Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #4: Mer Z-wave


Moskus

Anbefalte innlegg

Er det switch  som ikke er koblet med ledning til bryter?

Koble på bryter på switch med ledning. Legg til og ta bort bryter igjen.

 

Jeg hadde samme problemet. Ligger i en annen tråd på forumet her...

Endret av BME
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager sent svar.

 

Har ikke rukket å gjøre noe mer før i dag. Det virker ikke.

 

Åpnet en ny bryter, tok med z-net med skjøteledning på soverommet.

 

B-knappen reagerer ikke, hverken på exclude eller include.

 

Pokker så irriterende.

 

Skal lete opp tråden din.

 

Tok et bilde i tilfelle det faktisk er koblet feil, hvis noen vil se?

 

IMG_5263.thumb.JPG.c65ccb622a9bd1afcc96c32e6f1c26b5.JPG

 

Alle er satt inn mens elektrikeren var her, på alle utenom 2 har jeg Philips Hue slik at det ikke er kritisk. Bare irriterende...

 

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erling skrev:

Tok et bilde i tilfelle det faktisk er koblet feil, hvis noen vil se?

 

IMG_5263.thumb.JPG.c65ccb622a9bd1afcc96c32e6f1c26b5.JPG

 

 

EDIT: jeg trodde det var en Dimmer 2, men det er jo en relay switch. Da er det litt anderledes. Her kan du se hvordan det skal være i hvertfall:

IMG_5742.PNG.1a9c47d5bc960eeb29065baf945adff0.PNG

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Spoiler

Bruke en virtuell variabel i Events

Jeg har laget en virtuell device som jeg kan endre verdien ( 0-400) på fra mobilen for å finne ut hva som er riktig luxverdi for styring av utelys. Verdien ønsker jeg å bruke her:

Utelys.JPG.cd835149f4597dda231d3332fac51742.JPG

 

Er det mulig uten mye programmering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. 

Vil bare begynne med å si at jeg setter pris på denne guiden, er gull å ha når man er grønn. 

Endpoint, hva er vitsen, når bruker man dem og når hopper man over disse? Kan ikke huske å ha sett noen detaljert beskrivelse om disse. Nå hopper jeg mye fram og tilbake her da så fort å ha oversett. 

Mvh

Marjus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PMGaustad skrev:

Endpoint, hva er vitsen, når bruker man dem og når hopper man over disse? Kan ikke huske å ha sett noen detaljert beskrivelse om disse. Nå hopper jeg mye fram og tilbake her da så fort å ha oversett. 

Endpoints brukes når man har dem. De fleste devicer er uten endpoints. F.eks. en Fibaro-modul med to switcher kan ha to forskjellige endpoints.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

Flott skole og guide. Lest denne og resten av forumet ørten ganger siste halvåret og har nå endelig flyttet inn i nytt hus hvor jeg kan begynne å leke meg.

Har nå satt opp 19 Fibaro Dimmer 2 FGD-212, inkludert disse non secure.
Manglet on last level på samtlige, det er nå satt opp. Switch multilevel 2 og notification devicene er hidet.
Alle noder er assosiert med Homeseer uten endpoint på Group 1-5, kjørt optimize og full optimize på alle. So far so good. Fungere fint med bryter og fra HS.

Det jeg nå plutselig fant ut etter å fikle litt er at status ikke oppdateres i HS når jeg bruker bryteren. Samme om det er dimming, av/på.

Har Googla litt for å finne ut hvorfor dette skjer, og jeg kom over et innlegg på HS forumet som sier at Group 1 skal assosieres med Homeseer OG med endpoint 1. Så jeg prøver dette, og nå fungere status i HS perfekt, uavhengig av om jeg styrer fra HS eller bryteren.

Så nå er jeg forvirret. Når jeg setter uten endpoints som i denne guiden fungerer ikke status når bryteren blir brukt. Har jeg missa noe?
Er det flere grupper som også skal ha endpoint allikevel? Nå har altså Group 1 endpoint, men de 4 andre er uten.

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bio skrev:

Har Googla litt for å finne ut hvorfor dette skjer, og jeg kom over et innlegg på HS forumet som sier at Group 1 skal assosieres med Homeseer OG med endpoint 1. Så jeg prøver dette, og nå fungere status i HS perfekt, uavhengig av om jeg styrer fra HS eller bryteren.

Bra! :)

 

6 timer siden, bio skrev:

Så nå er jeg forvirret. Når jeg setter uten endpoints som i denne guiden fungerer ikke status når bryteren blir brukt. Har jeg missa noe?

Neida, men ting forandrer seg. Og skreven guider må altså holdes oppdaterte...

