Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hass.io som bridge for Homekit


Anbefalte innlegg

Hei,

Har forsøkt og ønsker følgende oppsett:

 

Zigbee og Z-wave-utstyr

 

Conbee usb for zigbee og Aeon labs usb for Z-wave

 

raspberry pi 3

 

Home Assistant i en eller annen form…

 

Homekit og Apple Home til betjening og automasjoner. 

 

Er det noen som har link til fungerende guide, eller kan forklare litt inngående?

 

Pr. nå har jeg flashet SD-kort med Hass.io, satt dette inn i en raspberry Pi, og bruker Conbee Usb-stick til Elko zigbee-dimmere, samt Aeon labs g5 usb-stick til z-wave. 

 

Jeg er rimelig noob, men har klart(til en viss grad) å få knyttet inn både elko dimmere og z-wave-komponenter. 

 

Jeg ønsker å bruke denne Raspberry Pi-en som bro mellom Z-wave/zigbee og Homekit. 

 

Det er her det kommer til full stopp:

 

Det eneste som kommer opp i home-appen på iphone er "Home Assistant bridge", men ingen sensorer eller dimmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det går så langt som at jeg får en tekst i Home-appen som sier noe om at utstyret må legges til fra sin egen app.

prøver Hassbian nå, så får vi se…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter x antall flashinger av SD-kort, gikk det til slutt med Hass.io

Det er vel egentlig ingen snarvei, annet enn at installasjonen må gjøres på en riktig måte.

Jeg satte include.entities i configuration.yaml, uten at jeg vet om det var det som gjorde susen. 

 

Elko ESH dimmer fungerer prikkfritt fra Apple Home. Neste steg blir å få z-wave til å fungere, må nok slå av bluetooth for å få det til.  

Endret av OlavS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for hjelpen. 

Utfordringen er at jeg kjører hassio med imaget som jeg lastet ned fra home-assistant.io

Jeg er dermed helt grønn på hvordan jeg endrer config.txt

den er ikke tilgjengelig via SMB, og jeg får ikke til å logge meg på med root, hverken direkte eller via ssh.

Jeg ser mange slår av bluetooth, så jeg antar det gjelder for min del og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Noen som vet hvordan man får inn alle sensorene fra en fibaro motion sensor inn i homekit. Jeg var lagt sensoren til via zwave i HA. Når jeg har lagt inn i homekit får jeg kun opp bevegelsesensor og temperatursensor, men mangler lyssensor (lux). Hva gjør jeg for å også få lyssensor opp i homekit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.