Gå til innhold
  • Bli medlem
Moskus

HomeSeer-skolen #4: Mer Z-wave

Anbefalte innlegg

Kva for versjon har du av Z-wave plugin? Kan anbefale å oppgradere til nyaste beta-versjon:

image.png.4b54717c626e0e94abac61613fd85306.png

Ser at det no er komme til 3.0.1.237. Som du ser har eg 3.0.1.223, det hjelpte meg til å bli kvitt tilsvarande problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutes ago, bjornepappa said:

Kva for versjon har du av Z-wave plugin? Kan anbefale å oppgradere til nyaste beta-versjon:

image.png.4b54717c626e0e94abac61613fd85306.png

Ser at det no er komme til 3.0.1.237. Som du ser har eg 3.0.1.223, det hjelpte meg til å bli kvitt tilsvarande problem.

Var ikke klar over at jeg kjørte beta, men ser ut som at jeg allerede gjør det:

image.png.9978e456d6bbb1034b17c41069c0af28.png

Endret av JohnMartin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet litt til.

Slettet "Switch Multilevel 2" som @Moskus tidligere har forklart. Og da fungerer lampen på S1. Får da også feedback til HS3 når vi bruker knappen. Men lampen på S2 er fortsatt helt død i HS3.

Er det begrensninger i dimmeren som gjør at det bare er mulig å styre 1 lyskilde, eller er det en feil ute å går?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, JohnMartin skrev:

Er det begrensninger i dimmeren som gjør at det bare er mulig å styre 1 lyskilde, eller er det en feil ute å går?

Det er Fibaro Dimmer 2 vi snakker om? I så fall ja, det er en begrensning i at det bare er EN dimmer, ikke to. Du kan styre en lyskilde med S1, mens S2 kan brukes til å styre noe annet via assosiasjon. 

Så hva mener du med «lampen på S2 er helt død»?

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutes ago, ZoRaC said:

Det er Fibaro Dimmer 2 vi snakker om? I så fall ja, det er en begrensning i at det bare er EN dimmer, ikke to. Du kan styre en lyskilde med S1, mens S2 kan brukes til å styre noe annet via assosiasjon. 

Så hva mener du med «lampen på S2 er helt død»?

ding ding ding... Takk @ZoRaC! Nå ble det lys i tårnet. 🙈

I hodet mitt så har begge bryter parene vært tilkoblet til samme Dimmer.

Aldri tenkt tanken at det kunne være gjemt èn dimmer pr bryter, inni veggen.

Men prøvde nå å inkludere begge bryterene, og da ble det litt mer liv! 😳

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, JohnMartin skrev:

ding ding ding... Takk @ZoRaC! Nå ble det lys i tårnet. 1f648.png

I hodet mitt så har begge bryter parene vært tilkoblet til samme Dimmer.

Aldri tenkt tanken at det kunne være gjemt èn dimmer pr bryter, inni veggen.

Men prøvde nå å inkludere begge bryterene, og da ble det litt mer liv! 1f633.png

Ah, så S1 er tilkoblet en dimmer og S2 en annen? Da gir det mer mening, ja. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Teza
      Beskrivelse:
      Hvordan legge til en Fibaro vegg plugg i HomeSeer.

Denne guiden er basert på "HomeSeer-skolen #3: Grunnleggende Z-wave".

Dersom Fibaro Vegg plugg har vært tilkoblet et z-wave nettverk tidligere, må den først resettes før den kan legges til et nytt nettverk.

I HomeSeer trykk på "PLUG-INS", "Z-Wave" og "Controller Management"

Under "Z-Wave Interfaces" trykker du på , forran "Name: UZB1 z.wave transceiver"

På rullegardin menyen "Actions:" velger du "Add/include a Node"

Sett Fibaro veggpluggen som du ønsker å legge, til i en kontakt.
      Trykk på 
      På siden av Fibaro vegg pluggen, er det en liten bryter, trykk denne 3 ganger.

Etter at HomeSeer er ferdig med å kommunisere med Fibaro veggpluggen, trykker du på "VIEW" og "Device Management"

Velg "Check all" på filtrene "Eiendom", "Rom" og "Device Type"

Du får da opp en liste med 7 devices, merket med "Node 2".

Dersom det ikke gikk som vist over:

Noen ganger får man opp feilmelding når man legger til en Fibaro veggplugg: "Device may not be added properly to HomeSeer."

