Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Samle smartproduktene i en app


DDE

Spørsmål

Hei, 

Har etterhvert anskaffet meg forskjellige produkter av det "smartere" slag. Men med det følger også frustrasjonen av at alle kjøres standard på sine egne apper, derav har etterhvert litt for mange apper til å ha den fulle oversikten over huset. 

Spørsmålet er om jeg kan/og evt. hvordan gjøre det enklest mulig å samle disse i et felles system. 
Har p.d.d følgende produkter i heimen: 

- Xiaomi Roborock S50 støvsuger (Kjøres idag via Xiaomi Home appen)
- Phillips Hue (Kjøres idag via Hue appen)
- LG fryseskap (Kjøres idag via Smart ThinQ appen) 
- Netatmo værstasjon (Kjøres idag via Netatmo appen)
- Sensibo Sky (Kjøres idag via Sensibo appen)

- Samt Tibber som aktiveres som strømleverandør 6. juni. (Ser forøvrig at Netatmo vær og Sensibo sky snakker med Tibber) 

Ønsker også i nærmeste framtid å innstallere: 
- Smart dørlås til ytterdør. 
- Smart garasjeåpner med tilbakemelding på åpen/stengt
- Smarte røykvarslere som snakker sammen. 

Så det jeg lurer på er om jeg kan koble dette sammen via et system som FutureHome, HomeSeer etc. for å få disse til å snakke sammen, men også for å kunne fått f.eks status på huset i en app på telefonen, hvor jeg ser status på dør, lys, garasjeport, temperaturer i huset osv.? 

Hva må evt. gjøres? 

I første omgang er det mer for å få oversikten, så kan en heller få de til å samarbeide ift. aksjoner senere. 


DDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg kjører Home Assistant som toppsystem (jeg integrerer flere av tjenestene du nevner), de andre appene ligger der og brukes ved behov.

Det krever litt å sette seg inn i (tok meg vel 2-3 uker med prøving og feiling før jeg forsto hvordan det hele hang sammen) men det er det verdt.

Man kan sette opp alt i et pent UI og man kan endre navn/ikoner/farger etc. til sin egen preferanse. Muligheten for programmering av automatisering er "uendelig" med støtte for så mange komponenter. Jeg blir med og mer glad i dette systemet.

 

Eksempel: Jeg ville gjøre ringeklokka smart. Ville ha varsel på mobilen, og starte opptak på kameraet som står ved inngangsdør når noen ringer på (har normalt ingen opptak på dette).

 

433MHz-ringeknappen trigger et 10-kroners relékort som trigger en inngang på kameraet mitt via kabelforbindelse (et annet kamera enn det jeg vil ha opptak på). Kameraet sender så en e-post til en mailkonto ved trigget inngang. Home Asisstant (via IMAP-plugin) får umiddelbart beskjed om denne e-posten og sender push-varsel med valgfri tekst til telefonen(e). Samtidig kjøres en regel på min Synology NAS, som starter opptak på aktuelt kamera.

 

Et av mange eksempler på at alt kan integreres med hverandre, via noe så elementært som en e-post med spesifikk tekst eller emnefelt, når produkter/tjenester tilsynelatende ikke er "smart".

 

Mulighetene er mange!

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, TMB skrev:

433MHz-ringeknappen trigger et 10-kroners relékort som trigger en inngang på kameraet mitt via kabelforbindelse (et annet kamera enn det jeg vil ha opptak på). Kameraet sender så en e-post til en mailkonto ved trigget inngang. Home Asisstant (via IMAP-plugin) får umiddelbart beskjed om denne e-posten og sender push-varsel med valgfri tekst til telefonen(e). Samtidig kjøres en regel på min Synology NAS, som starter opptak på aktuelt kamera.

 

Her ville jeg kanskje koblet en RFXtrx433E på Home Assistant og spart en del mellomledd. :) min 433-ringeknappen gir beskjed til HomeSeer, som så tar snapshot av kamera og sender til mobilene med pushover og til TVen via ChromeCast. :) opptak starter automatisk ved bevegelse. 

 

Det ble litt off-topic - tror nok @DDE har flere alternativer som støtter det meste som spørres om. HomeSeer, HASS, Homey og kanskje OpenHAB? Selv bruker jeg HomeSeer og synes det er veldig enkelt å bruke, men også med avanserte muligheter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.