loftet, også blir det en vurdering om jeg kanskje skal sette opp flere for å få god dekning i hele huset og i garasje og verksted. Foreløpig står alt på en stol på teknisk rom. Planen er at alt som har en fast plass skal få egen nettverkskabel, så etter hvert blir det satt opp en større switch enn den på bildet til det.

IMG_20190806_014004.jpg

Endret av Im_IB
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

På tide å oppdatere litt her. Kjøkken og stue er (stort sett) ferdig oppusset, og systemet så smått oppe og går. Foreløpig er det lysstyring /-automasjon som er tatt i bruk og dette fungerer ganske bra.

 

Vi har et bryterpanel med impulsbrytere som er direkte koblet i S1-inngangen i dimmerne, men målet er at lyset skal være automatisert med nødvendige justeringer via app eller fjernkontroll. Dessverre får jeg ikke Aeotec Wallmote'en som jeg kjøpte brukt til å fungere i Homeseer, så foreløpig er det kun app.

 

1635737108_WhatsAppImage2020-01-03at00_07_23.thumb.jpeg.fdf6b5eb5e1557727a252a420b39a52e.jpeg

 

En event sørger nå for at lekkasjesensoren under vask og oppvaskmaskin slår på alt lys i stue/kjøkken og sender e-post til samboeren og meg om at det er lekkasje på kjøkkenet. Etter hvert må jeg få satt opp en løsning som sender SMS, siden e-posten ikke vil bli oppdaget like kjapt. Lekkasjesensoren skal også kobles opp mot en Popp stoppekran-akuator slik at vannet stenges av ved lekkasje, men den har jeg ikke rukket å montere enda.

Hvis noen har anbefalinger ift. plugin eller annen måte å få SMS-varsel fra Homeseer mottas det med takk. Dette skal brukes til kritisk informasjon som utløst røykvarsler, lekkasjesensor eller mulig innbrudd (tenkte å få til noe ved bevegelse/åpning av dør når huset er i "ingen hjemmemodus" etter hvert), så det må være en tjeneste som er til å stole på og som sender SMS umiddelbart.

 

Mye gjenstår i smarthusplanene her, men med full jobb,  mer oppussing, reparasjon av bil og snøfresermotor, montering av varmepumpe, julefeiring, afrikaferie og mye mer, blir det museskritt fremover med smarthuset. Også blir vi visst tre i huset fra våren av, så arbeidsledig blir jeg neppe med det første!

 

IMG_20200103_003904.thumb.jpg.4f3712765689060409e8f4a6f15c66a6.jpgIMG_20200102_140936.thumb.jpg.4003d8a9fce06e80e0567fdfc2799f4e.jpg

(Stemningsbilde fra (den eneste ryddige delen av) stua, og graving av hull til såle til varmepumpe-utedelene (2 stk) i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Im_IB said:

Hvis noen har anbefalinger ift. plugin eller annen måte å få SMS-varsel fra Homeseer mottas det med takk. Dette skal brukes til kritisk informasjon som utløst røykvarsler, lekkasjesensor eller mulig innbrudd (tenkte å få til noe ved bevegelse/åpning av dør når huset er i "ingen hjemmemodus" etter hvert), så det må være en tjeneste som er til å stole på og som sender SMS umiddelbart.

 

 

Jeg lagde meg min egen plugin for SMS i HomeSeer. I staren brukte jeg Twilio, men har nå gått over til BudgetSms. Det eneste som er litt "uvant" med BudgetSms er at du må gjøre en utenlandsbetaling for å kjøpe sms-credit. Men det fungerer veldig bra synes jeg. Men du er avhengig av internett kobling ut. Går den ned så får du heller ikke sendt noen sms. Jeg planlegger på sikt å få gjort noe med dette, men er ikke kommet så langt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.