Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Høyt minimumsnivå på Fibaro dimmer 2


Anbefalte innlegg

Byttet en del dimmere til fibaro dimmer 2,og med mindre det har rabla helt for meg så er jeg ganske sikker på at disse ikke klarer å dimme pærene mine like lavt som de forrige gjorde. Har kjørt autokalibrering opptil flere ganger, men opplever fortsatt at det er ganske mye lys på 1%. Jeg forsto det som at det var en parameter som skulle kunne settes for min/max nivå, men akkurat disse parameterne ser ikke til å være tilgjengelige i konfigurasjondpanelet jeg får opp i Smartthings-huben min. Er dette noe andre også opplever, og finnes det noe jeg kan gjøre med problemet? Jeg kjører for det meste på 10w GU10 dimbare LED downlights, og bruker ikke bypass-modul. Opplever ikke problemer med flimring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Knut Marius skrev:

men kan ikke se at jeg så noen forskjell.

Hvis du har satt parameter 1 til 1 og parameter 2 til 99 (selv om det siste ikke behøver være riktig), så burde du se en ganske betydelig forskjell. For enkelte av våre lyskilder måtte parameter 1 settes noe høyere ellers gikk de faktisk av, men de aller fleste fikk satt parameter 1 altfor høyt etter vår smak etter at autokalibreringen ble kjørt.

 

Jeg tviler på at en Bypass vil hjelpe her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sliter fortsatt med dette. Kona mi mener også at vi kunne dimme disse pærene vesentlig lavere før vi byttet til fibaro-dimmere. Jeg har min/max på 1/99, og har testet både leading og trailing edge load control uten at jeg kunne se noen forskjell. Homey viser at det er 1w effekt på hver spot (som har 10w kapasitet). Jeg vet desverre ikke hvilken effekt vi fikk som laveste med de gamle dimmerne, men som sagt oppleves det en del sterkere nå. Lysene er forøvrig av typen SG Juniper Exclusive 10w. Hvis det ikke er noen forslag her så blir jeg kanskje nødt til å gå til investering av en annen dimmer-modell for å teste, men ønsker først å vite at jeg ikke kommer noe videre med å tweake på fibaroene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Knut Marius skrev:

Jeg sliter fortsatt med dette. Kona mi mener også at vi kunne dimme disse pærene vesentlig lavere før vi byttet til fibaro-dimmere. Jeg har min/max på 1/99, og har testet både leading og trailing edge load control uten at jeg kunne se noen forskjell. Homey viser at det er 1w effekt på hver spot (som har 10w kapasitet). Jeg vet desverre ikke hvilken effekt vi fikk som laveste med de gamle dimmerne, men som sagt oppleves det en del sterkere nå. Lysene er forøvrig av typen SG Juniper Exclusive 10w. Hvis det ikke er noen forslag her så blir jeg kanskje nødt til å gå til investering av en annen dimmer-modell for å teste, men ønsker først å vite at jeg ikke kommer noe videre med å tweake på fibaroene 

 

Dimmer 2 er specet for 50-250w halogen og 50-200 VA for LED. 10w er altså litt lite.  Det er to ting til som kan prøves: Fibaro Bypass 2 og å endre mellom 2-wire/3-wire. 3-wire er vel vanligvis best. 

 

EDIT:

Du har kanskje mer enn 1 stk SG tilkoblet?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Dimmer 2 er specet for 50-250w halogen og 50-200 VA for LED. 10w er altså litt lite.  Det er to ting til som kan prøves: Fibaro Bypass 2 og å endre mellom 2-wire/3-wire. 3-wire er vel vanligvis best. 

 

EDIT:

Du har kanskje mer enn 1 stk SG tilkoblet?

 

Ja, jeg har flere. Fra 3 til 7 pærer på hver dimmer, og syns jeg opplever samme problem på alle. Lysene i stua på jeg ha avslått på kvelden fordi de kan oppleves ubehagelige selv på 1%. Det er ikke flomlys, altså, men fortsatt mer enn det jeg vil forvente på laveste dim med såpass gode pærer. 

 

2/3 wire er noe jeg ikke har så mye forhold til desverre, da jeg hadde elektriker til å installere de for meg. Jeg har ikke så dyptgående elektriker-kunnskap. Men er det slik at dersom jeg finner ut at jeg har 3 wire så kan det være lurt å prøve å koble om til 2 wire? Bypass er kanskje verdt et forsøk, siden en sånn modul ikke kostet allverdens 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

For å si dette kort: Det finnes ikke noe løsning.

Problemstillingen av type: "Byttet en del dimmere til Fibaro dimmer 2" og "Jeg kjører for det meste på 10w GU10 dimbare LED downlights, og bruker ikke bypass-modul" er i utgangspunktet helt meningsløs så lenge det finnes ikke noe STANDARD for dimbare (LED, CFL, ...) lyskilder.

Uten respektive standard for (dimbare) lyskilder er det ikke mulig å bygge (lage/produsere) en dimmer som vil virke "100%  fint" med alle slags kombinasjoner av "dimbar lyskilde + dimmer".

(Merknad: Dette har absolutt ingeting med "smart hus" å gjøre (styringsmåte), mens er en gener. elektroteknisk problem).

 

OBS! Alt over gjelder installasjoner av (om vi kan definere dette slik) "standard type": en 230V fasesnitt eller faseavsnitt dimmer enhet + en (flere) tilkoblete (dimbare) lyskilder.

 

PS!

Lysinstallasjoner som er basert på f. eks. bruk av 0-10V dimmere + passende (dimbare) lyskilder eller ferdige (Constant Current type) LED lys drivere med passende lyskilder har ikke slike problemmer.

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.