Gå til innhold
  • Bli medlem
Snerminus

Skjult USB strøm/kabel til innfelte sensorer

Anbefalte innlegg

Jeg bygger nytt hus og skal felle inn sensorer mm. i bigbox i vegger, og jeg ønsker å unngå både batterier og synlige kabler. Sensorene kan få strøm via USB, men kan ikke bruke vanlig USB-strømadapter, da det ikke er stikk inni veggen. 

 

Beste løsning jeg har funnet til nå er 230V til 5V strømadaper koblet til en terminal til USB adapter. Er det noen som kjenner et enkelt produkt som gjør dette? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert å ha en 12-16V feed fra sikringsskapet til alle punkter og så mindre DC/DC konvertere i hver boks. Dels tenker jeg det reduserer kostnaden og dels er det lettere ift slitasje og utskiftning av komponenter som går i stykker. Og dels har du lov å fikse selv på ting som står på en lavspennngs-sløyfe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la cat.6 fra teknisk rom til alle takpunkt. Jeg har brukt standard takboks i tak, men trekt litt opp så holder for innfelling får plass til å settes inn. Bruker aeotec multisensorer som trenger 5v. Lengste strekket er vel på ca 15m+ og bruker 2 ledere for + og 2 ledere for ÷. Har 5 volt omformer i teknisk rom og måler ikke noe tap etter 15m.

 

Så kom jeg jo på at jeg har 4 ledere ledig, så jeg har begynt å borre et lite hull ved siden av sensorer og monterer noen små sokler til 12v led pærer som nødlys som via et batteri og rele gir nødlys ved strømbrudd. Har prøvd litt med 2w pærer og det klarer seg sikkert med 1w. Nødlys blir ikke montert på soverom da jeg ønsker å sove om natten selv om strømmen går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill. Har diskutert med elektrikeren min, som faktisk jobber hele pinsehelgen. Han mener lavspent nett ikke er en god løsning for meg, fordi det huset er stort, med lange strekk (opptil 25m), pluss et stort antall punkter (ca. 30). Han mener det er store muligheter for spenningstopper som kan ta knekken på alle komponenter tilkoblet anlegget, med mindre jeg investerer i en virkelig high-end strømforsyning, noe som blir veldig kostbart. 

 

Jeg ønsker derfor å fortsette å søke en løsning basert på 230V transformator til USB, men det må ha strekkavlaster. Strømadapteret jeg har funnet mangler strekkavlaster, derfor kan det ikke brukes i spottkasser, så det er akkurat dette jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Snerminus skrev:

Takk for innspill. Har diskutert med elektrikeren min, som faktisk jobber hele pinsehelgen. Han mener lavspent nett ikke er en god løsning for meg, fordi det huset er stort, med lange strekk (opptil 25m), pluss et stort antall punkter (ca. 30). Han mener det er store muligheter for spenningstopper som kan ta knekken på alle komponenter tilkoblet anlegget, med mindre jeg investerer i en virkelig high-end strømforsyning, noe som blir veldig kostbart. 

 

Jeg ønsker derfor å fortsette å søke en løsning basert på 230V transformator til USB, men det må ha strekkavlaster. Strømadapteret jeg har funnet mangler strekkavlaster, derfor kan det ikke brukes i spottkasser, så det er akkurat dette jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Eg synest dette høyrest merkelig ut. 

25 m er ikkje spesielt langt om du bruker normalt grov kabel, vanleg ethernetkabel bør holde i massevis. Det er snakk om eit fåtalls mA. 

Kva for type spenningstoppar meiner denne elektrikeren kan komme om om du bruker sentralisert strømforsyning som ikkje kan komme om du bruker desentralisert? 

Og at denne MÅ ha strekkavlastar kjøper eg heller ikkje. Stikkontaktar, lysbrytarar og stort sett alle andre komponentar som blir montert skjult har ikkje strekkavlastar. 

 

I det heile tatt virkar det nesten som om du har ein elektriker som er mest interessert i å selge deg eit anna produkt.... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med bjornepappa, dersom du er bekymret for spenningsfall/ støy er tvinnet kabel a'la ethernet å foretrekke. 

