Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lag din egen regnsensor


psv021

Anbefalte innlegg

@psv021 - ser du (eller noen andre) noe åpenbart feil i koblingene mine (ref bilde)? Jeg har koblet slik jeg forstår skjemaet ditt, men jeg får ikke trigget noe i universalsensoren (har prøvd med både NO og NC i parameter 3 og 4). Sensoren reagerer (hører klikk og ser grønt lys).

IMG_3788.JPG

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaei ikke sånn umiddelbart, men sjekk linken øverst i guiden. Det er den (andre) guiden jeg har fulgt når jeg satte opp min. KAN jo være noe feil i mitt skjema, selvsagt.

 

Det høres ut som om sensoren gjør det den skal (blink og lys). Kan være at impulsen den sender er for kort for at universalsensoren plukker den opp. Jeg endte opp med å bruke "mode 6" for å få universalsensoren til å reagere. Da sender regnsensoren litt lengre pulser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Ja, har satt den til mode 6 jeg også. :) 

OK så ikke slik ut på bildet? Prøv 1 1 0 0 0 0 0 (merk omvendt rekkefølge, første er #7, siste er #1.)

 

Edit: Er det mulig å trigge sensoren ved å gå utenfor RG-11 (lukke sløyfen og se om du får signal da)? Når regnsensoren trigger slik den skal, og universalsensoren leses OK av HS3, så ser jeg ikke så mange andre feilkilder enn at signalet ikke oppfattes av universalsensor. Da minner det veldig om det jeg også sleit litt med, til jeg endte opp med modusen som sender lengre pulser (200 ms). De korte (50 ms) virket å være for korte for å trigge universalsensoren...

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe "resten" er jo bare "bla bla" :D Anyway, takk for korreksjonen! Bra det funker!

 

En ting jeg kan nevne er at den klikkelyden, som virker veldig svak når man har den på benken, faktisk er hørbar. Ville ikke montert den rett utenfor soveromsvinduet for eksempel.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nice, litt av et rack du  har gående. Håper du ikke har noen konspirasjonsteoretikere i nabolaget. Da blir du fort stemplet som NSA eller noe :)

 

Ellers, det er som forventet at regnsensoren reagerer på snø. Den måler hvordan lys reflekteres i glasskuppelen. Så i prinsippet vil den reagere på alt som treffer kuppelen. Den vil også reagere på ting som flytter seg på kuppelen, f.eks en dråpe som renner av. Følsomheten er avhengig av hvilken modus den settes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt "FYI":

Du trenger ikke sette spenning på NO/NC-portene, de fungerer utmerket potensialfritt. Dermed er det en smal sak å koble den til en Arduino eller en magnetsensor. :) 

 

Jeg har akkurat koblet den ferdig. Det er jo relée og et grønt LED i sensoren! Dæven jeg skvatt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Ellers et herlig oppsett av div. sensorer! :) 

 

1 hour ago, psv021 said:

Nice, litt av et rack du  har gående. Håper du ikke har noen konspirasjonsteoretikere i nabolaget. Da blir du fort stemplet som NSA eller noe :)

Har vel litt i overkant mye stæsj rundt omkring på eiendommen, men ingen som har sagt noe (negativt) enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 17.1.2017 den 22.08, mk1 black limited skrev:

Ser ut til at jeg fant problemet - i den guiden du linker til står det at COM på RG11 skal til GND, ikke 12V som du har på tegningen. Virker nå :)

Dvs(om du husker) at COM, -, PVR2 og begge GND skal kobles sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Det er en stund siden dette ble gjort nå, og jeg tenkte å gjøre det samme for å sikre meg mot åpne dører i regn. Hvordan fungerer denne nå endel år senere, må du regelmessig rengjøre kulen eller har den vært forholdsvis problemfri siden du satte den opp @mk1 black limited?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da fikk jeg også rotet meg til å montere denne, etter å ha ligget i skuffen siden 2016! Fungerer fint, har kablet opp med nettverkskabel som gir tilstrekkelig med ledere til både signal og strøm. 

 

Kjøpte to stykker i sin tid, så har en ekstra ubrukt sensor om noen skulle være interessert. 600 kr er kanskje en fair pris med dagens kurs?

 

IMG_3448.thumb.jpg.774f5e679c7ae4770713a62c524592ae.jpg

 

IMG_3447.thumb.jpg.6746c2ca5f80b5bfb07762a377f00898.jpg

Endret av Nettopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.