Noen av device linjene i HomeSeer kan da mangle.

Trykk da på linken "Fibaro Switch" på linjen:

Trykk på fanen "Z-Wave"

Trykk på 

Trykk "VIEW" og "Device Management"

Det skal da være 7 Devices i listen.

Dersom det fremdeles ikke fungerte, prøv å reset Fibaro veggplugg. Beskrivelse øverst i denne posten.

En Fibaro vegg plugg er en "Node" (fysisk enhet) i HomeSeer, devicen vises som regel med tannhjul icon, som indikerer at det er "root device'en" til noden.
      Det er under denne devicen man konfigurerer noden.

Hver node kan ha mange devices.

Med Fibaro dukker det opp noen devices som ikke styrer noe direkte, men som er en del av hvordan veggpluggen rapporterer..

Merk de devicene som ikke har noen direkte funksjon (avkryssningsboksen på hver linje) og velg "Hide" i rullegardinmenyen under "Device List".
      Alternativt kan du velge "Change Eiendom" i rullegardinmenyen under "Device List" og legge dem i en egen gruppe.

Du skal  da sitte igjen med:

"Root Device", som er den fysiske enheten (noden)

Devicen Switch, som er bryteren i Fibaro vegg plugg

Devicen Power, som viset effekt (P = U x I) som oppgis i watt (W)

Devicen kW Hours, som viser strømforbruk over tid (kWh)

----------
      Før du fortsetter bør du lese gjennom en annen forumstråd, som beskriver anbefalt inndeling og sortering av devicer.
      Denne tråden heter "Organisering og sortering av Devicer".
      ----------

Trykk på linken "Fibaro Switch" 

Endre feltene "Device Name:", "Eiendom:", "Rom" og trykk på  for å endre icon på denne funksjonen.

Dersom du ønsker å bruke egne bilder, kan disse legges til i mappen C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\html\images

Når du er ferding med å endre informasjonen, trykk 

Informasjonen er nå lettere å forholde seg til.

Gjør det samme for de siste 3 devicene.

• Av Guahtdim
      Dette er en trigger plugin basert på det som gjøres i tråden til @ZoRaC 

Triggeren brukes i eventer mot google kalender. Følgende må oppfylles: Man starter på/er inne i kalendermøtet/event/registreringen (fra nå av CalendarEvent) og kalender teksten (Summary text) er enten lik, starter med eller inneholder en tekst som man setter opp. (3 forskjellige valg som kan gjøres når man legger inn triggeren). Man kan søke i mer enn en kalender.

OBS OBS OBS
      Dette er i Alfa(nivået før beta, som igjen er nivået før man faktisk sier man har en versjon man er fornøyd med) og ser ut deretter Testet ok i Linux og Windows.   
      For nå er linken til siste versjon 
      GCalSeer_v00004

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_GCalSeer.exe og HSPI_GCalSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin skal ha fått en ny underkatalog - GCalSeer - med 30 filer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på GCalSeer Fra maskinen som kjører HomeSeer må du gå inn på linken https://developers.google.com/calendar/quickstart/dotnet Trykk på linken "Enable the Google Calendar API"   Lag ett nytt eller velg ett eksisterende prosjekt   Trykk på Download Client Configuration. Filen "credentials.json" må du legge inn i katalogen (normalt for windows) "c:\program files (x86)\Homeseer HS3\bin\GCalSeer" Konfigurasjon i HomeSeer Gå inn på Plugins=>GCalSeer=>General Config Hvis du ikke har klart å legge credentials riktig vil du få opp dette: Hvis du har lagt inn credentials.json korrekt kommer du til autentisering:
      Her er det rimelig rett fram å følge linken (Trykk på "Link to Google and allow opening...." Velg å godkjenne
      Kopier ut koden som kommer opp
      og lim den inn i feltet Authorization code. Trykk Authenticate. (OBS: Skulle systemet ditt gå ned i over en time må du autorisere på nytt siden en slik autorisasjon er god for kun 3600 sekunder=1 time. Den oppfriskes hver gang det blir gjort ett nytt kall mot Google som skjer innenfor de 3600 sekundene) Hvis alt går bra skal du da få en oversikt over alle kalenderene dine. Personlig så har jeg vistnok 5. Velg den eller de som du ønsker å søke i. 
      Etter dette er på plass kan du Sette opp hvor lenge det skal gå mellom hver gang HomeSeer sjekker kalenderen (formatet minutter:sekunder, på bildet er det hvert 59 sekund)   Velge kalendere som man skal hente fra. I eksempelet har jeg kun haket av for en, men under testing har jeg brukt to. Velge nivå på logger. Debug fyller loggen din veldig fort! Du er nå klar for å sette opp en trigger    
      Gå inn og lag en event som vanlig.
      I dropdown over forskjellige triggere skal du kunne finne GCalSeer