 

Det er mulig at elektrikeren er bekymret for at om du putter 30 stk 5V drevne komponenter på samme 5V feed så vil det bli lite ampere per enhet (dvs du trenger en veldig bra 5V supply) eller at om en av komponentene feiler/ kortslutter/ lager mye støy så vil det ødelegge for de andre. Det var med bakgrunn i dette jeg foreslo en 12-16V feed og så DC/DC konvertere pr punkt. Jeg bruker selv et slikt oppsette, riktignok bare med 7 stk DC/DC konvertere enn så lenge (hver DC konverter driver 2-3 enheter igjen). For meg er det ideelt ettersom jeg i tillegg til 5V enheter også har en del Fibaro Universal Binary Sensor som drives av 12-16V feeden direkte. Jeg vurderer også å kobble min hjemmesentral (5V) på denne.

 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@borg1n, jeg tror nok at ditt oppsett er det som frister meg mest. Kunne du delt hvilke produkter du har i systemet ditt?

 

 Liker fleksibiliteten med å kunne ha 12V-komponenter, samt at det høres ut som man har en god grad av beskyttelse på systemet med dc/dc-konvertere rundt om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, Snerminus skrev:

@borg1n, jeg tror nok at ditt oppsett er det som frister meg mest. Kunne du delt hvilke produkter du har i systemet ditt?

 

 Liker fleksibiliteten med å kunne ha 12V-komponenter, samt at det høres ut som man har en god grad av beskyttelse på systemet med dc/dc-konvertere rundt om.

 

Jeg har en 16V feed fra sikringsskapet av ukjent merke (var del av et gammelt Sonelco integrert lyd system som ble skiftet ut). 

 

De DC/DC konverterene jeg har brukt er disse, er veldig godt fornøyd med de, de generer veldig lite varme (blir ikke varme etter lang tids bruk som enkelte andre ble) og jeg har ikke antydning til støy (bruker de også for et integrert lydsystemet). De krever dog at du kan handtere loddebolt. 

https://www.aliexpress.com/item/Fine-6-24V-12V-24V-to-5V-3A-CAR-USB-Charger-Module-DC-Buck-step-down/32738093688.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dbPzqPW

 

Har også brukt disse for videre konvertering fra 5V til 3V (har noen enheter som trenger 3V)

https://www.aliexpress.com/item/3pcs-1A-DC-5V-6V-9V-12V-24V-to-3-3V-DC-DC-Step-Down-Buck/32765853201.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dDBulVa

 

Dersom du ikke er komfortabel med bruk av loddebolt finnes det alternativer med skru-klemmer, men de har jeg ikke prøvd selv, f.eks

https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-Car-Power-12V-to-5V-3A-15W-Converter-Module-Micro-USB-Step-Down-Power/32839389732.html?spm=2114.10010108.1000014.3.6b35758a5mEDbc&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.128125.0&scm_id=1007.13338.128125.0&scm-url=1007.13338.128125.0&pvid=2f9f296c-8612-4760-8498-9fefee6ce10b

 

Discalaimer: Jeg holder meg langt unna 220V utstyr kjøpt fra aliexpress. For lavspennings-utstyr er jeg mer komfortabel, men velger likevel å teste det over endel timer (ca 1 dag) med litt last for å sjekke at det ikke blir varmt (og ja, jeg har prøvd noen dårlige leverandører som jeg har brent fingeren på bokstavelig talt)

 

Endret av borg1n
  • Thanks 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å kjøre dette via cat5/6 over 25-30m...

 

Jeg jobber med montering av alarm og adgangskontroll, og vi kjører ofte 5-12-24v over 100+ meter i disse kablene.

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.6.2019 den 21.02, Snerminus skrev:

Han mener lavspent nett ikke er en god løsning for meg, fordi det huset er stort, med lange strekk (opptil 25m), pluss et stort antall punkter (ca. 30).

Da mener han det stikk motsatte av min elektriker. ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp, alle sammen! Har med bl.a. deres argumenter nå fått med elektrikeren på at vi legger opp et 12V stjernesystem med lokale dc/dc konvertere til komponenter med lavere spenning. Jeg deler opp systemet, slik at jeg vil ha 4 systemer som går på hver sin trafo.

