Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mini-guide: Hvordan bruke Modbus (med HomeSeer)


Moskus

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, bergen77 said:

Hvis du får velge brukermodus kan du gjøre det. Også kan du sikkert styre turtall på den aktuelle brukermodusen.

 

De har ulike valg for brukermodus som jeg kan styre - Av/Utvidet(f.eks annet settpunkt eller viftehastighet)/Avkast/Inntak

 

Jeg kan også programmere varigheten, viftehastigheten og settpunkt for brukermodusen.

 

Det er bare det at alle disse funksjonene ligger programmert helt til modusen aktiveres med en knapp, og det kan ikke gjøres via modbus, eller det medfølgende kontrollpanelet. For å aktivere brukermodus må man ha en separat bryter..

 

Jeg er for å si det mildt skuffet

 

En mulighet er kanskje at jeg kan kortslutte terminalene for brytere slik at aggregatet konstant står i "brukermodus". Da får jeg kanskje lov til å styre..

 

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å velge mellom disse modusene kan du sette det du ønsker i den aktive modusen. Jeg bruker kun en modus og setter trykket på de to viftene i denne modusen, for din del kan du sette turtallet i denne modusen.
Men jeg er enig i at det er tullete, jeg håper du har kontakt med teknisk oppegående support som vet mer enn å lese fra manualen. Det er ikke usannsynlig at manualen er mangelfull og at mer er tilgjengelig via modbus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, bergen77 said:

Istedet for å velge mellom disse modusene kan du sette det du ønsker i den aktive modusen. Jeg bruker kun en modus og setter trykket på de to viftene i denne modusen, for din del kan du sette turtallet i denne modusen.
Men jeg er enig i at det er tullete, jeg håper du har kontakt med teknisk oppegående support som vet mer enn å lese fra manualen. Det er ikke usannsynlig at manualen er mangelfull og at mer er tilgjengelig via modbus.

 

Det er helt logisk sånn du tenker, så derfor har jeg også tenkt sånn :P

 

Det er bare det at i standardmodusen er det aggregatet som kjører showet, og jeg får ikke lov til å programmere turtall/% viftehastighet slik det fremkommer av dokumentasjonen. Den tar umiddelbart over styringen igjen.

 

I brukermodusen er det nok jeg som kjører showet, men det blir sterkt frarådet å ha den permanent i brukermodus, for da styrer ikke aggregatet lenger slik produsent mener er optimalt. Og jeg er jo forsåvidt tilbøyelig til å høre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsentens norske kontor. De har også sjekket med fabrikken i Danmark..

 

Quote

Der er nogle værdier / indstillinger, som du ikke får lov til at ændre  med MODBUS.

Hvis du forsøger at ændre disse værdier, så vil styringen sætte værdierne tilbage.

Blæser hastighed er vigtig for at kompressoren har tilstrækkelig luft flow over kondensator og fordamper, derfor er det styringen der afgør blæser hastighed.

Så, ja det er rigtigt at du ikke kan stille blæserhastighed med MODBUS.”

 

 

Også fått bekreftetet at jeg styrer i brukermodus, men det frarådes sterkt å forbikoble all automatikk permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modbus muligheter var noe jeg sjekket før kjøp, der var systemair overlegent flexit for å gi ett eksempel. Få som kunne styres etter trykk og få importører med kunnskaper om modbus. Produsenten i Litauen svarer raskt og konkret, ikke nødvendigvis svarene jeg skulle ønske meg hver gang men jeg får oppklart alt jeg lurer på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, bergen77 said:

Modbus muligheter var noe jeg sjekket før kjøp, der var systemair overlegent flexit for å gi ett eksempel. Få som kunne styres etter trykk og få importører med kunnskaper om modbus. Produsenten i Litauen svarer raskt og konkret, ikke nødvendigvis svarene jeg skulle ønske meg hver gang men jeg får oppklart alt jeg lurer på.

Jepp.

 

Det burde jeg og gjort, sur lærepenge.

 

Pris, størrelse og integrert varmepumpe som funksjoner gikk foran når jeg skulle velge.

 

Til mitt forsvar sjekket jeg også modbus funksjonalitet. Dokumentasjonen presenterer det jo som at jeg kan styre selv, så det er jo mildt sagt villedende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intigrert varmepumpe ser jeg ikke helt poenget med. Bedre å ha varmepumpe for seg. Roterende varmeveksler gjenvinner jo 90% av varmen og da er det ikke noe særlig mer å hente. Oppvarming med ventilasjon er ikke særlig effektivt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, bergen77 said:

Intigrert varmepumpe ser jeg ikke helt poenget med. Bedre å ha varmepumpe for seg. Roterende varmeveksler gjenvinner jo 90% av varmen og da er det ikke noe særlig mer å hente. Oppvarming med ventilasjon er ikke særlig effektivt.

 

Deler din skepsis, jeg er veldig spent. Den største fordelen kommer nok av å avfuktet luft på sommerstid. Den har kapasitet til ca 1kW kjøling også, så det kan umulig skade. Sammen med litt smart styring og utvendig solskjerming var det håp om å få til et godt inneklima hele året. Det er jo også varme igjen i avkastet som varmepumpen kan dra nytte av. Ellers ville jo ikke varmepumper fungert vinterstid :)

 

Personlig forstår jeg ikke at det ikke er mer utbredt. Skjult kanalnett som kan forsyne tørr og nedkjølt luft sommerstid i hele huset, ikke bare utvalgte rom. Jeg kan ikke fordra hvordan luft-luft varmepumper ser ut. Selv "design"-modellene. Det er jo selvfølgelig subjektivt og ulike folk vil prioritere det i ulik grad også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilasjon med integrert varmepumpe er til dels utbredt, men det er en dyrere løsning enn for eksempel fjernvarme når man kommer opp i størrelse og antall boliger (for utbygger).

