Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smarthus-jungelen - Elko ESH, Yale Doorman ++


bjaol

Spørsmål

Heisann,

 

Dett blir min første post på forumet og som så mange før meg, så håper jeg kanskje at jeg kan få litt verdifull input til en ny bolig som vil holder på å bygge ?


Det vi har kjøpt av komponenter så langt i prosessen er:

  • Lys/varme består av ELKO ESH produkter (16 dimmere og 7 termostater) - Oppvarmingen er hovedsakelig gulvvarme i 1. etasje.
  • Dørlåser - To stykk Yale Doorman v2n (uten noen som helst moduler foreløpig)

 

Så vurderer vi dette som et tillegg:

  • Ringeklokke - Her vurderer vi Nest Hello. Etter at denne nå er kompatibel med 12V ringetrafo så må vel det være en sikker vinner?
  • Smarte rullegardiner fra IKEA(Når disse kommer)
  • Noen smarte lyspærer rundt forbi i huset (Kanskje noe Hue bak tv´en og enkelte andre smålamper med ikea/phillips pærer)

 

Det hadde vært fryktelig kult om jeg kunne integrere ringeklokke og dørlåser i samme system, men det finner jeg svært lite info om på nettet. Noen som har erfaringer?

 

Har lest litt på forumet og ser at flere nevner samsung smartthings, spesielt fordi de snakker med både elko-komponentene og yale-doorman(med verisure login-plugin)


Leser også at det finnes en Onesti Gateway som skal støtte både elko og yale uten noen ytterligere tilpasninger, men jeg finner svært lite info om dette produktet.. Prisen er skjult og fås kun gjennom sikkerhetsselskaper.. Men kanskje noen her inne har noen erfaringer?

 

Finnes det andre gode løsninger som er enkle å sette opp og samtidig ivareta at de komponentene vi har valgt vil kunne snakke med hverandre?

 

Tips/triks og anbefalinger mottas med stor takknemlighet! Kom gjerne med innspill til komponentene også, dersom dere har noen andre forslag en de vi har sett på. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei og hopp, og velkommen! :)

 

Vel... du har jo begynt med å velge utstyr som ikke uten videre spiller ball sammen. Det betyr ikke at det ikke går, men at det nok er noe mer arbeid å få det til. Elko sine smarte dimmere bruker Zigbee, men det er ikke bare plankekjøring derfra. 

 

F.eks. kan du kjøpe SmartThings. Med rett "device handler" skal den fint kunne snakke med utstyret du har og skal ha, muligens untatt Nest ettersom Google (i sin uendelige visdom) har valgt å legge ned Nest APIet slik at man ikke lenger får tilgang til Nest-utstyr via 3. parts løsninger.

 

21 timer siden, bjaol skrev:

Leser også at det finnes en Onesti Gateway som skal støtte både elko og yale uten noen ytterligere tilpasninger, men jeg finner svært lite info om dette produktet.

Ja, jeg har også bare hørt om produktet i innimellom, og aldri hørt om noen som faktisk bruker den. Mulig den rebrandes og selges til alarmselskaper, men da sannsynligvis med noe begrenset funksjonalitet (ettersom hvis de utvider må de yte support om ting de foreløpig ikke kan noe om).

 

Det skal ha kommet en Zigbee-modul til Doorman, men om den selges over disk er jeg ikke sikker på. Men via Verisure går det jo fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann, 

 

Var (er) litt i samme situasjonen som deg, da vi får nytt hus der det blir installert Elko ESH dimmere/termostater. Har ikke tatt over huset enda, men har sjekket en del rundt mulige løsninger. Var tidlig inne på Onesti da den dekket Elko og Yale Doorman (som jeg har tenkt å anskaffe). Har mailet med Onesti/Safe4 og den gatewayen som støtter dette er utgående. Den nye gatewayen deres er homely (homely.no) som man kan kjøpe via elektroimportøren etc. men denne støtter foreløpig ingen av de produktene som var attraktive i mitt (og ditt) tilfelle som er Elko og Yale, men de sier dette skal komme etter hvert. ?

 

Onestis Yale modul er Zigbee etter det jeg har funnet ut, men har kun funnet den i svenske nettbutikker som ikke sender til Norge, og den er relativt kostbar (1200+ SEK hvis jeg ikke husker feil), i følge det jeg har funnet ut har den også en hemmelig nettverksnøkkel og vil derfor kun fungere med Onesti gateway (med mindre noen finner/lekker denne). Har ikke funnet ut hva Yale sin egen løsning benytter, men hvis noen vet så del gjerne ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vet noen om det er Yale Smart Hub modulen de har utviklet, og som da benytter Zigbee?

