Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Scene Controller - Alternativer m/statuslys?


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en bryter med statuslys som kan vise om "ting" er slått av eller på. Helst skal denne bryteren ikke være batteridrevet (altså 220v eller USB-powered).

Det var ikke lett å finne noe slikt, men denne Controller'en med 3 vippebrytere fra Heatit ser ut til å tilfredsstille ønskene mine:

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-scene-controller/4512455/Product.html?Referer=kelkoo&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Heatit Z-Scene Controller - 4512455

 

Heatit Z-Scene Controller

 

Den går på 220v og den har programmerbare statuslys på hver side av de tre vippene. Eneste utfordring med denne (i alle fall tilsynelatende) er at den er nifst dyr! ?

Kr. 2790,- synes jeg er litt i meste laget ift. hva den gjør.. 

 

Så.. Er det noen som kanskje har en god ide til alternativer? WA er ikke en Faktor, da denne skal stå i en bod.

Det jeg trenger er 3-4 brytere med on/off pluss "noe" som kan indikere status på disse bryterene (ikke skjerm av noe slag). Jeg så for meg noen enkle LED-lys (små dioder) som kunne indikere om noe var slått av eller på med bryteren. (Det blir litt voldsomt med en rekke z-wave E27-pærer e.l., selv om det i teorien kunne vært brukt...?)

 

Jeg har en Heatit Z-Push Button 8 (link) hjemme og har gode erfaringer med den (relativt billig er den også), men den går på batteri, og den har ikke statuslys.

 

(Tanken er å bruke dette på en hytte sammen med en HomeTroller Zee S2 hvis det kan ha betydning.)

 

Takknemlig for alle innspill og ideer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp satt opp to slike på "hytta" til mine foreldre. Den er ganske snedig! :)

... men den trenger litt konfigurasjon. Det er en haug av innstillinger, og assosiasjoner man kan (og må) gjøre.

 

Vet imidlertid ikke om noen Z-wave-alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hytte" og "foreldre" er kanskje viktige stikkord som belyser situasjonen her, ja. ☺️

 

Ok, men da har jeg i alle fall fått bekreftet at den virker som den skal. ...I alle fall hvis jeg får konfigurert den riktig.

 

Hvis ikke det låses til Z-wave, hvilke alternativer snakker vi evt. om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Husmann skrev:

Hvis ikke det låses til Z-wave, hvilke alternativer snakker vi evt. om da?

Vet at det finnes noen fine og tilsvarende i KNX. Men de har fort den samme prislappen eller verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/06/2019 at 17:44, Moskus said:

Jeg har nettopp satt opp to slike på "hytta" til mine foreldre. Den er ganske snedig! :)

... men den trenger litt konfigurasjon. Det er en haug av innstillinger, og assosiasjoner man kan (og må) gjøre.

 

Vet imidlertid ikke om noen Z-wave-alternativer.

Hei, finnes det en instruksjon for dummies til denne kontrollen ? Har prøvd meg litt frem, har satt opp en scene hvor knapp 1 skal åpne og lukke zipscreen. Fungerer når jeg tester i Home center, men finner ikke ut hvorfor den ikke vil når jeg prøver på bryteren ☺️ #smarthusnybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, twittyhaug skrev:

Hei, finnes det en instruksjon for dummies til denne kontrollen ? Har prøvd meg litt frem, har satt opp en scene hvor knapp 1 skal åpne og lukke zipscreen. Fungerer når jeg tester i Home center, men finner ikke ut hvorfor den ikke vil når jeg prøver på bryteren ☺️ #smarthusnybegynner

 

Hei. Har du satt parameter 41 til 1?

Parameter 41 – Gateway
If Fibaro Home Center Lite or Fibaro Home Center 2 is used as a gateway for correct
communication of the devices set this parameter 1. For other gateways choose 0.
Factory default value: 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Erik G skrev:

 

Hei. Har du satt parameter 41 til 1?

Parameter 41 – Gateway
If Fibaro Home Center Lite or Fibaro Home Center 2 is used as a gateway for correct
communication of the devices set this parameter 1. For other gateways choose 0.
Factory default value: 0.

 

Utfordringen er at vi ikke ser noen av parametrene som er satt. Skjer heller ikke noe når vi prøver å legge inn under configuration.  Har hatt ett firma som satte opp løsningen når vi bygget nytt hus, kan det være at devicene som er satt opp er låst på ett eller annet vis? Installerte selv The buttog og da ser jeg alt under Configuration. Så virker litt rart dette her, men det vil jo forklare en del om jeg ikke har full tilgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Moskus skrev (På 6.6.2019 den 17.44):

Jeg har nettopp satt opp to slike på "hytta" til mine foreldre. Den er ganske snedig! :)

... men den trenger litt konfigurasjon. Det er en haug av innstillinger, og assosiasjoner man kan (og må) gjøre.

 

Vet imidlertid ikke om noen Z-wave-alternativer.

Meget gammel tråd, men du husker ikke tilfeldigvis om og hvordan du fikk til å aktivere indikator lys og bakgrunnsbelysning fra HS?

Har satt en knapp til verdi 0 for å kunne styre den, men tydeligvis må det endres assosiasjoner også?

image.png.c4fee8d92b0b2491c000a9c464b88334.png

 

image.png.cae458e5cd29331425c99112c444d246.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.