Gå til innhold
Moskus

HomeSeer-skolen #4: Mer Z-wave

Anbefalte innlegg

Er det switch  som ikke er koblet med ledning til bryter?

Koble på bryter på switch med ledning. Legg til og ta bort bryter igjen.

Jeg hadde samme problemet. Ligger i en annen tråd på forumet her...

Endret av BME
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, beklager sent svar.

Har ikke rukket å gjøre noe mer før i dag. Det virker ikke.

Åpnet en ny bryter, tok med z-net med skjøteledning på soverommet.

B-knappen reagerer ikke, hverken på exclude eller include.

Pokker så irriterende.

Skal lete opp tråden din.

Tok et bilde i tilfelle det faktisk er koblet feil, hvis noen vil se?

IMG_5263.thumb.JPG.c65ccb622a9bd1afcc96c32e6f1c26b5.JPG

Alle er satt inn mens elektrikeren var her, på alle utenom 2 har jeg Philips Hue slik at det ikke er kritisk. Bare irriterende...

God helg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Erling skrev:

Tok et bilde i tilfelle det faktisk er koblet feil, hvis noen vil se?

IMG_5263.thumb.JPG.c65ccb622a9bd1afcc96c32e6f1c26b5.JPG

EDIT: jeg trodde det var en Dimmer 2, men det er jo en relay switch. Da er det litt anderledes. Her kan du se hvordan det skal være i hvertfall:

IMG_5742.PNG.1a9c47d5bc960eeb29065baf945adff0.PNG

Endret av ZoRaC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spoiler

Bruke en virtuell variabel i Events

Jeg har laget en virtuell device som jeg kan endre verdien ( 0-400) på fra mobilen for å finne ut hva som er riktig luxverdi for styring av utelys. Verdien ønsker jeg å bruke her:

Utelys.JPG.cd835149f4597dda231d3332fac51742.JPG

Er det mulig uten mye programmering?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, Petter skrev:

Er det mulig uten mye programmering?

Ja, men da må du ha EasyTrigger plugin'en. Ellers kan man skrive et script, men det omfatter jo litt programmering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God guide!

Hvad er forskellen på Power og watts devicen på fibaro dimmeren? Det ser ud som om power altid opdaterer men watts opdaterer ikke altid mere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, superwerder skrev:

Hvad er forskellen på Power og watts devicen på fibaro dimmeren?

Den ene fungerer, den andre gjør ikke... 🤓

Hvorfor må vi nok spørre Fibaro om. :( 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. 

Vil bare begynne med å si at jeg setter pris på denne guiden, er gull å ha når man er grønn. 

Endpoint, hva er vitsen, når bruker man dem og når hopper man over disse? Kan ikke huske å ha sett noen detaljert beskrivelse om disse. Nå hopper jeg mye fram og tilbake her da så fort å ha oversett. 

Mvh

Marjus 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, PMGaustad skrev:

Endpoint, hva er vitsen, når bruker man dem og når hopper man over disse? Kan ikke huske å ha sett noen detaljert beskrivelse om disse. Nå hopper jeg mye fram og tilbake her da så fort å ha oversett. 

Endpoints brukes når man har dem. De fleste devicer er uten endpoints. F.eks. en Fibaro-modul med to switcher kan ha to forskjellige endpoints.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Flott skole og guide. Lest denne og resten av forumet ørten ganger siste halvåret og har nå endelig flyttet inn i nytt hus hvor jeg kan begynne å leke meg.

Har nå satt opp 19 Fibaro Dimmer 2 FGD-212, inkludert disse non secure.
Manglet on last level på samtlige, det er nå satt opp. Switch multilevel 2 og notification devicene er hidet.
Alle noder er assosiert med Homeseer uten endpoint på Group 1-5, kjørt optimize og full optimize på alle. So far so good. Fungere fint med bryter og fra HS.

Det jeg nå plutselig fant ut etter å fikle litt er at status ikke oppdateres i HS når jeg bruker bryteren. Samme om det er dimming, av/på.

Har Googla litt for å finne ut hvorfor dette skjer, og jeg kom over et innlegg på HS forumet som sier at Group 1 skal assosieres med Homeseer OG med endpoint 1. Så jeg prøver dette, og nå fungere status i HS perfekt, uavhengig av om jeg styrer fra HS eller bryteren.

Så nå er jeg forvirret. Når jeg setter uten endpoints som i denne guiden fungerer ikke status når bryteren blir brukt. Har jeg missa noe?
Er det flere grupper som også skal ha endpoint allikevel? Nå har altså Group 1 endpoint, men de 4 andre er uten.

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, bio skrev:

Har Googla litt for å finne ut hvorfor dette skjer, og jeg kom over et innlegg på HS forumet som sier at Group 1 skal assosieres med Homeseer OG med endpoint 1. Så jeg prøver dette, og nå fungere status i HS perfekt, uavhengig av om jeg styrer fra HS eller bryteren.

Bra! :)

6 timer siden, bio skrev:

Så nå er jeg forvirret. Når jeg setter uten endpoints som i denne guiden fungerer ikke status når bryteren blir brukt. Har jeg missa noe?

Neida, men ting forandrer seg. Og skreven guider må altså holdes oppdaterte...

