Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus vs. Philips Hue


Anbefalte innlegg

Dette er høyst sannsynlig blitt diskutert tidligere i en annen post, men jeg klarte ikke finne noen i forbifarten - derav ny post.

 

Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å bygge videre på oppsettet jeg har i dag hvilket er Google Home + Telldus Live. Eneste jeg har satt opp foreløpig er belysning og diverse stikker av/på. Jeg har lest en del på Philips Hue og syntes dette ser angivelig bedre ut, med blant annet bedre grensesnitt, men dog stivere pris. Har foreløpig ikke funnet noen "ålreite" alternativer for å dimme lys med Telldus (kun av/på), mens på Hue er det langt større muligheter + spotter med samme funksjon. Er det noen der ute som har erfaring med begge og kan komme med pros/cons på dette? 

 

Tilleggsspørsmål: Har hørt at det er lite hensiktsmessig å kjøre dobbelt løp med Hue og Telldus - stemmer det eller skal det i utgangspunktet fungere greit? Setter pris på svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta iallfall utgangspunkt i at alt skal inn i samme system. :)

Å måtte sjekke to apper/systemer for å styre lys er veldig upraktisk.

 

Men du har flere muligheter. Du kan f.eks. installere HomeSeer eller OpenHAB eller Home Assistant på en PC eller en Raspberry Pi, og bruke det som hjerne som syr sammen de ulike protokollene sømløst. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Det var tanken min også. Så Home Assistant kan fungere som en bro mellom Hue og Telldus? Har du eventuelt noen erfaringer med Hue kontra 443 MHz/Z-wave komponenter? Hue ser flott og fint ut, men prisen gjør det litt vanskelig å forsvare kjøpet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Home Assistant burde kunne gjøre den jobben, ja, men jeg er HomeSeer-bruker så jeg kan ikke hjelpe der. Men det er mange flinke her. :) 

 

Bruk 433Mhz der hvor det ikke er kritisk. Bruk Z-wave på resten, hvis du kan.

Min personlige mening er at det er mer fornuftig å montert en smart dimmer med Z-wave enn å pepre himlinger med Hue-spotter, for eksempel.

 

 

Spørsmålet er egentlig hvor langt du ser for deg at du vil komme til å strekke det. Hue er jo egentlig ikke særlig dyrt... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg begynte med Z-wave i Homeseer og det utgjer fortsatt majoriteten av alle komponentar. Fibaro dimmer 2 dimmer alle slags lyskilder (med unntak av lysrøyr) veldig bra. Har også ein del plugin-modular og fast tilkopla relé på Z-wave, og alt snakkar veldig bra saman på kryss og tvers av produsenter. 

Har litt 433 MHz til temp.målingar, røykvarslarar og plugin-modular som blir brukt til midlertidige ting (f.eks juletrelys og batterilading), der det er eit poeng å ikkje bruke mesh som blir øydelagt igjen når bruken er borte. 

Og litt (stadig meir) zigbee gjennom deCONZ mot HomeSeer med utstyr frå Philips Hue (fjernkontroll/lysbryter) , Ikea Trådfri (fjernkontroll og lyspærer) og Xiaomi (temp.målingar og lekkasjesensorar). 

I tillegg litt anna tilkopla gjennom WiFi og USB.

Talestyring via Google fungerer veldig bra. 

Og alt styrt av samme "hjerne", og det er eit veldig viktig poeng uansett kva for ein løysing du ender opp med. Her på forumet er i alle fall kompetansen på HS veldig bra, med mange brukarar som villig vekk gir support i små og store spørsmål ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.