Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sunricher problemer - igjen ...


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en Sunricher 4 kanals dimme-bryter, ikke den i glass men den som ser ut som den passer inn i Elko-ramme. Jeg sliter med å få den til å gjøre det den skal i Homeseer.

 

Jeg har inkludert den non-secure.

Jeg har kjørt en ny Scan, og den kommer da kun opp med 3 enheter (som forventet tror jeg)

 

1.png.b3005648bc2a7197ed6001155d75767b.png

 

Jeg går så inn på selve enheten og går på Associations.

 

2.png.dce6d2fb21fb5dc2144d144521361c1e.png

 

De to enhetene som er lagt på Group 2 og Group 3 er to Fibaro dimmer2 modulen som styrer to forskjellige taklys. Jeg kan jo ikke velge "bryter devicen", når man assosierer så velger den seg bare en vilkårlig enhet å vise så vidt jeg kan skjønne.

 

Jeg har prøvd å sette parameter 3 og 4 til 0 som jeg har sett andre steder på andre Sunricher, men får bare opp ERROR etter at den timer ut. Jeg vekker enheten ved å holde øverste 1 og 0 inne i 3 sekunder, jeg har ikke funnet noen annen måte å vekke den på, men det fungerer i hvert fall tilsynelatende fint.

 

Problemet er at selv om det nå er assosiert slik det skal være så er det ingenting som virker. Jeg trykker på 1 på øverste gruppe og ingenting skjer. Samme med nest øverste som da skal være group 3, ingenting skjer. Når jeg bruker vanlige brytere eller HS3 til å skru samme dimmere av og på så virker de helt fint.

 

Kan det være noe feil med bryteren jeg har mottatt, eller er det noe som er satt opp feil? Har dere noen tips? Jeg finner ingen manual noe sted med oversikt over advanced parameters så jeg vet ikke hva 3 og 4 egentlig er heller. Den som følger med er ganske simpel.

 

Tar imot tips med takk, håper kanskje noen av dere andre har prøvd og fått til denne. Jeg har  også en sånn i glass som er RGB kontroller, den fikk jeg til å virke etterhvert, og jeg trodde faktisk denne skulle være ennå enklere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TomB skrev:

De to enhetene som er lagt på Group 2 og Group 3 er to Fibaro dimmer2 modulen som styrer to forskjellige taklys. Jeg kan jo ikke velge "bryter devicen", når man assosierer så velger den seg bare en vilkårlig enhet å vise så vidt jeg kan skjønne.

 

Den viser en tilfeldig device, det et bare en bug i visningen og ikke noe å bry seg om. :) 

 

Er Fibaroene inkludert non-secure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/05/2019 at 15:04, ZoRaC said:

Er Fibaroene inkludert non-secure?

 

De skal være det. Jeg inkluderte secure i starten, men etterhvert gjorde jeg om til non-secure og jeg er ganske sikker på at disse er det. Kan jeg lese det ut av Z-Wave infoen eller noe sted? Er det en show-stopper, altså må de være inkludert non-secure for at det skal virke?

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/05/2019 at 15:04, ZoRaC said:

Er Fibaroene inkludert non-secure?

 

Jeg testet nå med de to nyeste som jeg viste var lagt inn non-secure, og det virker tilsynelatende helt som det skal. Så da antar jeg at det er secure vs non-secure som er tingen og at jeg må legge til disse det gjelder som non-secure igjen. Er det noen måte å ta vare på config eller må jeg sette de opp helt på nytt? Jeg har noen events på dem og navn osv, ikke noe katastrofe, men hadde vært kjekt om det var noen måte å endre uten å gjøre alt på nytt :)

Er det også noen som vet om man kan styre en Aeotec garasjekontroller med denne bryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og sikreste er å sette det opp på nytt. Men du kan gjøre klar Event-lista di på forhånd i en annen tab som gjør at det er relativt enkelt å bytte ut.

 

Åpne Events i ny tab i nettleseren din.

Filtrer på devices, nedtrekksmenyen øverst til høyre. Velg alle devicer som hører til noden.

Så kan du ekskludere og inkludere (i en annen tab), samt sette opp lokasjon og navn.

Deretter går du til Events-tab'en din og går gjennnom alle Eventene som er filtrert.

 

(Husk "show all" på events etterpå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Det enkleste og sikreste er å sette det opp på nytt. Men du kan gjøre klar Event-lista di på forhånd i en annen tab som gjør at det er relativt enkelt å bytte ut.

 

Åpne Events i ny tab i nettleseren din.

Filtrer på devices, nedtrekksmenyen øverst til høyre. Velg alle devicer som hører til noden.

Så kan du ekskludere og inkludere (i en annen tab), samt sette opp lokasjon og navn.

Deretter går du til Events-tab'en din og går gjennnom alle Eventene som er filtrert.

 

(Husk "show all" på events etterpå).

 

Så lenge jeg ikke refresher den andre tabben så vil den beholde all infoen, selv om jeg "åpner og lukker" selve eventene ikke sant?

 

Jeg vurderer å ta ut og legge inn igjen ganske mye ting egentlig, jeg brukte kun secure i starten, og nå har jeg brukt kun non-secure senere, så det er kanskje ikke gunstig at det er blandet sånn? Det kjipeste er om jeg må ta ut powerplugger, for der har jeg historikken med hvor mye strøm de har brukt. Jeg er ikke avansert nok til å putte dette inn i filer/databaser sånn at jeg holder oversikt desverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Vet du om jeg kan bruke et veldig enkelt script for å sette value/status igjen etter at enheten er blanket og lagt inn på nytt?

 

123.JPG.b5c5ddd4b85f4b8ebb0bfe095dd27b78.JPG

 

Ideelt sett skulle jeg hatt samme verdi på denne etter at den er lagt inn igjen som non-secure. Jeg antar dette forsvinner når den er fjernet og lagt til på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette det på devicen, men det hjelper ikke for noden vil overskrive det neste gang den oppdaterer verdien i devicen. De fleste noder resetter seg når du gjør eksklude og include, men enkelte opprettholder bl.a. akkumulert strømforbruk. Det varierer fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Du kan sette det på devicen, men det hjelper ikke for noden vil overskrive det neste gang den oppdaterer verdien i devicen. De fleste noder resetter seg når du gjør eksklude og include, men enkelte opprettholder bl.a. akkumulert strømforbruk. Det varierer fra produsent til produsent.

 

Ah ok. Dette er bare Fibaro enheter som jeg trenger å gjøre noe med pga Sunricher kontrolleren, har også Aeotec men det er ikke nødvendig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.