Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nytt hus - gamle varmekabler


Anbefalte innlegg

Vel, huset er langt fra nytt, men nytt for meg. Det er fra 1980, og har slike 0-3 stegs brytere for gulvvarmen. Er dette noe man kan få kontroll på med moderne dingser? Det er kanskje ikke temp.sensor i gulvet her?

 

Har ikke lekt med gulvvarme før, så all hjelp mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en slik vippebryter på VVB. Og en AeoTec Heavy Duty switch foran. Det samme prinsippet kan du vel bruke her. Sett termostaten foran, så får du manuelt velge hvor mye effekt du vil jasse på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje smart å beholde vribryteren uansett? Det er vel ikke regulering av power på termostaten? Min erfaring med slike kabler er at det blir i overkant varmt på steg 3..

 

En annen ting, hva tror dere om holdbarheten på 40 år gamle kabler? Det at de virker etter 40 år tilsier vel at de er godt laget og montert, ville dere byttet de når badegulvet renoveres?

Betydelig enklere om jeg slipper unna med å la støpen ligge tenkte jeg.. fall og slikt er jo helt ok, da er det jo bare ny membran og fliser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, PerH skrev:

Det er vel kanskje smart å beholde vribryteren uansett? Det er vel ikke regulering av power på termostaten? Min erfaring med slike kabler er at det blir i overkant varmt på steg 3..

 

Jeg ville egentlig bare koble på "trinn 2" (altså den ene sløyfa), men elektrikeren sa at han koblet til begge sløyfene (tilsvarende trinn 3). Har ikke opplevd det som noe problem. :) 

Heatit Multireg har regulering av power, men det ser ut til å kreve gulvføler eller ingen føler... 

Sitat

A Air sensor (romføler)

AF Air+Floor sensor (romføler + gulvføler)

A2 External sensor (ekstern føler)

P Power regulator (effektregulator)

FP Floor sensor + Power regulator (gulvføler + effektregulator)

F Floor sensor (gulvføler)

 

31 minutter siden, PerH skrev:

En annen ting, hva tror dere om holdbarheten på 40 år gamle kabler? Det at de virker etter 40 år tilsier vel at de er godt laget og montert, ville dere byttet de når badegulvet renoveres?

 

Våre er 30 år. Men, jeg tror kanskje jeg ville vurdert å bytte dem om jeg skulle renovert. Men, jeg aner ikke hvor mye ekstra det koster da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerH skrev:

En annen ting, hva tror dere om holdbarheten på 40 år gamle kabler? Det at de virker etter 40 år tilsier vel at de er godt laget og montert, ville dere byttet de når badegulvet renoveres?

 

40 år? Du begynner nok å nærme deg slutten, selv om du ikke her helt der enda.

 

EDIT:

Sitat

- Varmekabler har en estimert levetid på 50 år, forutsatt at varmekabelen er riktig lagt i gulvet, sier Skau.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppvarming/varmekabler-kostbar-oppvarming-strompriser/

 

 

Jeg hadde nok byttet nå hvis du likevel skal renovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.