Altså denne https://www.yale.no/no/yale/no/produktkatalog/yale-smart-hub/yale-smart-hub/yale-smart-hub-inkl-lasmodul-for-yale-doorman/

Og ikke noen av disse modulene:

https://www.yale.no/no/yale/no/yale-doorman/yale-doorman-app/

 

Sensorene deres er det jo opplyst frekvens på 868MHz  

https://www.yale.no/no/yale/no/produktkatalog/yale-smart-hub/alarmkomponenter/dor--og-vinduskontakt/

 

På låsmodulen er det ikke opplyst noen frekvens

https://www.yale.no/no/yale/no/produktkatalog/yale-smart-hub/ovrige-komponenter/integrasjonsmodul-for-yale-doorman/)

 

Strømbryter derimot benytter 2,4GHz (kan jo være Zigbee)

https://www.yale.no/no/yale/no/produktkatalog/yale-smart-hub/ovrige-komponenter/strombryter/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, dustpuppy skrev:

Sensorene deres er det jo opplyst frekvens på 868MHz  

868 Mhz er et åpent frekvensbånd, hvem som helst kan benytte det. Zigbee er stort sett 2.4 Ghz. Z-wave bruker 868 MHz, men det er ingen garanti for at de snakker sammen, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Den rimeligste måten å få tilgang til dørlåsen på, er ved kjøp av et slikt styrings-kit fra verisure som de selger på obs bygg for en 8-9 hundre kroner.
Jeg vil da heller ikke trenge alarm eller betale for andre verisure tjenester, men jeg må benytte meg av verisure konto/app for å betjene låsen og sjekke status..

Utfordringen blir da å få den til å snakke med en annen sentral enhet av et slag og i neste omgang også med ringeklokken..
 

I begynnelsen blir det nok bare til at jeg bruker dimmere og termostater som "dumme" enheter, frem til jeg finner noe som gjør nytten..

Ser for øvrig også på en annen ringeklokke som heter Doorbird, den virker utrolig spennende med mulighet for deteksjon av bevegelse.. Noen som har erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
27 minutter siden, bjaol skrev:

Utfordringen blir da å få den til å snakke med en annen sentral enhet av et slag

Flere smarthussystemer har støtte for Verisure, til tross for at Verisure gjør det så vanskelig som mulig og ikke har noe offentlig API.

 

27 minutter siden, bjaol skrev:

i neste omgang også med ringeklokken..

... skal sentralen eller dørlåsen snakke med ringeklokken?

 

28 minutter siden, bjaol skrev:

Ser for øvrig også på en annen ringeklokke som heter Doorbird, den virker utrolig spennende med mulighet for deteksjon av bevegelse.. Noen som har erfaringer med den?

Ja! Jeg digger den! :) 

Ikke utelukkende pga. deteksjon av bevegelse (ser ikke helt hva jeg skal med det), men den fungerer fint. Direkte integrasjon mot HomeSeer og mange andre "smarthus-hjerner" (dvs ikke via internett), SIP-telefon, OK kamera, PoE-støtte, etc.

 

Jeg er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, 

 

Jeg er også ny i dette,  helt blank.. 

 

Jeg har kjøpt Yale doorman med hub og smartmodul (og røykvarslere og dør/vindu sensorer) og vil ha Elko smarthus til å styre lys/varmekabler i nytt renovert hus. 

 

Er det noen sjanse for å få disse til å "snakke" sammen, eller må jeg ha 2 apper?   Evt råd må komme med t-skje ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Deiglie skrev:

Er det noen sjanse for å få disse til å "snakke" sammen, eller må jeg ha 2 apper?   Evt råd må komme med t-skje ;) 

Det må du nok spørre Elko om, det var det rett og slett vanskelig å finne ut av. Det er ikke så mange her som bruker Elko Smart Home, mye fordi det er forholdsvis låst system... Støtter det Alexa/Google Home? Eller IFTTT? Hvilke andre tilkoblingsmuligheter har man?

 

10 timer siden, Deiglie skrev:

vil ha Elko smarthus til å styre lys/varmekabler i nytt renovert hus

Elkos dimmere og termostater er sikkert utmerkede, men er de så gode at de er verdt minst dobbel pris over Z-wave-alternativer?

 

Nå har det nettopp kommet Z-wave-dimmere med rullehjul fra Sunricher, og personlig mener jeg termostaten HeatIt Z-TRM2fx fungerer direkte glimrende.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.