Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Skjult USB strøm/kabel til innfelte sensorer


Anbefalte innlegg

Jeg bygger nytt hus og skal felle inn sensorer mm. i bigbox i vegger, og jeg ønsker å unngå både batterier og synlige kabler. Sensorene kan få strøm via USB, men kan ikke bruke vanlig USB-strømadapter, da det ikke er stikk inni veggen. 

 

Beste løsning jeg har funnet til nå er 230V til 5V strømadaper koblet til en terminal til USB adapter. Er det noen som kjenner et enkelt produkt som gjør dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert å ha en 12-16V feed fra sikringsskapet til alle punkter og så mindre DC/DC konvertere i hver boks. Dels tenker jeg det reduserer kostnaden og dels er det lettere ift slitasje og utskiftning av komponenter som går i stykker. Og dels har du lov å fikse selv på ting som står på en lavspennngs-sløyfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la cat.6 fra teknisk rom til alle takpunkt. Jeg har brukt standard takboks i tak, men trekt litt opp så holder for innfelling får plass til å settes inn. Bruker aeotec multisensorer som trenger 5v. Lengste strekket er vel på ca 15m+ og bruker 2 ledere for + og 2 ledere for ÷. Har 5 volt omformer i teknisk rom og måler ikke noe tap etter 15m.

 

Så kom jeg jo på at jeg har 4 ledere ledig, så jeg har begynt å borre et lite hull ved siden av sensorer og monterer noen små sokler til 12v led pærer som nødlys som via et batteri og rele gir nødlys ved strømbrudd. Har prøvd litt med 2w pærer og det klarer seg sikkert med 1w. Nødlys blir ikke montert på soverom da jeg ønsker å sove om natten selv om strømmen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Har diskutert med elektrikeren min, som faktisk jobber hele pinsehelgen. Han mener lavspent nett ikke er en god løsning for meg, fordi det huset er stort, med lange strekk (opptil 25m), pluss et stort antall punkter (ca. 30). Han mener det er store muligheter for spenningstopper som kan ta knekken på alle komponenter tilkoblet anlegget, med mindre jeg investerer i en virkelig high-end strømforsyning, noe som blir veldig kostbart. 

 

Jeg ønsker derfor å fortsette å søke en løsning basert på 230V transformator til USB, men det må ha strekkavlaster. Strømadapteret jeg har funnet mangler strekkavlaster, derfor kan det ikke brukes i spottkasser, så det er akkurat dette jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snerminus skrev:

Takk for innspill. Har diskutert med elektrikeren min, som faktisk jobber hele pinsehelgen. Han mener lavspent nett ikke er en god løsning for meg, fordi det huset er stort, med lange strekk (opptil 25m), pluss et stort antall punkter (ca. 30). Han mener det er store muligheter for spenningstopper som kan ta knekken på alle komponenter tilkoblet anlegget, med mindre jeg investerer i en virkelig high-end strømforsyning, noe som blir veldig kostbart. 

 

Jeg ønsker derfor å fortsette å søke en løsning basert på 230V transformator til USB, men det må ha strekkavlaster. Strømadapteret jeg har funnet mangler strekkavlaster, derfor kan det ikke brukes i spottkasser, så det er akkurat dette jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Eg synest dette høyrest merkelig ut. 

25 m er ikkje spesielt langt om du bruker normalt grov kabel, vanleg ethernetkabel bør holde i massevis. Det er snakk om eit fåtalls mA. 

Kva for type spenningstoppar meiner denne elektrikeren kan komme om om du bruker sentralisert strømforsyning som ikkje kan komme om du bruker desentralisert? 

Og at denne MÅ ha strekkavlastar kjøper eg heller ikkje. Stikkontaktar, lysbrytarar og stort sett alle andre komponentar som blir montert skjult har ikkje strekkavlastar. 

 

I det heile tatt virkar det nesten som om du har ein elektriker som er mest interessert i å selge deg eit anna produkt.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bjornepappa, dersom du er bekymret for spenningsfall/ støy er tvinnet kabel a'la ethernet å foretrekke. 

