Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tasker+AutoRemote vs MQTT


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Jeg et helt fersk på Android og har satt opp Tasker på et nettbrett nå. Ser det finnes en Tasker-plugin til $39.95 + AutoRemote-app til 35 kr. Hva gir dette meg i forhold til å bare bruke MQTT?

 

Jeg har satt opp MQTT og sender status på batteri, lading, osv fra nettbrettet og jeg sender kommandoer til nettbrettet fra HomeSeer (som trigger handlinger i Tasker, som å vise kamerafeed fra ringeklokka når det ringer på, strømsparemodus på natt/borte, osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke så mye.

 

På 10.5.2019 den 17.39, ZoRaC skrev:

Jeg har satt opp MQTT og sender status på batteri, lading, osv fra nettbrettet og jeg sender kommandoer til nettbrettet fra HomeSeer (som trigger handlinger i Tasker, som å vise kamerafeed fra ringeklokka når det ringer på, strømsparemodus på natt/borte, osv). 

Høres jo gøy ut! :)

 

Regner med du vipper opp en kjapp "How To"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Regner med du vipper opp en kjapp "How To"?

 

13 minutter siden, mk1 black limited skrev:

How-to istemmes! :)

 

Tja, jeg fulgte i hovedsak guiden til @aleks:

 


I MQTT Client appen har jeg en "subscribe" på "tablet/kjokken/#".

Har deretter laget "Profiles" i Tasker som trigger på MQTT-client med "varmessage" f.eks "cam" og "vartopic" som "command" (har da en profile for hver "command" jeg ønsker å trigge på, endrer da bare til forskjellige "varmessage").

 

I mcsMQTT, tok  jeg "edit/add" i config-menyen og skrev inn "sub" som "tablet/kjokken/command".
Her kan man legge til knapper for de forskjellige kommandoene, men jeg sliter litt med å få det til å funke, så foreløpig bruker jeg bare en "text":image.thumb.png.0d86614bb17645bf732127882a9a43c4.png

Så skriver jeg f.eks "cam" her og trykker "submit":
image.png.4bba6d98de6a1d7dd4e43a145c409f30.png 

 

Det trigger da Tasker Profile jeg har satt opp til å trigge - i dette tilfellet en 15 sekunders overlay av RTSP-strømmen fra kameraet ved inngangen. :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende batteristatus og charge on/off er i stor grad det samme som i guiden til aleks, men da bare å sende andre verdier enn data fra Verisure-appen. :) 

image.png.c2e0505b1142058fe5809ac9ae350698.png

Å legge dem til som devices er en enkel checkbox i mcsMQTT, etter at status har blitt sendt en gang. over MQTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Det trigger da Tasker Profile jeg har satt opp til å trigge - i dette tilfellet en 15 sekunders overlay av RTSP-strømmen fra kameraet ved inngangen. :) 

... og hvordan gjør du det, da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ZoRaC skrev:

I MQTT Client appen har jeg en "subscribe" på "tablet/kjokken/#".

Har deretter laget "Profiles" i Tasker som trigger på MQTT-client med "varmessage" f.eks "cam" og "vartopic" som "command" (har da en profile for hver "command" jeg ønsker å trigge på, endrer da bare til forskjellige "varmessage").

 

Denne delen er feil. Strevde i hele går kveld med at alle profiles ble trigget samtidig, uansett hvilken «command» jeg sendte fra mcsMQTT. Mener jeg har funnet løsningen nå, så skal oppdatere med riktige instruksjoner senere. :) 

 

Kan samtidig legge ut litt mer detaljer for Tasker-oppsettet. :) Kan nevne at jeg bruker appen tinyCam (i gratisversjon). Har lagt inn RTSP-strømmen der og satt I app-innstillingene at den skal starte streaming av den når appen startes. Så starter jeg bare appen med Tasker og lukker den igjen etter 15 sek. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.