Dette er avhengig av både firmware på Fibaro-dimmeren og på hvilken plugin du bruker. Hvis du sjekker det, så skal jeg oppdatere siden. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neida, men ting forandrer seg. Og skreven guider må altså holdes oppdaterte...

Dette er avhengig av både firmware på Fibaro-dimmeren og på hvilken plugin du bruker. Hvis du sjekker det, så skal jeg oppdatere siden.  
Så bra!
Regnet kanskje med det hadde skjedd noe siden guiden ble skrevet. Innlegget på HS forumet var fra aug.17, og det, samt at jeg ikke fant noen kommentarer her med andre med samme problemet gjorde meg forvirret;)

Dimmerne har Fibaro Version 3.5 og jeg kjører Zwave 3.0.1.190 plugin.

Takk for raskt svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har 3.4 firmware og kjører en av de siste betaene på z-wave plugin. Her fungerer alt av statuser fint og det er satt opp slik ser jeg:

image.png.628a87d95809e96250b894fbb97fcbeb.png

Kan ikke huske hvorfor, men har vel funnet info her inne. Får ikke generert child device for scene kontroll, selv om det ifølge HS skal fungere. Fint hvis andre også kan sende dem mail på dette, da det vil gjøre Dimmer2 til et veldig godt valg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 09/07/2018 den 10.50, iceball skrev:

Min har 3.4 firmware og kjører en av de siste betaene på z-wave plugin. Her fungerer alt av statuser fint og det er satt opp slik ser jeg:

image.png.628a87d95809e96250b894fbb97fcbeb.png

Kan ikke huske hvorfor, men har vel funnet info her inne. Får ikke generert child device for scene kontroll, selv om det ifølge HS skal fungere. Fint hvis andre også kan sende dem mail på dette, da det vil gjøre Dimmer2 til et veldig godt valg.

Det var slik de ble lagt til ved inkludering.

Har endret tilbake til dette oppsettet nå (endret tilbake fra alle grupper uten endpoint), og det ser ut til å fungere utmerket med firmware 3.5 og z-wave plugin 3.0.1.190 også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I praksis kan du nok fjerne gruppe 2-5 uten at det skal ha noe å si for statusoppdateringene. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jemodahl
      Jeg prøver å koble mine Philips Motion sensors til å skru på lyset på badet. Jeg kunne jo bare ha brukt automatikken i bridgen til Philips, men på grunn av at noe av lyset står på en Z-Wave kontakt så vil jeg bruke Homeseer til å gjøre dette. 
      Dette virker jo i utgangspunktet ganske lett, jeg detekterer med "Device had its value set to" og "Motion". Da starter jeg en timer som teller opp til 1 minutt,  da fanger en annen event opp timeren og skrur av lyset. Problemet er hvis det er bevegelse hele tiden i rommet i dette rommet, da vil ikke "Device had its value set to motion" kjøre på nytt, og lyset skrus av. Det er naturligvis ikke ønskelig.

Som dere skjønner er jeg nybegynner, det er sikkert noe enkelt jeg ikke ser. Noen som kan hjelpe? 
    • Av toonwolf
      Jeg ønsker å bytte ut vår gamle kontroller som styrer vanningsanlegget for 4 tennisbaner. I dag har vi en Hunter SRC hvor vi manuelt må programmere når, hvor lenge det skal vannes men ønsker selvfølgelig å bruke Homeseer til å gjøre dette. Ønsker mulighet til å automatisk styre vanning, om det har regnet skal det ikke vannes osv.. Har ingen erfaring med denne type anlegg og er har nettopp startet med HS.

Her er bilde av kontrolleren. 

Som beskrevet i brukermanualen er koblingen enkel.

• Av Tor Aage
      Jeg har laget denne eventen for å fortelle meg når elbilen er ferdig ladet. Og denne fungerer, men jeg vet ikke hvordan jeg kan sette en begrensning her, i forhold til at den sender melding ofte, i og med at W ikke blir stående helt stabil på en gitt verdi. 

Jeg kan selvfølgelig velge å begrense det slik at eventen ikke kan kjøres på x antall minutter, men hva om jeg skal lade, og lader ferdig innenfor den begrensningen ?

• Av Tor Aage
      Jeg har tidligere også skrevet om problemet med å logge seg direkte på maskina som kjører HS. Tidligere kunne jeg taste inn IP-adressen, og gjøre endringer og lignende. Men brått kunne jeg ikke det, og må kjøre TeamViewer for å gjøre endringer, eller bruke 4G/Mobilt bredbånd. 

For en stund tilbake sluttet også HSTouch å fungere. Også dette når jeg var logget på hjemmenettet. Logger jeg av dette og bruker 4G, fungerer det. 

Så skal jeg slå av eller på noe via HSTouch, må jeg først logge av nettet hjemme, åpne HSTouch, gjøre endringer.. tungvint !

noen som har en idé hva dette skyldes ?
    • Av Jikokuten
      Hei

Lurte på om noen her har koblet sammen Wemos sine utviklerbord med Homeseer ? Ønsker å oppnå følgende: Homeseer -> wifi -> Wemos 1D mini -> TB6612FNG -> DC motor (linear actuator). 
      Skal åpne og lukke vindu basert på fuktighet i rommet. Så jeg trenger en av og på "bryter" i Homeseer som kan sette logikk høy/lav på wemos.

Stian