Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Totalrenovering av leilighet - hjelp til touch skjerm


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal totalrenovere leilighet, og skal nå gjøre "alt" smart. Har grei kontroll på det meste, men kunne trengt litt hjelp til innebygget touch skjerm (se lenger ned).

 

Fra min nåværende (snart tidligere) leilighet har jeg hatt delvis smarthjem, med varme (en vifte), kaffemaskin, lys og bevegelsessensor, styrt av HomeSeer. Tar med meg noe til ny leilighet.

 

Planen for ny leilighet er:

  • Athom Homey Pro
  • Touch skjerm i vegg
  • HeatIt til gulvvarme bad
  • Mill panelovn med wifi
  • Ovn, oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel med HomeConnect (Siemens) 
  • Alle lys med z-wave dimmer/switch
  • Trådløse brytere på vegg for å styre lys, scener og modus (z-wave)
  • Kaffemaskin (z-wave plug)
  • AV-kontroll: TV, receiver (multi-room), Xbox, Spotify m.m.
  • Rullgardin på soverom (z-wave/zigbee eller lignende)
  • Markise på veranda (allerede motorisert, mener den er RF styrt)
  • Multisensor (bevegelse, temperatur, luftkvalitet osv) i alle rom
  • Strømmåler koblet til AMS (lavt prioritert)
  • Stoppekran (Waterguard, ikke prioritert)

 

For touch skjermen har jeg følgende planer:

  • Blanding av knapper og informasjon (kalender, vær, viktig status i leilighet slik som modus (ferie/borte/hjemme/natt/dag), innetemperatur og evnt CO2 og annen info)
  • Avstandssensor for å skru skjermen automatisk av og på
  • Ansiktsgjenkjenning (se artikkel NRK Beta), mest fordi jobben krever at kalenderen min er hemmelig (tanken er å programmere slik at den kun vises når jeg står foran), men også fordi det er morsomt å prøve

 

Jeg er usikker på hvilken skjerm jeg skal velge. Har lest litt her inne, men finner ikke helt det jeg er på utkikk etter. Tenkte kanskje jeg skulle gå for ELO skjerm. Noen som har erfaring med disse? F.eks denne: https://www.multicom.no/elo-2794l-led-skjerm-27-pen/cat-p/c/p9447548

 

Skjermen skal bygges inn i vegg, men trenger litt hjelp til hvordan dette bør gjøres. Bør være mulig å få skjermen ut for justering/tilgang til PC (mulig det blir RP3), men trenger ikke være veldig enkelt å ta den ut/inn. Ser for meg en boks som skjermen kan skrus inn i som så kan skyves inn/ut? På utsiden lager jeg en ramme som skjuler boksen, og som kan brukes for å lirke boksen ut.

 

For avstand og ansiktsgjenkjenning tenker jeg å bruke kamera og avstandssensor koblet til RP3. Ser for meg å sette disse inn i boksen/rammen rundt skjermen. Kan jeg få kamera og avstandssensor til å fungere bak en ramme? Glass eller akryl f.eks? Eller må det skjæres hull til disse?

 

Tar gjerne i mot andre råd også:)

 

 

Andreas

Endret av froeloffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, froeloffen skrev:

Bær være mulig å få skjermen ut for justering/tilgang til PC (mulig det blir RP3)

Hva med en vanlig, liten arm som du trekker rett ut?

 

13 timer siden, froeloffen skrev:

Kan jeg få kamera og avstandssensor til å fungere bak en ramme?

Kamera fungerer, men ikke avstandssensorer, enten det nå er PIR eller ultralyd. Glasset/akryl vil enten fjerne IR-strålene eller reflektere UL før de når det som skal detekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Hva med en vanlig, liten arm som du trekker rett ut?

Det jeg er redd for er at den vil bli ustø å trykke på, og med det ødelegge opplevelsen. Men det kan kanskje løses med noen faste punkter bak i hvert hjørne? Har du noen erfaringer med arm og touch?

 

 

1 hour ago, Moskus said:

Kamera fungerer, men ikke avstandssensorer, enten det nå er PIR eller ultralyd. Glasset/akryl vil enten fjerne IR-strålene eller reflektere UL før de når det som skal detekteres.

OK, da må jeg finne på noe annet. Om jeg uansett skal ha hull til avstandssensor tenker jeg at jeg like gjerne kan ha hull til kamera også. Kanskje jeg skulle laget noe som kan 3d-printes. Mener det skal være relativt billig å bestille på nett. Da kunne jeg laget en svart ramme med 3 hull, samt en del som jeg kan stikke inn i boksen og skru fast der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, froeloffen skrev:

Har du noen erfaringer med arm og touch?

Ja, har brukt det i mange år. :) 

Så lenge du bruker fornuftig trykk (altså ikke prøver å trykke fingeren gjennom skjermen) så går det bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Moskus said:

Ja, har brukt det i mange år. :) 

Så lenge du bruker fornuftig trykk (altså ikke prøver å trykke fingeren gjennom skjermen) så går det bra.

OK. Mulig jeg prøver det da. Lager en boks rundt så jeg får gjemt kamera og avstandssensor, med ramme rundt som skjuler boksen. Så blir inn/ut kontrollert av arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.