 

Det er mulig at elektrikeren er bekymret for at om du putter 30 stk 5V drevne komponenter på samme 5V feed så vil det bli lite ampere per enhet (dvs du trenger en veldig bra 5V supply) eller at om en av komponentene feiler/ kortslutter/ lager mye støy så vil det ødelegge for de andre. Det var med bakgrunn i dette jeg foreslo en 12-16V feed og så DC/DC konvertere pr punkt. Jeg bruker selv et slikt oppsette, riktignok bare med 7 stk DC/DC konvertere enn så lenge (hver DC konverter driver 2-3 enheter igjen). For meg er det ideelt ettersom jeg i tillegg til 5V enheter også har en del Fibaro Universal Binary Sensor som drives av 12-16V feeden direkte. Jeg vurderer også å kobble min hjemmesentral (5V) på denne.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@borg1n, jeg tror nok at ditt oppsett er det som frister meg mest. Kunne du delt hvilke produkter du har i systemet ditt?

 

 Liker fleksibiliteten med å kunne ha 12V-komponenter, samt at det høres ut som man har en god grad av beskyttelse på systemet med dc/dc-konvertere rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Snerminus skrev:

@borg1n, jeg tror nok at ditt oppsett er det som frister meg mest. Kunne du delt hvilke produkter du har i systemet ditt?

 

 Liker fleksibiliteten med å kunne ha 12V-komponenter, samt at det høres ut som man har en god grad av beskyttelse på systemet med dc/dc-konvertere rundt om.

 

Jeg har en 16V feed fra sikringsskapet av ukjent merke (var del av et gammelt Sonelco integrert lyd system som ble skiftet ut). 

 

De DC/DC konverterene jeg har brukt er disse, er veldig godt fornøyd med de, de generer veldig lite varme (blir ikke varme etter lang tids bruk som enkelte andre ble) og jeg har ikke antydning til støy (bruker de også for et integrert lydsystemet). De krever dog at du kan handtere loddebolt. 

https://www.aliexpress.com/item/Fine-6-24V-12V-24V-to-5V-3A-CAR-USB-Charger-Module-DC-Buck-step-down/32738093688.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dbPzqPW

 

Har også brukt disse for videre konvertering fra 5V til 3V (har noen enheter som trenger 3V)

https://www.aliexpress.com/item/3pcs-1A-DC-5V-6V-9V-12V-24V-to-3-3V-DC-DC-Step-Down-Buck/32765853201.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dDBulVa

 

Dersom du ikke er komfortabel med bruk av loddebolt finnes det alternativer med skru-klemmer, men de har jeg ikke prøvd selv, f.eks

https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-Car-Power-12V-to-5V-3A-15W-Converter-Module-Micro-USB-Step-Down-Power/32839389732.html?spm=2114.10010108.1000014.3.6b35758a5mEDbc&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.128125.0&scm_id=1007.13338.128125.0&scm-url=1007.13338.128125.0&pvid=2f9f296c-8612-4760-8498-9fefee6ce10b

 

Discalaimer: Jeg holder meg langt unna 220V utstyr kjøpt fra aliexpress. For lavspennings-utstyr er jeg mer komfortabel, men velger likevel å teste det over endel timer (ca 1 dag) med litt last for å sjekke at det ikke blir varmt (og ja, jeg har prøvd noen dårlige leverandører som jeg har brent fingeren på bokstavelig talt)

 

Endret av borg1n
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å kjøre dette via cat5/6 over 25-30m...

 

Jeg jobber med montering av alarm og adgangskontroll, og vi kjører ofte 5-12-24v over 100+ meter i disse kablene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 21.02, Snerminus skrev:

Han mener lavspent nett ikke er en god løsning for meg, fordi det huset er stort, med lange strekk (opptil 25m), pluss et stort antall punkter (ca. 30).

Da mener han det stikk motsatte av min elektriker. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp, alle sammen! Har med bl.a. deres argumenter nå fått med elektrikeren på at vi legger opp et 12V stjernesystem med lokale dc/dc konvertere til komponenter med lavere spenning. Jeg deler opp systemet, slik at jeg vil ha 4 systemer som går på hver sin trafo.

 

Om jeg kan ønske noe mer fra forumet, er det evt. forslag til strømforsyning, der max. last vil være 20W. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.