Velger du denne finner du 3 forskjellige muligheter man kan trigge på (egentlig hvor i teksten man skal kikke)

At teksten som man fyller inn er en del av kalender overskriften (contains)
      At teksten er eksakt som det man har fylt ut
      At teksten begynner med et man fyller ut
      Tekstsammenligningene bryr seg ikke om det er små eller store bokstaver. Med andre ord test er det samme som tEsT som igjen er det samme som TEST.

Her er ett eksempel på en trigger som slår til når man er inne i en (eller flere) kalenderoppføringer hvor overskriften starter med teksten "test". Det blir søkt i kun en kalender (man skal kunne søke i flere hvis det er satt opp)

Ansvarsfraskrivelse:
      Laste ned og bruke plugin gjøres på eget ansvar. Skulle jeg ødelegge Homeseer oppsettet ditt så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Planlagte utvidelser
      Egen device for å vise status med tanke på autorisasjon Eget scriptkall for å hente events fra en eller flere kalendere - ref https://forums.homeseer.com/forum/ultilities-plug-ins/utilities-discussion/blgdata-blade/87199-event-listing-in-a-hs-device  
      Kjente feil:
      Mulig å sette tid mellom hver sjekk lenger enn hva en autorisering gjelder (3600 sekunder) For mye logging Autorisering mot google fungerer ikke i Linux - under arbeid.  
      Endringer:
      V 0.0.0.4 - Man kan ikke sette tid mellom ny info fra Google til mer enn 3599 sekunder.
      V 0.0.0.3 - Fungerer mot Linux. Autorisasjon endret.
      V 0.0.0.2 - Logging settes og slik sett får man mindre i HomeSeer loggen hvis det er ønskelig.

• Av Teza
      Har prøvd meg med Fibaro Home Center 2, og funnet ut at det er noen grunnleggende mangler når det gjelder automatisering.
      Det må i tillegg benyttes programmering i språket LUA (begrenset utgave av språket), for å kunne utnytte dette systemet.
      Hvis jeg først må lære programmering, ønsker jeg å lære et språk som er mer utbredt.

Dette er en prøve post, hvor jeg legger inn det oppsettet jeg gjør i HomeSeer, og det vil kanskje gjøre det lettere for andre å hjelpe, når de ser hva jeg har gjort.

Etter installering av HomeSeer er følgende oppsett lagt inn:

-   Installere UZB1 Z-Wave interface.
      -   Inkludere UZB1 Z-Wave interface i HomeSeer.
      -   Opprette automatisk regelmessig sikkerhetskopiering av HomeSeer katalogen.
      -   Inkludere 18 stk Fibaro veggplugg
      -   Inkludere 1 stk Aeotec ZW078 Heavy Duty Smart Switch
      -   Inkludere RFXtrx433E Tranceiver 

• Av Teza
      Beskrivelse for Windows 7:
      Formålet med denne guiden er å løse installasjons problemer med driverne til UZB1 Z-wave interface.

UZB1 kan kjøpes fra bl.a. Tronika.no.
      Driverne kan lastes ned fra z-wave.me.

Mer informasjon om z-wave og interface finner du i tråden HomeSeer-skolen #3 .

Installasjonsprossess fra begynnelsen:

Hvis problemet "Ingen tilgang" oppstår:

Når man åpner filbehandling og ser på de nedlastede filene, er katalogen og filene trolig markert i grønn farge. 

Dette vil si at filene er krypterte, og det er ikke mulig å installere dem uten å fjerne krypteringen først.
      For å fjerne krypteringen, gjør følgende.

Høyreklikk på katalogen med driverfilene

Trykk på "Egenskaper"

Trykk på "Avansert..."

Fjern markeringen foran "Krypter innhold for å sikre data"
      Trykk så "OK"

Trykk "Bruk"

Trykk "Ok"

Trykk "Ok"

Katalogen og driver filene skal nå være i sort farge.
      Det er nå mulig å installere driveren for denne enheten.