Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Blue Iris


mk1 black limited

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle fortelle litt om systemet jeg bruker til kamerasikring, Blue Iris.

 

Jeg har tidligere brukt Milestone (http://www.milestonesys.com) som er et knallbra system, men skal du ha flere kamera enn 8 stk blir det dyrt (inntil 8 er gratis). Dessuten er det foreløpig vanskelig å integrere med Homeseer, som jeg bruker.

 

Blue Iris er også utrolig bra, det finnes plugin til Homeseer, og for opp til 64 kameraer koster det ikke mer enn $60. Jeg er kanskje i overkant opptatt av kamerasikring, men 8 kamera blir fort veldig lite hvis man har normal størrelse eiendom og enebolig. I tillegg har jeg et kamera plassert på min mors gårdsplass og skal ha et (eller flere) på hytta når jeg får Internet der - eksterne kamera på helt andre lokasjoner er helt uproblematisk å integrere.

 

Mer info om Blue Iris finner man her: http://blueirissoftware.com

 

Plugin'en til Homeseer gjør at du kan trigge events basert på bevegelser foran ett eller flere kamera (kan altså erstatte bevegelsessensorer), eller du kan trigge opptak på ett eller flere kamera basert på hendelser i Homeseer, f.eks. en bevegelsessensor har blitt utløst.

 

Det finnes en app til iOS og Android (sorry Moskus) og et webgrensesnitt dersom du åpner for det fra Internet.

 

Man bør ha en rimelig kraftig PC for å kjøre serverdelen hvis man har flere kamera med høy oppløsning. For mine 16 kameraer med litt ymse oppløsning ble en i5 for tregt, måtte opp på en i7. Men det er egentlig ikke så unormalt for et kamerasystem, selv om Milestone var betydelig snillere.

 

Alt i alt er jeg svært fornøyd. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

$60 er jo ikke noe særlig å spørre om. Det jeg irriterte meg mest over Blue Iris da jeg prøvde det, var at det skulle være så vanskelig å få til et fornuftig web interface og/eller mulighet til å bare vise et bilde (for integrasjon i HTML-sider eller HStouch). Har det blitt noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forsket mye på det, men ut fra spesifikasjonene tror jeg ikke dette skulle være så vanskelig:

 

Webcam Features

Built-in multithreaded web server; supports authentication.

Broadcast MPEG, a JPEG image stream to a Java client applet, or,

Perform “true” webcasting using leading-edge Windows Media Technologies such as variable and multiple-bitrate encoding (full version).

View all cameras at once remotely.

PTZ controls accessible remotely in MPEG broadcast window.

Stream and seek through large clips remotely without downloading the entire file.

Detailed stats window.

Use Blue Iris’s powerful digital Zoom and Pan functionality remotely!

The default home page allows you to view all of your cameras and captured clips remotely; this page is easily customized.

Integrated “mini-browser” to test your home page.

Post images to a remote web server; maintain a ring of images; resize for use on cell phones and PDAs.

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Blue Iris før jeg gikk over til Synology Surveillance Station og da fungerte både JPEG (stillbilde) og MJPEG (SD video) glimrende ved å bruke disse URLene:

 

Kamera1 JPEG = http://user:password@hostname/image/1

Kamera2 JPEG = http://user:password@hostname/image/2

 

Kamera1 MJPEG = http://user:password@hostname/mjpg/1

Kamera2 MJPEG = http://user:password@hostname/mjpg/2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette litt i manualen (nederlag, jeg vet...:D):

 

Direct image, video and command requests

In addition to serving HTML pages, Blue Iris can also act as a "video server."  There are a number of methods for retrieving images and video from the Blue Iris web server for use on mobile devices, converting a USB camera into a web camera, or for any other purpose.  Here are the paths to these methods:

