Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DaikinSeer - ønskeliste/generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg Daikin varmepumpe med Wifi modul. Og det må jo inn i Homeseer. Jeg har hatt den i ca 36 timer, men ikke kommet lenger enn å teste av og på vha Postman basert på script av @Christoffer. Script er kult det, men jeg foretrekker å lage plugin.

 

I første omgang ser jeg for meg å transformere scriptet til @Christoffer

Men er det andre ting som hadde vært fint å ha? 

 

Egne spørsmål : Skifter varmepumpen ofte ip? Eller holder den på den tar første gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at noen lager en plugin, det har jeg ikke kunnskap til selv :)

 

Jeg hadde min kjørende ett år uten at den byttet ip, den skal jo ikke gjøre det så lenge den er koblet til hele tiden. 
 

Og btw, utendørs temperaturen vises som error når den er under 0 grader.

Endret av Christoffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Guahtdim skrev:

Egne spørsmål : Skifter varmepumpen ofte ip? Eller holder den på den tar første gang? 

Det er det vel DHCP-serveren din som bestemmer? Varmepumpa spør etter IP, og det er det jo DHCP som er ansvarlig for... du kan vel også muligens låse IPen som er gitt av DHCP-serveren din (routeren din?), det gjør jeg hvis "dingsen" ikke har oppsett for fast IP.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noen enheter (ikke varmepumper) som stadig skifter ip så jeg var nyssgjerrig siden skriptet bruker ip. Men mulig de skiftene var pga restarts.

Men jeg tenker å i tillegg benytte MAC adresse for å finne korrekt enhet. Etter hva jeg har forstått så er MAC konstant med mindre man selv går inn for å endre (og det er ikke alltid så enkelt).

 

Jeg ser for meg at man mater inn ip eller MAC adresse på varmepumpen i config. Så finner jeg ut det som mangler + tester connection før jeg lagrer ned til ini-fil som en godkjent varmepumpe. Jeg ser for meg at det er kjekt å slippe å gå inn å endre ip de få gangene den har skiftet.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel er dette enkelt. For veldig mange er ruteren en svart boks som man må ha for å få internett.

 

Jeg er litt usikker på hvor HomeSeer brukere befinner seg, men om jeg henter inn MAC-adressen og bruker den så slipper man å tenke på å måtte sette statisk adresse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guahtdim skrev:

Men jeg tenker å i tillegg benytte MAC adresse for å finne korrekt enhet. Etter hva jeg har forstått så er MAC konstant med mindre man selv går inn for å endre (og det er ikke alltid så enkelt).

MAC er konstant, men pass på: Jeg har enda ikke funnet en både Windows- og Linux-kompatibel måte å finne MAC på med .NET.

 

Men hvis du gjør det, så si for all del i fra. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å få klar førsteversjonen så står det igjen følgende:

 

Ikoner som funker litt bedre på enkelte av enhetene. Motion må iallefall endres (siden jeg kun har brukt illumination ikoner eller noe i samme gata).

 

Kanskje en litt bedre visning av disconnected (dette skjer når man ikke får kontakt med varmepumpen eller hvis den ikke er på siden man da ikke har info om utedelene)

 

En litt bedre håndtering når man skal legge inn flere parametre nesten samtidig. Slik det er nå vil det å slå på, sette temp, sette mode være 3 forskjellige kall mot wifi-modulen, men det burde være ett enkelt kall siden man har muligheten til å sette mer enn en ting av gangen. Mulig vi bør inn med noen actions for eventer.

 

Og så var det dette med logging. Jeg er alltid så dårlig med å få lagt til dette. Og hele tiden "overrasket" av at jeg ikke har det når jeg skal feilsøke hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her, har hatt wifi-modulen 4+ år nå. Av og til mister den wifi, et strømbrudd til pumpa løser det.

 

Det finnes en plug-ins hos Homeseer men den krever et kort, vurderte det men (tror) jeg kuttet den ut.

 

Blir spennende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at jeg kommer til å være der at jeg kan gjennopprette en wifi-connection, men jeg regner med at du får en tidligere advarsel om at dette ikke fungerer via HomeSeer.

 

Jeg kjører den allerede selv i min "produksjon", men føler at den enda ikke er helt ferdig for andre. Blant annet vil jeg veldig gjerne få laget en action slik at man i events kan endre mer enn ett parameter av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grunnet buss for tog har det blitt lite tid til å jobbe med denne, men her er iallefall "skjelettet" på en action som kan legges som event.

 

Action.png.2b595d4025282125ab85d47dcc654d03.png

 

Det som mangler er litt finpuss, men jeg er vel snart i type Alpha her også.

(Jeg har den allerede innstallert i på egen server, men uten mulighet til å kjøre eventer)

Endret av Guahtdim
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.