Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #4: Mer Z-wave


Moskus

Anbefalte innlegg

Hei.

Nei, jeg vil styre dimmeren med gruppe 2. men jeg får ikke valgt riktig device!

3 og 5 er bare en test, de skal jeg slette..

 

Hva er det som bestemmer hva som kan assosieres med hverandre? hvorfor knytter den seg opp mot strømrapporteringen og ikke mot multilevel styringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken device (node) er det du prøver å legge node 3 til? Er dette også en Fibaro Dimmer 2? 

 

Assosieringen til Dimmer 2 fungerer slik:

 

Sitat

1st Association Group: "Lifeline" reports state of the device. Main Z-Wave+ network controller should be added to this group. The „Lifeline” group can handle only one device. It is not recommended to modify this group.

2nd Association Group:  "On/Off (S1)" is assigned to switch no. 1. Sends BASIC command class frame according to the state of the device.

3rd Association Group: "Dimmer (S1)" is assigned to switch no. 1. Sends MULTILEVEL SWITCH command class frame. Allows sending dim/brighten command to associated devices.

4th Association Group: "On/Off (S2)" is assigned to switch no. 2. Sends BASIC command class frame according to the state of the device.

5th Association Group: "Dimmer (S2)" is assigned to switch no. 2. Sends MULTILEVEL SWITCH command class frame. Allows sending dim/brighten command to associated devices.

 

Så hvis du prøver å legge til kontroll av en annen dimmer med f.eks S2 på en Fibaro Dimmer 2 må denne assosieres med gruppe 5. Er det en On/Off switch du vil kontrollere med S2 må denne assosieres med gruppe 4.

 

Jeg tror det bare er HomeSeer som merker noden feil og at det ikke spiller noen rolle om den viser navnet Ampere når du legger til assosiasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nei det er en veggbryter ZWC-K8

Som jeg vil sette til å styre en dimmer med de øverste knappene (gruppe 2)

 

Dette fungerte når jeg brukte telldus, men blir feil i HS.

 

Hvis jeg rescanner dimmeren, så.får jeg beskjed om at 5 av 6 devicer er inkluderte! kan dette være årsaken?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Andreas skrev:

Det er en aeon labs dimmer jeg vil styre med en veggkontroller zwc-k8.

Hvor får dere fibaro fra?

 

Hehe, har ikke en anelse, men nå er jeg med :)

 

Sitat

Hvis jeg rescanner dimmeren, så.får jeg beskjed om at 5 av 6 devicer er inkluderte! kan dette være årsaken?

 

Ja, hvis ikke intervjuet av alle kommandoklassene er vellykket så kan dette by på problemer. Er du sikker på at HS3 har full støtte for denne Aeon dimmeren?

 

EDIT: Har du prøvd å ekskludere/inkludere dimmeren igjen, altså ikke bare en rescan av noden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Andreas skrev:

Edit: dette var et svar til @Moskus sitt innlegg, men det er slettet

@iblis, den jævelen. :D;):P 

(Han var litt ivrig i fjerning av en dobbelt-post)

 

4 timer siden, iblis skrev:

Er du sikker på at HS3 har full støtte for denne Aeon dimmeren?

Den har støtte nok, i følge andre brukere. Skal ikke være nevneverdige problemer.

 

Igjen med forbehold om potensielle firmware-forskjeller...

 

 

4 timer siden, Andreas skrev:

Nå fjernet jeg den og la den inn igjen.

Da ser det slik ut.

Er dette for dimmeren eller for K8?

Du kan fint styre dimmeren fra HS og status blir oppdatert, etc hvis du styrer den lokalt på selve dimmeren?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Andreas skrev:

Gratulerer med 1700 innlegg

Errr... time flies when you're having fun. ;) 

 

10 minutter siden, Andreas skrev:

Det er for K8.

OK, jeg har kun sett dette selv når HS3 scanner en device og associations blir satt i hytt og pinevær av ukjente grunner. Jeg har mange dønn like RGBW-controllere, men kun en som skaper seg, så jeg tror det er den spesifikke modulen det er noe i veien med. Den rapporterer også assosiasjoner som ikke eksisterer på nettverket (eller har noen gang eksistert).

 

Dummeste spørsmål først: Har du prøvd en rescan av K8-enheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreas skrev:

Koblet opp dimmeren med last og tok en rescan! ...og har du sett, da virker det!!!

Jøss! Det burde ikke ha noe å si, men har visst det likevel.

 

Da har vi lært noe nytt! :) 

Kjekt at du rapporterte tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peter skrev:

Og skal ikke denne ha en temperatur sensor også?

 

Den viser kun temperatur hvis du har koblet til en slik.

