Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Søker hjelp til planlegging og installasjon i nytt hus


Johan

Spørsmål

Har kjøpt hus på rot i Asker som skal bli ferdig til høsten (2019 håper jeg !!) 

I kontrakten inngår hovedinnstallasjoner frem til kontakter. Helt basic.

Har en skisse fra Elektriker, men har tilvalgsmuligheter.

 

Søker erfaren planlegger og installatør for hjemme automasjon.

Har TIBBER leveranse nå og vil flytte over denne til det nye huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Er du ute etter å leie inn kompetansen eller har du tenkt å gjøre det selv? Det er jo bare å stille spørsmål, så får du sannsynligvis svar. :)

Men det hjelper med mer spesifikke spørsmål. Det er vanskelig å svare på "hva er lurt nå?".

 

Hvis du ikke har tenkt til å gjøre noe selv, så har jeg følgende stalltips:

  • Gå for en enkel hub som bruker en kjent standard og som er passe smart. Jeg hadde gått for FutureHome, med mindre du har mer avanserte ønsker.
    FH kan du hive ut senere hvis du vil gjøre det smartere senere. FH kan også snakke med Tibber.
  • Si til elektrikeren at strømnettet settes opp "som et vanlig elektrisk anlegg", men ikke bruk vanlige skru-dimmere. Velg heller vanlige brytere og legg Fibaro Dimmer 2 bak.
  • Bevegelsessensorer: Jeg har selv gått for Multisensor 6 som felles inn i vegg (ikke himling). Bak veggen er det en vanlig spot-kasse, og det er ført en CAT6-kabel fra patchepanel til hvert bevegelsessensor-punkt. 
  • Nettverkskabler til alle rom. Gjerne dobbelt. For TV og data.
  • Varme? El-kabler? Vannbåren? HeatIt Z-TRM2fx.

... men det behøver ikke være rett for deg. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for god tilbakemelding

Svarer i rekkefølge som i ditt svar:

 

  • Kompetansen skal kjøpes, både for prosjektering og installering.
  • Det blir FureHome
  • Skal videreformidle til EL om vanlig elektrisk anlegg uten skru-dimmere men vanlig bryter 
  • Bevegelses sensorer Multisensor 6 bak vegg. Spotkasse med CATS kabel fra patchepanel til hvert bevegelsespungt.
  • Dobbel netverkskabel til alle rom for  TV/Data.
  • Varmekabel el -matte i alle rom. (hva er Heatit z-TRM2fx??

Og mer ...

  • EL billader
  • Adgangskontroll (kan Yale Doorman benyttes)?

Da var jo prosjekteringen nærmest ferdig ?

Men som sagt, jeg  vil gjennomgå hele prosjektet med en sakkyndig og få detaljerte råd og en marku-up tegning til El mannen.

Basert på det, settes det opp et budsjett.

Det som haster nå er å få tatt disse avgjørelsene. Installasjon kommer neppe før godt etter sommeren. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Johan skrev:

Varmekabel el -matte i alle rom. (hva er Heatit z-TRM2fx??

En (norsk) termostat: https://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-trm2fx/

 

1 time siden, Johan skrev:

EL billader

Tibber sin?

 

1 time siden, Johan skrev:

Adgangskontroll (kan Yale Doorman benyttes)?

Ikke integrert med FutureHome. Men IDLock 150 kan, så vidt jeg vet. :)

 

1 time siden, Johan skrev:

Da var jo prosjekteringen nærmest ferdig ?

Ja, tror du har det meste, faktisk. :)

Installasjonen må jo elektriker ta seg av uansett (utenom svakstrøm, det kan du evt. gjøre selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 28.5.2019 den 17.29, Moskus skrev:

Tibber sin?

 

Ikke integrert med FutureHome. Men IDLock 150 kan, så vidt jeg vet. :)

 

Jeg har strøm fra Tibber, og fikk nettopp installert Easee billader. Det fine med den er at du kan koble til tre slike ladere på en strømforsyning/kabel. De kobles i serie og lasbalanserer seg i mellom. Siste fra Easee er at den også kan tre-fase-lade Tesla’er. 

Selv har jeg lagt en 5x10 kvadrat tilførsel for lading i garasjen min. 

 

Jeg har også Yale Doorman V2, men den leveres ikke i Norge med radio-oppkoblingen Z-wave. Z-wave brukes mellom eks. Home Assistant (og muligens Future Home) slik at du kan styre låsen fra smarthuset ditt. Du kan kun koble til Verisure. Men med Verisure får du tilgang fra Smarthuset (via skyen til Verisure). 

 

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.