Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Min første leilighet


Anbefalte innlegg

Kjøpte min første leilighet vinteren 2017, denne skulle selvfølgelig smartifiseres på sikt.
Men det tok litt over 1år før jeg kom i gang.


Bruke en del tid på og lese om de forskjellige standardene og protokollene.
Konkluderte den gang at det blir en kombinasjon imellom primært Z-Wave og Zigbee, da hovedsaklig Z-wave.

Så først på OpenHAB, likte deg jeg så.. Men valget falt på Home Assistant pga enda flere muligheter og raskere utvikling.

 

Har laget automatiseringer for lys og lås.

Lys, idag kun stue og kjøkken, benytter seg av værmeldingen og astronomi, fungerer overraskende bra, så jeg ser per dags dato ikke det nødvendig og gå til innkjøp av lyssensorer.

Når jeg skal smartifisere de andre rommene så blir det nok bevegelsessensor.

Nettbrettet lades automatisk når det blir bikker under 40% og stopper på 76%, her bruker jeg MQTT funksjonaliteten i WallPaper appen i kombinasjon med Aeotec Smart Switch 6.

Ytterdøren låses automatisk når jeg kommer og går, notifikasjon på låst dør sendes til mobilen, notifikasjon på åpnet dør om jeg ikke er tilstede.

 

Systemet i dag består av:
Palo Alto PA200 brannmur, denne oppgradert til en PA220 i løpet av kort tid.
TP-Link Archer C7 router med OpenWRT (Denne blir nok kastet på dør da jeg kun bruker den som aksesspunkt og switch, skal finne noe annet kult her).

 

Raspberry Pi 3B+ med RazBerry2 z-wave kontroller.
•    Home Assistant
o    ZigBee2MQTT


Raspberry Pi 3B
•    NGINX (Proxy mot Home Assistant)
•    Let’s encrypt CertBot. (Denne fornyer også sertifikater på PA200 via API)
•    Står i egen sone i PA200 eksponert ut mot internett.


Z-Wave / ZigBee  enheter:
•    DanaLock V3
•    2stk HeatIT TRM2FX
•    Fibaro RGBW dimmer
•    Fibaro Dimmer 2 m/ Fibaro Bypass
•    Fibaro Door/Windows (Denne lever sitt liv i fryseboksen)
•    HeatIT Z-Push Button 8
•    AeoTec Smart Switch 6
•    6x IKEA lyspærer


WiFi enheter:
•    Xiaomi RockRobo S50 (v2)
•    Broadlink RM mini 3
•    Apple TV
•    Google ChromeCast


Blutooth enhter:
•    3x Xiaomi Miflora


Todo:

  • Z-wave lamellgardiner (Her går jeg og venter på MOVEZ, men må nok finne på noe annet lurt om jeg skal ha det i drift før mørketiden kommer igjen)
  • Hente ut data fra AMS måler.
  • Ferdigstille kjøkkenlys, har montert ledstrips i aluprofil på over og under siden av overskapene, under barbenken + det skal monteres lys inne i overskapene, disse har frostaglass og skal styres separert, så blir totalt 4 Z-Wave enheter på disse.
  • Har 6stk ENØK takarmaturer, med G23 kompaktlysrør, enten blir disse bygget om til E-sokkel eller byttet helt ut. Skal iallefall bli dimbart.
  • Til ytterboden skal det monteres DanaLock v3, med bevegelsessensor koblet på lysene.
  • Montere to stk temperatursensorer på OSO varmtvannsbereder.
  • Ringeklokken må gjøres noe med, har en Friedland, og vil gjerne beholde den enkle knappen på utsiden, men heller få varsel i Home Assistant, kanskje i kombinasjon med et kamera.
  • Magnetsensor på postkassen. (Bestilt).

Skjermbilde 2019-05-04 kl. 18.00.24.png

Skjermbilde 2019-05-04 kl. 18.00.37.png

Skjermbilde 2019-05-04 kl. 18.00.51.png

Skjermbilde 2019-05-04 kl. 18.01.04.png

Skjermbilde 2019-05-04 kl. 18.01.15.png

Skjermbilde 2019-05-04 kl. 18.01.31.png

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger dette. Vil sterkt anbefale å bytte Enøk-armaturene til et annet armatur, og ikke bygge om med mindre en installatør kan levere samsvarserklæring på de.

Vær obs på at plastarmaturer ikke er beregnet for å stå på 24/7, selv med LED-pære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.