 

Sitat

Hvordan vekker jeg den? Prøve å åpne døra slik at den ble aktivt, men fikk ikke kontakt. selv om statusen ble forandret.

 

Det er to måter å vekke den på:

  1. Hvis du ikke har festet den og lokket er på trykker du 3 ganger på tamper knappen som befinner seg på baksiden.
  2. Hvis du har festet den slik at tamper knappen er trykket ned så må du ta av lokket og trykke 3 ganger på den lille sorte knappen som er rett over batteriet. 
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, iblis skrev:

Hvis du har festet den slik at tamper knappen er trykket ned så må du ta av lokket og trykke 3 ganger på den lille sorte knappen som er rett over batteriet. 

åhh! Genialt. Tusen takk, jeg begynte å lure om jeg måtte demontere..

skal prøve følge resten av guiden.

 

edit: @iblis Det gikk ikke. Fikk ikke til å retrieve..

 

EDIT2: Nå fikk jeg det til... ukjent why.. men ser at jeg ikke trenger å fikle med noe her allikevel. tror jeg? Var ingen endpoints osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvordan jeg endrer slik at jeg ser at dette er til balkongdøren? Må jeg velge en og en og endre navn? eller endrer jeg room/floor? 

Jeg tenker at det er logisk å ha floor til "leilighet" og room til "stue? eller er det best å ha det slik det ble automatisk? eks. z-wave som room, og node 4 som floor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peter skrev:

Vet noen hvordan jeg endrer slik at jeg ser at dette er til balkongdøren? Må jeg velge en og en og endre navn? eller endrer jeg room/floor? 

Jeg tenker at det er logisk å ha floor til "leilighet" og room til "stue? eller er det best å ha det slik det ble automatisk? eks. z-wave som room, og node 4 som floor?

Det er definitivt lurt å endre fra default til noe mer beskrivende. Du kan endre i device-oversikten (som du viser på skjermbildet ditt over). Helt øverst, under "Device list", ser du en tom dialogboks. Når du merker en eller flere devicer, blir denne aktiv, og du kan endre verdiene i floor/room. Du kan også, i setup, endre "floor" og "room" til noe annet. Jeg bruker "kategori" og "plassering" hos meg, men her er det mange meninger. De mest erfarne, har jeg inntrykk av, liker "floor" og "room".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Da leste jeg er par tråder. Ettersom jeg bare har 1 etasje, bruker jeg "floor" til rom, og Room til "door_balcony" inntil videre. så får vi se når det blir flere enheter.. Har "gjemt" enheter som gav duplisert informasjon. 

Skal rydde kraftig når jeg har lagt til flere enheter og ser hvordan de legger seg.

 

Jeg lastet også ned Jon00's grouping script.

Slik ser det ut nå: 

4aJbkQp.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peter skrev:

Okei. Da leste jeg er par tråder. Ettersom jeg bare har 1 etasje, bruker jeg "floor" til rom, og Room til "door_balcony" inntil videre. så får vi se når det blir flere enheter.. Har "gjemt" enheter som gav duplisert informasjon. 

Skal rydde kraftig når jeg har lagt til flere enheter og ser hvordan de legger seg.

Neste del vil omhandle device-håndtering, og vise litt om forskjellige valg man har. :)

 

2 timer siden, Peter skrev:

Jeg lastet også ned Jon00's grouping script.

Hva har du brukt det til siden devicene allerede var gruppert?

 

De du ikke bruker burde du istedenfor skjule, det er ikke en god idé å endre på gruppene for enheter som er gruppert av programvaren (fordi parent/child-devicer kan bruke det forholdet til å identifisere hverandre).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
4 minutter siden, Shen skrev:

Så om jag önskar trigga en event så kan den inte styra enheter på tvärs av protokoller från HS3,  Z-wave och 433? 

Jo, det er helt uproblematisk. Men S2 kan i utgangspunktet ikke trigge et event.

 

Det skal være mulig med en del triksing og miksing, og er du heldig med firmware-versjonen på Fibaroen din, så kan det hende at Endpoint 2 kan oppdatere devicen som heter Multilevel 2. Det er også mulig at du kan konfigurere den som en scene-controller, men det er også firmware-avhengig. HomeSeer-skolen skal imidlertid være enkel, og ta for seg det som fungerer uten problemer. Og da styrer S2 kun andre enheter via assosiasjon, dessverre (og det betyr ingen Event-trigging eller andre protokoller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, förstår. Har ingen erfarenhet av Fibaro och funderar just nu på vilken jag ska ha, Fibaro eller Qubino.. Har köpt in en av varje men det beror ju helt på vilken ljuskälla man har.. 

 

Men det ska gå bra att trigga en event (med olika protokoller) via en fibaro med deras double/trippel-tap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.