Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjøre gammeldags ringeklokke litt smartere


Anbefalte innlegg

2 timer siden, UnnamedF skrev:

Betyr det at du hentet strøm fra motoren til Smart implant? 

Ja, se dette soleklare koblingskjemaet.

 

image.png

 

-XB03 er utgangen til garasjeporten. 3 er +24V, 1 er jording, 2 er inngang for impuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Ja, se dette soleklare koblingskjemaet.

 

image.png

 

-XB03 er utgangen til garasjeporten. 3 er +24V, 1 er jording, 2 er inngang for impuls.

Takker så mye. Skal forsøke å koble opp porten i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, UnnamedF skrev:

@Moskus Beklager maset, men er det noe triks for å få frem parameter 20? Mine starter på 24.

Ellers ferdig koblet og får opp to "brytere" pluss temperatur i HC Lite

Pass. Jeg kan ikke nok om SmartThings. Parametre er typisk et nummer fra 1 til 255, så det skulle ikke være problem å sende parameter 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 19.37, Moskus skrev:

Ja, se dette soleklare koblingskjemaet.

 

image.png

 

-XB03 er utgangen til garasjeporten. 3 er +24V, 1 er jording, 2 er inngang for impuls.

Eg har også 24V utgang på portopnaren og brukar det som forsyning. 

Men eg har kopla manuell brytar (som eg hadde frå før av) parallelt med utgangen på Smart Implant. Då får eg ikkje beskjed om at porten er opna manuelt, men den fungerer også om smart implant skulle daue. 

Magnetkontaktane som indikerer opne portar er kopla på nodemcu som eg brukte til gamle styringen. Den måtte eg slutte å bruke, då den fant det for godt å restarte i hytt og pine og trekte reléa i tide og tide med opne portar som resultat. Som indikering gjer derimot nodemcu ein glimrande jobb ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd. Vurderer å gjøre en vanlig ringeklokke litt smartere selv.

Ettersom vi driver å bygger hus, lurer jeg på om jeg skal få elektriker til å sette inn en 12v DC transformator på DIN skinna i sikringsskapet, og trekke ledning gjennom rør til der ringeklokka skal stå. Hva tror dere om det? (f.eks. https://www.banggood.com/no/NVVV-DR-30-12-30W-AC-to-DC-12V-2_5A-DIN-Rail-Power-Supply-Industry-Switching-Power-Supply-p-1258645.html )

Da kan jeg vel bare koble ringeklokkeknappen på IN1/GND og koble OUT1 mot ringeklokka som Moskus beskrev i post #5?

 

Hvis jeg forstår det rett, fungrerer smart implant slik at når krets IN1/GND sluttes, så sluttes automatisk OUT1 kretsen også, og etterpå kobles OUT1 kretsen automatisk ut jf. parameter 152? Og dette vil fungere selv om HomeSeer går offline?

 

Hvis påstanden over er korrekt, og en smartkid kommer å holder ringeknappen inne, så vil jeg likevel bare høre et vanlig "ring", fordi OUT1 autoamtisk brytes etter x ms? :D

 

Kan tilknytningen mellom IN1 - OUT1 brytes? (les: Deaktivere ringeklokken?) Hadde jo vært kjekt, for å lage en slags anti-spam funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Squirrel skrev:

Ettersom vi driver å bygger hus, lurer jeg på om jeg skal få elektriker til å sette inn en 12v DC transformator på DIN skinna i sikringsskapet, og trekke ledning gjennom rør til der ringeklokka skal stå. Hva tror dere om det? (f.eks. https://www.banggood.com/no/NVVV-DR-30-12-30W-AC-to-DC-12V-2_5A-DIN-Rail-Power-Supply-Industry-Switching-Power-Supply-p-1258645.html )

Jeg tror jeg hadde spandert på meg en skikkelig strømforsyning hvis 1) huset var nytt og 2) elektriker skulle montere den...

