Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Helsmart (?) leilighet i Oslo


Anbefalte innlegg

Begynte smått i forrige leilighet, men skal nå totalrenovere og kan virkelig få "drømmene" oppfylt.

 

I tillegg til høy nerdefaktor er målet å få en så clean leilighet som mulig. Jeg hater alt av elektriske bokser og store brytere, så målet er å få mest mulig skjult og integrert, med kabling direkte til punktene. Har også lest at det potensielt kan bli billigere, da elektriker ikke trenger å dra ledninger til/fra brytere. Det vil også gi større fleksibilitet til å tilpasse etter behov etter hvert som jeg får bodd inn leiligheten.

 

Mange smarthusenheter synes jeg er veldig stygge, og design vil bli vektlagt høyt. 

 

Planlagt dette over lenger tid, og hentet mye inspirasjon på nett. Har fulgt Moskus i flere år, blant annet på HomeSeer forum, så en spesiell takk til inspirasjon fra han:)

 

Skal prøve å dokumentere alt som blir gjort, spesielt under oppussing, programmering osv. Setter også veldig pris på tilbakemeldinger, innspill og forslag:)

 

Planen for ny leilighet er:

 

Enheter:

  • Athom Homey Pro (sentral styringsenhet)
  • Touch skjerm i vegg (ELO skjerm med avstandssensor og kamera, custom programmert grensesnitt - se eget avsnitt)
  • HeatIt z-wavekontroller til gulvvarme bad
  • Mill panelovn med wifi
  • Ovn, oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel med HomeConnect (Siemens) 
  • Alle lys med z-wave dimmer/switch
  • Trådløse brytere på vegg for å styre lys, scener og modus (z-wave)
  • Kaffemaskin (z-wave plug)
  • AV-kontroll: TV, receiver (multi-room), Xbox, Spotify, Plex server (har noen terrabyte med video/musikk) m.m.
  • Rullgardin på soverom (z-wave/zigbee eller lignende)
  • Markise på veranda (allerede motorisert, mener den er RF styrt)
  • Sensor på dører og vinduer (Sensative Stripes Z-wave-magnetkontakt)
  • Robotstøvsuger
  • Multisensor (bevegelse, temperatur, lys osv) i alle rom
  • Netatmo værstasjon og inneklima (sov og kjøkken/stue)
  • Lås inngangsdør (Danalock V3 BT og Z-Wave smartlås)
  • Videotilkobling inngangsdør
  • Strømmåler koblet til AMS (lavt prioritert)
  • Varsling av vannlekkasjer og stoppekran (Waterguard, ikke prioritert)
  • Vanning av planter
  • Kunne også tenke meg automatisk åpning/lukking av vindu på soverom, men ikke funnet noe enda

 

Automatikk:

Noen regler/input som legger grunnlaget:

  • Modus:
    • reise (lengre borte fra leiligheten - manuelt - knapp på touchskjerm)
    • ingen hjemme (kortere borte fra leiligheten - automatisk - ingen tilkoblet mobil)
    • hjemme (automatisk - tilkoblet mobil)
    • morgen, dag, kveld og natt (automatisk - tid på døgnet, natt skrus på manuelt når jeg legger meg)
  • Data fra sensorer:
    • bevegelse
    • lys
    • temperatur
    • CO2

 

Smarthus gjennom dagen:

Morgen:

  • Varme på bad, soverom og kjøkken/stue skrur seg på slik at leiligheten er behagelig temperert til jeg står opp (kjøling på soverom skrus av, jeg liker å sove kaldt)
  • Lyset på soverommet skrur seg gradvis på for rolig/naturlig vekking. Rullgardin går opp når det er på tide å stå opp.
  • Kaffetrakteren skrur seg på mens jeg står i dusjen slik at den er klar til frokost
  • Varmen nedjusteres like før jeg drar

 

Dag:

