Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec heavy duty - rapportering til HS


Anbefalte innlegg

Har no to Aeotec heavy duty relé i drift, til Vv-tank og komfyr. 

Begge to rapporterer effekt, men kun ved faste intervall (satt opp under Settings på parentdevice), men ikkje ved effektendring større enn xxx. 

Eg ser ikkje heilt behovet for regelmessige rapportar, men for å få relativt kjapp oppdatering ved av/på så må regelmessig rapport settast veldig hyppig og det er lite bra for nettverket. 

Har parameter 90=1, 91 og 92 til passe verdiar. Har også prøvd parameter 80=2. 

 

Assosiasjoner ser ut som vist under, der var det faktisk ingenting i utgangspunktet. Likt på begge relé. Etter rescan kom gruppe 1 og gruppe 2 er lagt til manuelt. 

 

Tips til oppsett? 

Screenshot_20190513_081450_com.android.chrome.png

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører samme rele på VVB og platetopp. Hos meg rapporterer de så fort det er endring i forbruk. Testa nå nettopp ifm. matlaging. Så fort jeg setter på platetoppen, reagerer HS. Nå vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det stemmer for varmtvannsberederen, for den har jeg ingen indikasjon på at står på, men den skrus iflg. HS på ganske raskt etter at det er brukt en del varmtvann, så det virker helt riktig.

 

Så vidt jeg husker, er det eneste jeg har gjort på disse, er å sette parameter 90 til 1.

 

Platetopp:

param2.thumb.JPG.3e28c5d5549a35b34a0d3ec8e96e75fb.JPG

 

Varmtvannsbereder:

parm3.thumb.JPG.230cf95be756fefae4ba72265ee9fcf8.JPG

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lasseruud skrev:

Så vidt jeg husker, er det eneste jeg har gjort på disse, er å sette parameter 90 til 1.

Min var allerede satt til 1 fra fabrikk, så det er neppe det...

 

Hvilken firmware har du? Jeg har tydeligvis 3.26.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe nyere firmware versjon til Aeotec heavy Duty switch. 

Har 3 stk av de og alle fungerer riktig ved å rapportere ved endring. I mitt tilfelle 5 watt eller 5% endring. 


Så lenge parameter 90 er satt til true (1) 91 og 92 er satt til ønsket verdi burde den rapportere og ser slik ut i Home Assistant. 91 er endring i watt og 92 er endring i %.

2131182370_OperaSnapshot1.png.8fb2a2d2fd05c30f737dbe35510a2ef3.png1576907805_OperaSnapshot3.png.7433c16f9e4e7a8539b8fdeab2bbdcb5.png

1097361194_OperaSnapshot4.png.98c9291e7121a7f7db6839f3b90f6e79.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dennis87 skrev:

Finnes ikke noe nyere firmware versjon til Aeotec heavy Duty switch. 

Har 3 stk av de og alle fungerer riktig ved å rapportere ved endring. I mitt tilfelle 5 watt eller 5% endring. 


Så lenge parameter 90 er satt til true (1) 91 og 92 er satt til ønsket verdi burde den rapportere og ser slik ut i Home Assistant. 91 er endring i watt og 92 er endring i %.

OK, prøver i kveld med dine tall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 15.57, lasseruud skrev:

Jeg kjører samme rele på VVB og platetopp. Hos meg rapporterer de så fort det er endring i forbruk. Testa nå nettopp ifm. matlaging. Så fort jeg setter på platetoppen, reagerer HS. Nå vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det stemmer for varmtvannsberederen, for den har jeg ingen indikasjon på at står på, men den skrus iflg. HS på ganske raskt etter at det er brukt en del varmtvann, så det virker helt riktig.

 

Så vidt jeg husker, er det eneste jeg har gjort på disse, er å sette parameter 90 til 1.

 

Platetopp:

param2.thumb.JPG.3e28c5d5549a35b34a0d3ec8e96e75fb.JPG

 

Varmtvannsbereder:

parm3.thumb.JPG.230cf95be756fefae4ba72265ee9fcf8.JPG

 

Kan du knipse bilde av korleis det er satt opp under "Settings", der ein bl.a kan angi intervall for rapportering? 

Eg prøvde å disable desse, men då forsvant all rapportering... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settings på begge mine Heavy Duty ser slik ut:

 

settings.thumb.JPG.5d575dd718367ac04f0a9553bc9c5efd.JPG

 

Nå må jeg innrømme at jeg ble veldig usikker. Jeg kan ikke huske å ha endra noe her, men det må jeg ha gjort i og med at standard iflg. manualen er 5/120/120 sekunder for rapportering i gruppe 1/2/3. Nå skal jeg heller ikke påstå at jeg har instant rapportering av strømforbruk allikevel som jeg har trodd. Jeg har bare testa platetoppen med HStouch oppe, og 10 sekunder kan hende er en innafor "forsinkelse" da jeg har testa.

 

Må teste mer her for å konkludere, men rekker ikke det med det første med kommende konfirmasjon og navnefest i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvde å endre tilsvarande til 3 sekund og effekten oppdaterte seg "momentant", men kun når endringen var større enn satt i parameter 91/92 - altså akkurat som eg ynskjer. 

Det som var problemet var at devicen for strøm oppdaterte seg like hyppig, men bryr seg ikkje om at endringen er heilt ubetydelig. 