 

Ellers er det vel riktig? Vet ikke om In1/Out1-kobling kan brytes, har ikke undersøkt, men jeg tror ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Squirrel said:

Kan tilknytningen mellom IN1 - OUT1 brytes? (les: Deaktivere ringeklokken?) Hadde jo vært kjekt, for å lage en slags anti-spam funksjon.

 

Den kan ikke brytes så vidt jeg vet, men jeg har løst på ved hjelp av parameter. Parameter 25 kan snu om slik at IN1 går til OUT2 (i tilfelle feilkobling). På den måten kan jeg sku av dingdong, men samtidig få varsel om noen ringer på. Parameter 25 til 1 (IN1 går til OUT2) = Lyd av. Setter jeg parameter 25 tilbake til 0, er lyden på igjen (IN1 går til OUT1 igjen).

 

70F30CFD-68F3-4EF6-9CA8-05EEF43AEE39.thumb.jpeg.637d9e4aa7f9e2429f00675dc0062fba.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Jeg tror jeg hadde spandert på meg en skikkelig strømforsyning hvis 1) huset var nytt og 2) elektriker skulle montere den...

Absolutt, kommer til å få elektriker til å montere noe ordentlig ja.

 

2 hours ago, lasseruud said:

Den kan ikke brytes så vidt jeg vet, men jeg har løst på ved hjelp av parameter. Parameter 25 kan snu om slik at IN1 går til OUT2 (i tilfelle feilkobling). På den måten kan jeg sku av dingdong, men samtidig få varsel om noen ringer på.

Ah, ja det var jo genialt!

 

Tror jeg må prøve å få til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

En liten oppdatering på denne. Jeg har flyttet og i det nye huset (ikke nytt hus, men nytt for meg) lå det kun en tynn 2-pars kabel mellom sikringsskapet og ringeklokka. Jeg kunne ha trukket den om, men den satt fast. Jeg tror det ble for mye tap i denne kabelen, for i stedet for å dinge, ble det bare litt summing i klokka da noen ringte på. I tillegg mista jeg kontakten med Fibaroen relativt ofte og da fungerte verken varsler eller dingdong. Gjorde om litt på oppsettet mitt. Nå har det fungert stabilt og fint en stund:

 

Ringeklokke.thumb.jpeg.4c54bf1ea415afb367f19e649a0008f2.jpeg

 

AC-trafo: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromadaptrer/acac-stromadapter/tufvassons-installasjonstransformator-ac-17-v-32-w-p44921

DC-trafo: https://www.elfadistrelec.no/en/din-rail-power-supply-adjustable-12v-25a-15w-traco-power-tbl-015-112/p/16990991?track=true

Ringeklokke: https://www.sikkerheten-selv.no/product/467/honeywell-d107-facet-dørklokke-for-ledning

Ringeknapp: https://www.sikkerheten-selv.no/product/1076/friedland-d98-ringeknapp-rustfritt-stål (Her bør nesten hvilken som helst knapp fungere, men jeg er usikker på hvordan de med lys vil fungere, da de slutter kretsen?)

+ Fibaro Smart Implant

Endret av lasseruud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan ringeklokka di fungerer, men ut fra tegningen din er jeg er temmelig sikker på at strømmen fra 17 V-trafoen går gjennom Smart Implant for å drive ringeklokka. Og jeg er også ganske sikker på at den strømmen er betydelig mer enn 150 mA.

 

Fra manualen: Maximum current on outputs 150mA
 
Men, det funker jo. Ennå.... :D
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den fungerer fint fortsatt. Jeg føler det er noe ustabilitet med strømforsyninga til implanten fortsatt, men mistenker fortsatt de dårlige kablene fra skapet til klokka.

 

Det har hendt at enkelte har sagt dem har prøvd å ringe på uten respons, men jeg veit ikke om de f.eks. ikke har trykket ringeknappen helt inn. Hvis jeg tar en «Test connectivity» like etterpå eller trykker på ringeknappen selv, så fungerer den.