/image/{cam-short-name}?q=50&s=80 A single JPEG image from a specific camera or group, with optional quality (q) and scale (s) parameters.  Quality is a percentage from 1-100, and scale may be any number >0. 
/image/{cam-short-name}?h=100 You may also specify a specific height (h) or width (w) instead of scale. 
/mjpg/{cam-short-name}/video.mjpg An M-JPEG stream.  This stream is compatible with Blue Iris's "MJPEG stream request." 
/file/clips/{filename}&mode=jpeg&speed=100 An M-JPEG stream of a clip from your New clips folder.  You may include additional subdirectory names in the filename.  The speed parameter is optional, a percentage of normal playback speed. 
/thumbs/{filename} A thumbnail image from a specific file in the New clips folder. 
/alerts/{filename} A JPEG image from the Alerts folder. 
/admin?profile=x Temporarily change the active profile to x.  Use x=-1 to toggle the lock status. 
/admin?camera=x&trigger Trigger camera x (short name) 
/admin?signal=x Changes the traffic signal state and returns the current state.  x=0 for red, x=1 for green, x=2 for yellow.  This requires admin authentication. 
/audio/{cam-short-name}/temp.wav Pull a raw audio stream (MIME type audio/x-wav). 
/cam/{cam-short-name}/pos=x Performs a PTZ command on the specified camera, where x= 0=left, 1=right, 2=up, 3=down, 4=home, 5=zoom in, 6=zoom out 
/cam/{cam-short-name}/pos=100 Causes a snapshot image to be captured from the specified camera. 
/h264/{cam-short-name}/temp.h264 Pull a raw H.264 stream (MIME type video/H264).  This stream will play in a tool like VLC, and may be used in future versions of the ActiveX control. 
/h264/{cam-short-name}/temp.ts Pull an MPEG-2 transport stream (MIME type video/MP2T). 
/h264/{cam-short-name}/temp.m or .m3u8 Pull a virtual M3U8 file (MIME type application/vnd.apple.mpegurl).  This will play in QuickTime, iPad and the iPhone using the iPhone Live Streaming format. 

 

Funker strålende (testet stillbilde og video)! Visste ikke om denne muligheten, så takk for spørsmålet Moskus! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenker at jeg skal prøve Blue Iris selv, har brukt SightHound fram til nå da det også har støtte inn til HS3. Veldig enkelt og kjekt program som ikke krever noe spesielt med ressurser, legge til kamera og sette opp motion detection/lagring er en veldig enkel jobb. Minus er at det er litt mer kostbart og ikke like mange brukseinstillinger som Blue Iris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Netcam Studio, og er veldig fornøyd med det. De har en velfungerende mobil-side og nettside (timeline-funksjonen er utmerket!), men for oss som bruker (overlegne ;)) Windows Mobile, er det hendig med en app også, om ikke annet så for å få live kamera på start-skjermen (bruker "IP Cam Viewer", men det er litt kronglete å sette opp). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det er dyrere med bevegelsessensorer, men det er også et bedre alternativ til automatisering.

 

Kameraer er fine til "overvåking" (altså sjekke om alt er som det skal være, ingen er der som ikke skal være der (og det inkluderer unger)), men til automatisering er det enklere og mindre ressurskrevende å bruke bevegelsessensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som kjører Blue Iris-serveren som en virtuell maskin? Jeg har ingen fysiske maskiner lenger bortsett fra ESXi-hostene mine.

Kjørte Security Spy sammen med Indigo, men siden jeg nå kjører Homeseer så er jeg på jakt etter en system som kan styres via plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en del som gjør det, men jeg synes min i7-maskin med 16gb ram, SSD og 20ish kameraer fra VGA opp til HD jobber hardt nok til at jeg vil prøve meg med Blue Iris på VM. Ligger normalt på mellom 40% og 65% i CPU. Det har nok en del med hvor mye motion detection, maskering og slikt du setter opp, men for mitt oppsett vil ikke en VM funke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mk1 black limited skrev:

Jeg ser det er en del som gjør det, men jeg synes min i7-maskin med 16gb ram, SSD og 20ish kameraer fra VGA opp til HD jobber hardt nok til at jeg vil prøve meg med Blue Iris på VM. Ligger normalt på mellom 40% og 65% i CPU. Det har nok en del med hvor mye motion detection, maskering og slikt du setter opp, men for mitt oppsett vil ikke en VM funke.

Hvilken motion detection-metode bruker du? Object eller zone/hotspot ?

Har installert demoversjonen på en VM nå og ser ut til å fungere rimelig greit, men nå har ikke jeg mange kameraene på heller da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.