 

Om jeg kan ønske noe mer fra forumet, er det evt. forslag til strømforsyning, der max. last vil være 20W. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la opp en del små skap strategisk plassert rundt om i huset når jeg bygget. Dit har jeg trukket 40mm rør fra teknisk rom, videre ut fra skapene til sensorer ++

 

Det kan jo også være en løsning dersom du får lange trekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av toonwolf
      Jeg ønsket å gjenbruke et Logitech C910 webkamera som jeg hadde liggende i en skuff på en Raspberry PI3  B+ som også brukes til andre “oppgaver”. Utfordringen var å finne en løsning som ikke brukte all prosessorkraften til PI’en for å dekode video fra webkamera. C910 komprimerer hvert JPG-bilde (ramme) før det overføres til datamaskinen over USB-koblingen. Ikke alle webkameraer støtter MJPG-formatet. I så fall må Raspberry Pi utføre kompresjon av bildene før de streames over HTTP og dette fører til at CPU går i taket og du vil før eller senere få problemer. Først testet jeg Motion som er lett å sette opp og kan også trigge ved bevegelse, men siden jeg bruker Blue Iris ønsket jeg kun å ha en stream fra webkamera som er koblet til RPI’en. Deretter testet jeg ffmpeg, men det virket for komplisert til mitt bruk. Både Motion of FFmpeg tok dessuten for mye prosessorkraft fra RPI’en til at det var brukbart. Etter mye Googling kom jeg over en “fork” av MJPG-Streamer og hvor installasjon har blitt godt dokumentert av Michel Deslierres. Fordelen med MJPG-Streamer er at den bruker veldig lite CPU!
       
      Instruksjonen som jeg har laget er hentet fra dokumentasjon til Michel, er veldig forenklet og tar kun for seg hvordan du installerer MJPG-Streamer på en RPI, lager oppstartscript og setter LED på Logitech C910 til å være av ved å bruke uvcdynctrl. Om du har planer om å gjøre kamera tilgjengelig offentlig må/bør du som et minimum sikre det med brukernavn og passord. For å sette opp dette må du se i guiden til Michel Deslierres
       
      Edit: installasjonen er gjort på Raspbian Stretch med desktop (kernel versjon 4.14.98-v7+)
       
      Først sjekk om ditt webkamera støtter MJPG
      ~ $ v4l2-ctl --list-formats Om du får dette resultatet er du “good to go”
      Type        : Video Capture Pixel Format: 'MJPG' (compressed) Name        : Motion-JPEG Installer MJPEG-Streamer
      ~ $ sudo apt-get install cmake libjpeg8-dev ~ $ wget https://github.com/jacksonliam/mjpg-streamer/archive/master.zip ~ $ unzip master.zip ~ $ cd mjp*g-* ~ $ cd mjpg-* ~ $ make ~ $ sudo make install ~ $ cd $home Start mjpeg-streamer “manuelt” for å sjekke om det fungerer:
      ~ $ /usr/local/bin/mjpg_streamer -i "/usr/local/lib/mjpg-streamer/input_uvc.so -n -f 10 -r 1280x720" \ > -o "/usr/local/lib/mjpg-streamer/output_http.so -p 8085 -w /usr/local/share/mjpg-streamer/www" MJPG Streamer Version.: 2.0  i: Using V4L2 device.: /dev/video0  i: Desired Resolution: 1280 x 720  i: Frames Per Second.: 10  i: Format............: JPEG  i: TV-Norm...........: DEFAULT  o: www-folder-path......: /usr/local/share/mjpg-streamer/www/  o: HTTP TCP port........: 8085  o: HTTP Listen Address..: (null)  o: username:password....: disabled  o: commands.............: enabled Sjekk om du får opp streamen ved å starte VLC og legge inn http://ipadressetilrpi’en:8085/?action=stream i “Open Network stream”
       