 

Dette er avhengig av både firmware på Fibaro-dimmeren og på hvilken plugin du bruker. Hvis du sjekker det, så skal jeg oppdatere siden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men ting forandrer seg. Og skreven guider må altså holdes oppdaterte...
 
Dette er avhengig av både firmware på Fibaro-dimmeren og på hvilken plugin du bruker. Hvis du sjekker det, så skal jeg oppdatere siden. [emoji4] 
Så bra!
Regnet kanskje med det hadde skjedd noe siden guiden ble skrevet. Innlegget på HS forumet var fra aug.17, og det, samt at jeg ikke fant noen kommentarer her med andre med samme problemet gjorde meg forvirret;)

Dimmerne har Fibaro Version 3.5 og jeg kjører Zwave 3.0.1.190 plugin.

Takk for raskt svar!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har 3.4 firmware og kjører en av de siste betaene på z-wave plugin. Her fungerer alt av statuser fint og det er satt opp slik ser jeg:

 

image.png.628a87d95809e96250b894fbb97fcbeb.png

 

Kan ikke huske hvorfor, men har vel funnet info her inne. Får ikke generert child device for scene kontroll, selv om det ifølge HS skal fungere. Fint hvis andre også kan sende dem mail på dette, da det vil gjøre Dimmer2 til et veldig godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 09/07/2018 den 10.50, iceball skrev:

Min har 3.4 firmware og kjører en av de siste betaene på z-wave plugin. Her fungerer alt av statuser fint og det er satt opp slik ser jeg:

 

image.png.628a87d95809e96250b894fbb97fcbeb.png

 

Kan ikke huske hvorfor, men har vel funnet info her inne. Får ikke generert child device for scene kontroll, selv om det ifølge HS skal fungere. Fint hvis andre også kan sende dem mail på dette, da det vil gjøre Dimmer2 til et veldig godt valg.

 

Det var slik de ble lagt til ved inkludering.

Har endret tilbake til dette oppsettet nå (endret tilbake fra alle grupper uten endpoint), og det ser ut til å fungere utmerket med firmware 3.5 og z-wave plugin 3.0.1.190 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg omsider begitt meg ut på den harde ferden med å få alt opp å gå. Det første spørsmålstegnet jeg kommer over er de 2 første nodene jeg inkluderte.

Det er 2 like Fibaro Dimmer 2, men devicene jeg får er forskjellige..  ?

5b9fca693bcea_2noder.thumb.PNG.e347f25b43dcc97425c6b8f1ba9506b9.PNG

 

Hvordan vet jeg hva som er rett og hva som evt mangler eller kan fjernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bjornepappa said:

Begge er inkludert like etter kvarandre? Kan det vere forskjellig firmware på dei?

Uansett, begge har det du treng. På mine er det kun "Switch multilevel 1" og effekt (power eller watts, hugsar ikkje) som er beholdt, resten er skjult (men ingenting sletta).

 

De er inkludert nesten rett etter hverandre, ja.

Og de kjører samme firmware.

Inkluderte èn til nå i kveld, og den er heller ikke lik noen av de andre..

Men ser ut til å fungere. Måtte fjerne "Switch multilevel 2" for å få feedback til HS ved manuell bruk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, bjornepappa said:

Er begge inkludert enten secure eller non-secure? Meiner  å hugse at eg inkluderte ein eller to secure, og det skapte ein del tull.

Begge skal være inkludert non-secure.

Men ser jeg bort ifra at det var litt forskjellige device som ble lagt inn, så ser det ut til å fungere som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på din root device, feks Fibaro Switch Multilevel.
I fanen helt til høyre, Z-Wave så har du under Functions en knapp som heter Rescan.
Når du kjørt denne kan det hende du får nye device, feks Switch Multilevel 2.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordnet seg. :)

Men har dukket opp ett nytt problem jeg sliter litt med å  finne ut av.

På stua, så har jeg 2 stk Fibaro Dimmer 2 hvor det er 2 brytere på hver av de.

Når jeg bruker de fysisk, så fungerer lampene på både S1 og S2.

Har 1 problem på begge, men det er forskjellig.

 

Dimmer nr 1:
Der er det null kontakt med HS3 og knappene. Får ikke til å slå av eller på lyset, via HS3. Fungerer bare fysisk på knappene.

 

Dimmer nr 2:

Der får jeg til å styre lyset via HS3, men status oppdaterer seg ikke når jeg bruker de fysiske knappene.

Kan hende det bedrer seg hvis jeg sletter "Switch Multilevel 2", men hvordan kan jeg da styre lampen som er koblet til bryter nr 2?

 

Har prøvd meg litt frem med assosiasjoner, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.