 

Finnes det noen automatisk «ping»-variant for z-wave så jeg slipper å teste manuelt over en lengre periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, lasseruud said:

Det har hendt at enkelte har sagt dem har prøvd å ringe på uten respons, men jeg veit ikke om de f.eks. ikke har trykket ringeknappen helt inn. Hvis jeg tar en «Test connectivity» like etterpå eller trykker på ringeknappen selv, så fungerer den.

 

Jeg har brukt lang tid på å få ringeklokka og implant til å fungere perfekt.

Jeg brukte først monostable button parameter, med direkte IN1-OUT1 og central scene for dobbeltttrykk osv osv. Dette fungerte dårlig. Hvis jeg trykket raskt på ringeknappen, ble det lyd. Hvis man holdt inne ringeknappen, blir det lyd (via central scene+event), MEN dersom jeg holdt knappen inne i ca 1 sekund før jeg slapp den, skjer det INGENTING...

 

Løsningen var å bytte parameter settings fra monostable button til alarm med normal open circuit, og trigge ringeknappen med event på home security devicen. Dette fungerer 100% av gangene. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Som en vanlig "polling", liksom?


Ja, men hvis jeg setter opp polling f.eks. hvert X minutt/sekund for testing en periode. Kan jeg da lese/få rapport på det i ettertid? Evt. beskjed hvis den feiler?

 

39 minutes ago, Squirrel said:

Løsningen var å bytte parameter settings fra monostable button til alarm med normal open circuit, og trigge ringeknappen med event på home security devicen. Dette fungerer 100% av gangene.


Lurt! Det er mest sannsynlig det som er problemet mitt tenker jeg. Sikkert mange som ikke ringer på «riktig». ?  Må teste det ASAP (dvs etter jul siden hele familien er hjemme, samt ei levende, firbeint ringeklokke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Har lest denne tråden, og flere med interesse. Som mange andre er nok ferdighetene mindre enn interessen, men lærer litt hver dag. 

 

Jeg har et tilsvarende oppsett som @lasseruud hadde sin første versjon, med en 12VAC ringetrafo i skringskapet og en Friedland klokke. 

 

Har prøvd å se hvor jeg kan finne en likeretter og glattekondensator, men er ikke så mange stedene som selger dette i Oslo eller på nett. Har funnet frem til Elfa Distrelec som virker å haa ye utstyr, men for en amatør er det helt umulig å orientere seg i alle variantene. Hadde vært veldig interessant om noen kunne delt noen betraktninger rundt størrelse på likeretteren (25A?) og kondensatoren (5000 mikro farad?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utlandet og husker dessverre ikke hvordan standardringeklokkene fungerer i Norge, men er det en spole i en boks et sted som genererer et magnetfelt når noen ringer på? Det er det jeg har, og jeg har enkelt og greit satt hoveddelen av en dørsensor ved siden av spolen i ringeenheten. Når noen ringer på min dumme dørklokke får jeg varsel på mobilen.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 22.34, osmoen skrev:

en spole i en boks et sted som genererer et magnetfelt


Takk for tips. Det enkle er ofte det beste. Det var ikke plass bak min ringeklokke, men jeg fisket fram en reed-kontakt fra skuffen og koblet den i parallell med dørkontakten sin reed-kontakt.

20200214_171007.jpg

20200214_172128.jpg

20200214_171839.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 30/05/2019 at 08:31, lasseruud said:

 

Den kan ikke brytes så vidt jeg vet, men jeg har løst på ved hjelp av parameter. Parameter 25 kan snu om slik at IN1 går til OUT2 (i tilfelle feilkobling). På den måten kan jeg sku av dingdong, men samtidig få varsel om noen ringer på. Parameter 25 til 1 (IN1 går til OUT2) = Lyd av. Setter jeg parameter 25 tilbake til 0, er lyden på igjen (IN1 går til OUT1 igjen).

 

70F30CFD-68F3-4EF6-9CA8-05EEF43AEE39.thumb.jpeg.637d9e4aa7f9e2429f00675dc0062fba.jpeg

Hei! :)

 

Hvordan satt du Parameter 25 på denne? hvordan Then funksjon brukte du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.