Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox blokkerer FMG etter bruk av eget utstyr?


Anbefalte innlegg

Har til nå kjørt en edgerouter med fiberen direkte i boksen, og dette fungerer bra både med TV og internett.

Skulle bruke en USG pro 4 og koblet samme fiber til den, og satt vlan 102, får korrekt ip (samme som edgerouteren får), men 92.220.96.1 er blokkert (altibox gateway).

Prøvde så å koble til FMG i bro, får ekstern ip, men 92.220.96.1 er enda blokkert

Prøvde så å koble FMG uten bro med deres router og gatewayen er enda blokkert

Edgerouteren fungerer til tross for dette. Kan det være Altibox blokkerer FMG-er som ikke har vært i bruk en stund / noen som har koblet til annet utstyr?

Legger til jeg får pinget 92.220.96.0 uten problemer, men gatewayen 92.220.96.1 som altibox gir ut er blokkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
18 hours ago, bjornepappa said:

Har du fått løyst dette?

Eg hadde liknande problem med ny router (USG), der måtte ISP (Sognenett) gå inn og legge MAC-adressa til nye routeren inn på fibermodemet for å få det til å funke.

Om jeg forstår deg rett så var dette i forbindelse med at du erstattet FMG-boksen med USG? Den vanlige løsningen da er vel å klone MAC-addressen fra FMG til USG. Men du fikk altså Sognenett til å sette opp MAC-addressen til USGen i sitt system?

Om det stemmer så gjør jo det det enklere å sette opp USGen (da MAC kloning må configureres via CLI på USG), men du mister da muligheten for å bytte tilbake til FMG-boksen uten å kontakte ISP igjen.

 

Edit: Ser av en annen tråd at du ikke har Altibox, og da ikke FMG-modem/ruter. Men jeg vil anta prinsippene er de samme... Og er du sikker på at det du kaller "modem" ikke er en mediaconverter som bare omgjør fra fiber til kobber?

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke svarte på løsning er løsningen som følger: Når du bruker eget utstyr, selv med kloning blokkerer altibox firewallen mac-en, hvor FMG ikke løser opp blokkeringen. Du må kjøre consol inn på egen router, løse ut IP-en som er på fiberen, koble av, så kan en koble på nytt utstyr.

 

Ikke umulig altibox overvåker noe mer ID enn mac-addressen.

 

Det ser ut som mye problemer henger i altiboxfirewallen ikke tillater mer enn ett endepunkt, og dette løses ut bare ved å force release av ip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 9.08, Hillmar skrev:

Om jeg forstår deg rett så var dette i forbindelse med at du erstattet FMG-boksen med USG? Den vanlige løsningen da er vel å klone MAC-addressen fra FMG til USG. Men du fikk altså Sognenett til å sette opp MAC-addressen til USGen i sitt system?

Om det stemmer så gjør jo det det enklere å sette opp USGen (da MAC kloning må configureres via CLI på USG), men du mister da muligheten for å bytte tilbake til FMG-boksen uten å kontakte ISP igjen.

 

Edit: Ser av en annen tråd at du ikke har Altibox, og da ikke FMG-modem/ruter. Men jeg vil anta prinsippene er de samme... Og er du sikker på at det du kaller "modem" ikke er en mediaconverter som bare omgjør fra fiber til kobber?

 

Det var ifm utskifting av router som ISP leverte ja. Sognenett satte Mac-adressa til USG i sitt system. 

Jo, det er mediekonverter - fiber inn, ethernet ut. Og det er denne som må vite MAC-adressa til den den skal prate med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, bjornepappa said:

 

Det var ifm utskifting av router som ISP leverte ja. Sognenett satte Mac-adressa til USG i sitt system. 

Jo, det er mediekonverter - fiber inn, ethernet ut. Og det er denne som må vite MAC-adressa til den den skal prate med. 

Høres rart ut at der er medie converteren som er avhengig av MAC-adressen. Trodde dette bare var en «dum» optisk-elektrisk converter.

Selv så har jeg fiber rett i en Edgerouter og måtte likevel sørge for at MAC-adressen stemte med hva Altibox forventet (dvs. satte den lik adressen til min utdelte Altibox-ruter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hillmar skrev:

Høres rart ut at der er medie converteren som er avhengig av MAC-adressen. Trodde dette bare var en «dum» optisk-elektrisk converter.

Selv så har jeg fiber rett i en Edgerouter og måtte likevel sørge for at MAC-adressen stemte med hva Altibox forventet (dvs. satte den lik adressen til min utdelte Altibox-ruter)

Eg forstod det slik på ISP, men det kan være at eg misforstod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 1.5.2019 den 17.29, aleks skrev:

Har til nå kjørt en edgerouter med fiberen direkte i boksen, og dette fungerer bra både med TV og internett.

 

Har kjøpt ER-4, og kunne tenkt meg å kjøre fiberen fra Lyse inn i SFP i eth3. Kunne du tenkt deg å forklare hvordan jeg konfigurerer det? Skal kun ha internet, ikke TV.

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Interessant tråd. Har altibox, bruker ikke TV, men har fast-telefon. Har forsøkt diverse med en EdgeRouter 4. Med WAN på vlan 102 og "internet on vlan" går oppsett greit etter et google-søk, men hvis jeg ikke kloner mac adressen får jeg ofte ping-tid på ca 10000 ms til vg.no. Gjennom "hjemmesentralen"  får jeg 8 til 10 ms.  Hvis jeg kloner mac-adressen får jeg samme ping-tid rett i Edge-routeren, helt stabilt ser det ut til, men jeg får ikke opp telefonen. Har forsøkt å sende vlan 100 (telefon og admin) ut på en annen port og til "hjemmesentralen", men det funker ikke. Noen som har tips? Med en klonet mac-adresse kan jeg jo skjønne at trafikk til hjemmesentralen kanskje ikke kommer fram...

 

Har nå bestilt IP-telefon fra telio, men hadde jo vært artig å vite om det er mulig uten å involvere ISP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.