      Lag oppstartscript og starte mjpeg-streamer ved reboot
      ~ $ mkdir -p .local/bin ~ $ nano.local/bin/webcam-streamer Legg inn følgende i fila:
      #!/bin/bash # adjust these  INPUT_PLUGIN="/usr/local/lib/mjpg-streamer/input_uvc.so"; DEVICE="/dev/video0"; FRAMES="15"; RESOLUTION="1280x720"; OUTPUT_PLUGIN="/usr/local/lib/mjpg-streamer/output_http.so"; PORT="8085"; # the following are defaults and should not need to be changed EXEC="/usr/local/bin/mjpg_streamer" WEB_DIR="/usr/local/share/mjpg-streamer/www"; # mjgp_streamer often does not start on first try. Why ? start_streamer(){     for i in {1..5}    # try up to 5 times     do         ${EXEC} -b -i "${INPUT_PLUGIN} -n -d ${DEVICE} -f ${FRAMES} -r ${RESOLUTION}" -o "${OUTPUT_PLUGIN} -p ${PORT} -w ${WEB_DIR} ${CREDENTIALS}"  > /dev/null 2>&1         sleep $((1+i)) # waiting progressively longer         if pgrep mjpg_streamer > /dev/null         then           echo "mjpg_streamer started"           return         fi       done     echo "could not start mjpg_streamer" } # Carry out specific functions when asked to by the system case "$1" in         start)                 if pgrep mjpg_streamer > /dev/null                 then                     echo "mjpg_streamer already running"                 else                     start_streamer                 fi                 ;;         stop)                 if pgrep mjpg_streamer > /dev/null                 then                     killall mjpg_streamer                     echo "mjpg_streamer stopped"                 else                     echo "mjpg_streamer is not running"                 fi                 ;;         restart)                 if pgrep mjpg_streamer > /dev/null                 then                     killall mjpg_streamer                     echo "mjpg_streamer stopped"                 else                     echo "mjpg_streamer is not running"                 fi                     start_streamer                 ;;         status)                 pid=`ps -A | grep mjpg_streamer | grep -v "grep" | grep -v mjpg_streamer. | awk '{print $1}' | head -n 1`                 if [ -n "$pid" ];                 then                         echo "mjpg_streamer is running with pid ${pid}"                         echo "mjpg_streamer was started with the following command line"                         cat /proc/${pid}/cmdline ; echo ""                 else                         echo "mjpg_streamer is not running"                 fi                 ;;         *)                 echo "Usage: $0 {start|stop|restart|status}"                 exit 1                 ;; esac exit 0 Skriptet må gjøres kjørbart, og katalogen der den er plassert vil bli lagt til i “system path environment variable” ved å redigere den skjulte filen .profile i hjemmekatalogen
      ~ $ chmod +x .local/bin/webcam-streamer ~ $ mkdir -p .local/bin ~ $ nano .profile # set PATH so it includes user's private .local/bin if it exists if [ -d "$HOME/.local/bin" ] ; then     PATH="$HOME/.local/bin:$PATH" fi Legg inn webcam-streamer scriptet i oppstart i crontab
      ~ $ crontab -e Legg inn følgende helt i slutten av fila
      # Start the webcam on reboot @reboot /home/pi/.local/bin/webcam-streamer start && sleep 5 && /home/pi/.local/bin/webcam-streamer restart EKSTRA: Skru av LED på Logitech C910 webkamera
       
      Om du ønsker kan du også skru av det blå LED lyset på webkameraet. Denne instruksjonen er spesifikk for Logitech webkamera C910, men bør/skal også fungere på andre typer. Google for å se om du finne støtte for ditt webkamera.
      ~ $ sudo apt-get install uvcdynctrl ~ $ nano .local/bin/webcam-settings Kopier og lim inn dette:
      #!/bin/bash /usr/bin/uvcdynctrl -c --addctrl=046d:0990 /usr/bin/uvcdynctrl --set='LED1 Mode' 0 # Turn off camera LED Sett fila til å være kjørbar
      ~ $ chmod +x .local/bin/webcam-settings Rediger crontab
      ~ $ crontab -e Legg inn følgende etter linja med webcam-streamer slik at den starter 30 sekunder etter oppstart.
        # Apply webcam settings @reboot sleep 30 && /home/pi/.local/bin/webcam-settings Du skal kunne se at det blå LED-lyset blir skrudd av 30 sekunder etter reboot.
    • Av Sleepy81
      Jeg har flyttet inn i nytt hus, og bygger meg et rack med servere i nå. 
      Planen er å kjøre HS3 på ESXI viritualisert Win 10. Planlegger Z-stick2 som kontroller for Z-wave
      Lurer på om noen har noen har erfaringer med dette?
       
      1. Er det noen issues med Z-stick2 og ESXi? Lest litt rundtom og virker som USB ofte kan være litt kranglete med ESXI og viritualisering generelt. 
       
      2. Noe jeg må tenke på ved installering av win10 og HS3PRO på ESXI? Hvordan er det med lisensiering av win10 hvis man driver å flytter/kopierer VMs ol.?
       
      3. Har Z-stick2 nok rekkevidde til å nå ut av et rackskap? Regner med skapet vil blokkere ganske mye av radiosignalene, men er bare 3m ca til nærmeste Z-wave enhet med routing funksjon. Eller bør jeg ha en USB skjøteledning ut av skapet for å få «dekning»?
×