Om eg skjønnar korrekt skal dette være mogleg å justere vha parameter 101,102 og 103, men eg må innrømme at eg er usikker på kva desse bør settast til.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, bjornepappa skrev:

Om eg skjønnar korrekt skal dette være mogleg å justere vha parameter 101,102 og 103, men eg må innrømme at eg er usikker på kva desse bør settast til.... 

Det er disse du kan endre under "Settings", slik at du slipper å justere parametrene manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Det er disse du kan endre under "Settings", slik at du slipper å justere parametrene manuelt.

Ja, men i tabellen som eg antar er den som vist på bildet skal det vel gå an å justere litt meir avansert. Eller? 

Screenshot_20190518_114110_com.dropbox.android.thumb.jpg.b614c39cf74541e5dc66f4f8c156c0f4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bjornepappa skrev:

Ja, men i tabellen som eg antar er den som vist på bildet skal det vel gå an å justere litt meir avansert. Eller? 

Er det? Det er "mer avansert" fordi å sette hva som skal rapportere til hvilken tid styres med binær logikk. Det har settings siden ordnet for deg slik at du slipper å styre med det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Moskus skrev:

Er det? Det er "mer avansert" fordi å sette hva som skal rapportere til hvilken tid styres med binær logikk. Det har settings siden ordnet for deg slik at du slipper å styre med det selv.

Jo, men om eg ikkje misforstår fullstendig går det an å justere rapporteringsfrekvens også for strøm vha parameter, og det klarer eg ikkje å sjå noko om under Settings. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bjornepappa skrev:

Jo, men om eg ikkje misforstår fullstendig går det an å justere rapporteringsfrekvens også for strøm vha parameter, og det klarer eg ikkje å sjå noko om under Settings. 

 

Står jo her:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det bildet er likt hos meg. Men der kan ein justere på effekt (W), ikkje strøm (A). Og det er det som er problemet - om ein stiller ned tida så rapporterer effekt kun ved endring større enn det som er innstilt i parameter 91 og 92, men Strøm devicen blir rapportert så ofte som tida er innstilt på, uansett kor liten endringen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som eg har funne ei løysing. Det viste seg at parameter 101, 102 og 103 var litt forskjellig på dei to relea eg har, og kun eitt av dei rapporterte strøm i det heile tatt. 

Desse vart kopiert til hhv 8, 4 og 0 på det andre som rapporterte strøm veldig ofte, og rapporteringen opphørte fullstendig. Det kan eg leve med så lenge effekt oppdaterer seg tilnærma live. Den er satt til 2 sekund og det ser ut til å fungere, men då utan rapportering av strøm. Det er heller ikkje hjelp i å polle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart med disse enhetene. Mine to har lik firmware, like assosiasjoner og (tilsynelatende) like innstillinger. Allikevel:

 

Varmtvannsbereder:

Spoiler

1DBE4777-BF37-4D86-8DE3-D14863616440.thumb.jpeg.76cdf0b0fc9690da927437a035b25951.jpeg

 

Platetopp:

Spoiler

8389D9EB-D63B-4D86-90D8-52682D7D9C25.thumb.jpeg.9a9a4243f159fd968ac67856b5fc4ed9.jpeg

 

 

- Kun VVB rapporterer ampere (men ikke siden 16. mai, selv om VVB har kjørt mye siden den gang)

- Kun VVB rapporterer volt (men ikke på nesten 2 måneder)

- Kun TOPP rapporterer temperatur (men ikke på nesten 2 måneder)

(Volt på VVB og temperatur på TOPP hadde siste rapportering på nesten samme tidspunkt. Tilfeldig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 21.29, bjornepappa skrev:

Ser ut som eg har funne ei løysing. Det viste seg at parameter 101, 102 og 103 var litt forskjellig på dei to relea eg har, og kun eitt av dei rapporterte strøm i det heile tatt. 

Desse vart kopiert til hhv 8, 4 og 0 på det andre som rapporterte strøm veldig ofte, og rapporteringen opphørte fullstendig. Det kan eg leve med så lenge effekt oppdaterer seg tilnærma live. Den er satt til 2 sekund og det ser ut til å fungere, men då utan rapportering av strøm. Det er heller ikkje hjelp i å polle. 

Hvis gruppene ligger inne med verdiene 8, 4 og 0 er det jo ikke rart det ikke rapporteres strøm. Du må legge til "2" i en av gruppene for å få med strøm.

 

8 = akkumulert forbruk (kWh)

4 = Effekt (W)

2 = Strøm (A)

1 = Spenning (V)

 

Hvis du for eks vil at den skal rapportere både W og A i gruppe 1 (med sine definerte tidsverdier/grenseverdier) setter du parameter 101 til verdi 6 (altså 4+2). Videre kan du sette opp de andre gruppene med det du måtte ønske.

 

 

Her må du altså sette parametrene manuelt. "Settings" er for mangelfull til å få med dette....

 

 

Endret av Vitellius
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt og greit forklart @Vitellius. Takk! Da rapporteres alt slik jeg vil her.

 

Hvor/hvordan står dette egentlig i manualen? Finner det ikke selv om jeg leter. ?

 

I og med at enheten tydeligvis også har temperatursensor, hadde det vært moro om den rapporterte også. Kjenner noen til verdi/parameter for denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.