Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Otovo Nabostrøm/Plusstrøm 1kr/kWh


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er interessert i solcelle-anlegg på taket. 

 

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke. Hvis jeg øker boliglånet med 200k og bruker de på solceller, så er det mulig å få et positivt resultat om man får solgt plusstrømmen til 1kr/kWh. 

 

Men, hvor lenge kan den ordningen vare? De må jo tape penger på alle slike kunder. Eller er det noen støtteordninger jeg ikke har fått med meg?

Solcellene skal vare i 30 år, men antar at disse ordningene ikke gjør det. 

 

Noen som har noen tanker om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, phithor skrev:

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke. Hvis jeg øker boliglånet med 200k og bruker de på solceller, så er det mulig å få et positivt resultat om man får solgt plusstrømmen til 1kr/kWh. 

Hvor lang tid tar det før du går i null?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, phithor said:

Solcellene skal vare i 30 år, men antar at disse ordningene ikke gjør det. 

 

Panelene har ofte en produksjonsgaranti på 80-90% på 30 år. Levetiden til panelene kan være opp mot 50 år. Så klart med dalende effektivitetskurve.

 

Hvor lenge plusstrømmen kan selges for 1kr/kWh har jeg selv fundert på. Otovo har jo 5000kWh pr år, men pr idag så har jeg selv Tibber. De kjøper også strømmen til 1kr/kWh, men kun opp til 10 000kWh totalt.

 

Løsningene Tibber har opp mot smarthus styringen gjør nok at jeg ikke kommer til å bytte over til Otovo når jeg har nådd salg på 10 000kWh.

Det absolutte beste er jo å bruke all strømmen selv, så jeg håper at det har kommet billigere batteriløsninger innen jeg når taket på 10 000kWh.

 

16 hours ago, Moskus said:

Hvor lang tid tar det før du går i null?

 

Med de beregninger jeg har fått gjort av forskjellige leverndører, så vil en investering på 200k gå i null på ca 20 år. Varierer litt hvilke fremtidige strømpriser de tar høyde for. Dyrere strømmen blir, jo raskere går man i null :P

Men nå når regningen er betalt og pengene er borte og glemt, så gleder jeg meg like mye hver gang jeg åpner tibber og sjekker status.

SmartSelect_20190528-095808_Tibber.thumb.jpg.cd5a291e39d790a22e01ab8089532d3b.jpgSmartSelect_20190528-093906_Tibber.jpg


  

 

 

Endret av JohnMartin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JohnMartin skrev:

så gleder jeg meg like mye hver gang jeg åpner tibber og sjekker status.

"Åpner Tibber"? Du mener HomeSeer? ?

 

9 minutter siden, JohnMartin skrev:

Med de beregninger jeg har fått gjort av forskjellige leverndører, så vil en investering på 200k gå i null på ca 20 år.

Da sitter jeg nok på gjerdet litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt noen spesifike planer for solcelle enda, men i følge Otovo så vil et anlegg som er tilpasset mitt tak være tjent inn på 11 år ( 24 paneler på 6 500 kWh per år). Da er vel ikke salg av overskudd tatt med. Hvor stort anlegg har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, AndreasLie said:

Jeg har ikke lagt noen spesifike planer for solcelle enda, men i følge Otovo så vil et anlegg som er tilpasset mitt tak være tjent inn på 11 år ( 24 paneler på 6 500 kWh per år). Da er vel ikke salg av overskudd tatt med. Hvor stort anlegg har du?

 

Jeg har 44 paneler på tot ca 12 000kWh. Jeg betalte "bare" 130k for anlegget, men fikk da utstyret til kostpris og betalte bare timespris på arbeid.
Tilsvarende anlegg kommer idag på 165k +mva. Fastpris, ferdig montert.

 

Må ta min nedbetalingstid med en klype salt, da jeg baserer det på et tilbud jeg fikk fra lokale nettleverandøren under anbudsrunden. Da fikk jeg et tilbud på 8,41 kWp til kr 228k og hvor deres beregninger sa 21,6år. Dette var nok et dyrt anlegg i forhold til andre priser jeg fikk, så noe lavere inntjeningstid er nok sikkert rett.

 

Skal også sies at det anlegget var paneler isteden for takstein, så ville jo spart noe på taket hvis jeg valgte dette tilbudet. Jeg gikk for utenpåliggende paneler til slutt.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.