  • Mens jeg er bortreist (på jobb) holdes temperaturen lav.
  • På sommeren justeres persienner og markiser automatisk for å skjerme mot solen.
    • Om det er mye vind går markisen automatisk opp for å sikre at den ikke skades.
  • Hvis jeg skal vaske klær starter vaskemaskinen før jeg drar hjem slik at tøyet ikke ligger vått
  • Ovnen kan skrus på før jeg kommer hjem slik at jeg kan begynne med matlaging med en gang (manuelt)

 

Kveld:

  • Varmen skrus på før jeg kommer hjem, slik at det er varmt i leiligheten. Tanken er en kombinasjon av kalender og geofencing slik at varmen skrus på i det jeg forlater jobb, eller trening de dagene jeg trener etter jobb.
  • Lys skrur seg automatisk på basert på informasjon fra lyssensor. Flere sensorer gjør at lyset kun skrus på i mørke deler av rommet
  • Lys på bad, soverom og i gang skrur seg automatisk på/av basert på bevegelsessensor
  • Varmen skrus av før noen timer før leggetid. Nedkjøling av soverommet begynner slik at jeg kan legge meg i kaldt rom (liker å sove kaldt)

 

Natt:

  • Skrus på manuelt med bryter ved seng.
  • Kontroll av leilighet gjennomføres
  • Informasjon fra bevegelsessensorer i alle rom utenom bad ignoreres
  • Lys på soverom skrus manuelt på om jeg skal på badet. Skrus på dempet
  • Lys på badet skrus på basert på bevegelsessensor/dørsensor, dempet

 

 

Touch skjerm med tilpasset informasjon til meg:

  • Skjerm på/av basert på avstandssensor
  • Ansiktsgjenkjenning for å gi tilpasset informasjon
    • kalender:
      • Meg: full kalender med all informasjon
      • Andre: kun status (opptatt i møter, bortreist etc, krav om hemmelig kalender fra arbeidsgiver)
      • Om andre flytter inn: visning av deres kalender
  • Vær fra yr.no, med varsling om jeg trenger å ta med paraply (ikon og tekst)
  • Bilder/film fra ringeklokke
  • Leilighet:
    • Modus
    • Låst/ikke løst dør
    • Strømforbruk
    • Annen "spennende" informasjon
  • Knapper:
    • Modus (reise av/på)
    • AV (multirom, musikk)
    • Utvidet informasjon om leilighet (eget skjermbilde)
    • Innstillinger (eget skjermbilde)

 

Annet smarthus:

  • Modus "reise" skrus på manuelt fra touch skjerm før avreise:
    • Skrur av alle lys og enheter
    • Reduserer varmen
    • Gjennomfører en sjekk av leiligheten (lukkede dører og vinduer, sjekker at alt er skrudd av) 
    • Skrur av all automatikk
  • Modus "reise - coming home" 
    • Manuelt via mobil, men ønsker å integrere med kalender slik at det skjer automatisk (med pushvarsel)
  • Frostsikring i bod basert på temperatursensor og Mill panelovn
  • Klimakontroll basert på informasjon fra sensorer (temperatur og CO2). Pushvarsel ved dårlig inneklima. Ønsker også å koble den opp mot pollenvarsel
  • Temperatur i el-skap justeres automatisk basert på sensor
  • Måling av strømforbruk gjennom AMS HAN kontakt og enheter som kan måle forbruk i elektronikkskap
  • Vanning av planter inne og ute
  • Robotstøvsuger

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, froeloffen skrev:

Har fulgt Moskus i flere år, blant annet på HomeSeer forum, så en spesiell takk til inspirasjon fra han:)

Bare hyggelig! Blir spennende å se hvordan du ordner det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 2.6.2019 den 17.43, froeloffen skrev:

Skal prøve å dokumentere alt som blir gjort, spesielt under oppussing, programmering osv. Setter også veldig pris på tilbakemeldinger, innspill og forslag:)

 

Hvordan går det med oppussingen? Du har valgt mange av de samme tingene jeg sitter og leser meg opp på for tiden, så er spent på å høre resultatene dine. For tiden er det valg av panelovn (til det ene rommet på loftet uten gulvvarme) og seriekoplede røykvarslere jeg sysler med. Athom Homey Pro som hub...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.