Fordelene er at man får 1 enhet å forholde seg til, avkast fra ventilasjon som varmepumpedelen nytter seg av, (bedre SCOP) tar mindre plass en separate enheter. Man kan også slippe varmtvannsbereder.

Varmepumpe-delen benyttes til radiatorer eller vannbåren varme, ikke til ventilasjon. Det er ikke ment at ventilasjonen skal være hovedbærer for oppvarming/kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er de samme dere tenker på. Det er forskjell på balansert ventilasjon med varmepumpe og avtrekksvarmepumpe.

Uansett mener jeg at separat varmepumpe er best. For at en avtrekksvarmepumpe skal produsere energi må energi fanges, det betyr at stor mengde luft skal flyttes.

Selv har jeg bergvarmepumpe og nyter godt av billig varme året rundt. Dyrere i innkjøp men besparelsen forsvarer ekstrakostnaden. Cop på rundt 4,5 for oppvarming og lite energi går til spille ut ventilasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende. Jeg snakker om avtrekksvarmepumpe. Det er ikke så mye luft som trengs, 100 m3/h ved 20*C.

 

Bergvarme blir noe helt annet, da er alle muligheter åpne. Kjører du frikjøling på sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enda men har kjøpt 3 vannbatterier (2xsoverom+stue) og klargjort rør fra brønn. Mangler rør, pumpe og ventiler. Håper å få dette på plass i år men det er ikke høyeste prioritering. I stue har jeg også ett vannbatteri for varme (som også mangler rør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende. Jeg snakker om avtrekksvarmepumpe. Det er ikke så mye luft som trengs, 100 m3/h ved 20*C.
 
Bergvarme blir noe helt annet, da er alle muligheter åpne. Kjører du frikjøling på sommeren?
Hvor mye varme forventer du å hente ut av 100m3?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ønsker ikke skifte ut mer luft enn nødvendig av hensyn til energi. Det drar opp både strøm til viftedrift, men også varme man må kompensere for ettersom 90% gjenvinning fremdeles betyr 10% tap.

 

For privatboliger er det ikke behov for store luftutskiftinger for å holde luften frisk. Selv om man da legger tilluftne på f.eks 40 grader så utgjør ikke det mange Watt med varme per rom. 

 

Aggregatet mitt gir ca 1,5kW varme. Det er ikke mye for en relativt stor enebolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Hva legger du i "effektivt" her?
Luft inneholder lite energi, man trenger mye luft for å tilføre mye energi. Jo mer luft man tilfører jo mer luft forlater boligen.
Jeg har mer troen på å varme utenfor ventilasjonen, for eksempel med varmepumpe og redusere luftutskiftningen til lavest mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Aggregatet mitt gir ca 1,5kW varme. Det er ikke mye for en relativt stor enebolig.

Hvor mye effekt drar aggregatet for å levere 1500W? Jeg har problemer med å forstå at varmepumpe i aggregatet sparer strøm, iallefall om energien hentes fra inneluften. Er det slik de fungerer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Enig i det. Jeg har et varmeelement på 1700W i mitt aggregat som når det står på 100% gir en lufttemperatur til rom på 35 grader. En må altså høyt opp i temperatur for selv ganske moderat effekt. I tillegg legger det seg varme luft oppunder taket som ikke bidrar mye til komforten.

Men jeg bruker disse 1700W innimellom allikevel. Panelovnene i huset er på tilsammen 3300W så disse ekstra 1700 bidrar en god bit når jeg vil ha temperaturen fort opp fra 17 til 20-21 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bergen77 skrev:
12 timer siden, MrE skrev:
Det kan godt hende. Jeg snakker om avtrekksvarmepumpe. Det er ikke så mye luft som trengs, 100 m3/h ved 20*C.
 
Bergvarme blir noe helt annet, da er alle muligheter åpne. Kjører du frikjøling på sommeren?

Hvor mye varme forventer du å hente ut av 100m3?

100 m3/h ved 20 grader gir en ca 700 watt/h.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, bergen77 said:

Hvor mye effekt drar aggregatet for å levere 1500W? Jeg har problemer med å forstå at varmepumpe i aggregatet sparer strøm, iallefall om energien hentes fra inneluften. Er det slik de fungerer?

 

Tallet 1,5kW er fra leverandøren. Noen må gjerne regne på det, men jeg har ikke tenkt til å dra frem termodynamikken :)

 

Aggregatet trekker totalt 450-500W fra stikkontakten (målt i hus), og leverer da tilluft på 38 grader. Avtrekk er 20 grader og luftinntak 7 grader.  Det er riktignok kun på trinn 2 med lufthastighet, og jeg har ingen gode data på hvor mange kubikk i timen det utgjør dessverre. Da er det vel også umulig å regne på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stigvi skrev:

I tillegg legger det seg varme luft oppunder taket som ikke bidrar mye til komforten.

Det gjør all oppvarmet luft, uavhengig av metoden. Ventilasjonsanlegg har heldigvis den effekten at det skaper en del god (og ønskelig) sirkulasjon i rommet siden det faktisk flyttes luft. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør all oppvarmet luft, uavhengig av metoden. Ventilasjonsanlegg har heldigvis den effekten at det skaper en del god (og ønskelig) sirkulasjon i rommet siden det faktisk flyttes luft. [emoji4] 
Gulvvarme er gie best komfort mener jeg, kombinert med ventilasjon som gir ett par grader kaldere luft enn hva man ønsker seg. Da får man det varmt lavt i rommet og luft som omrøres.
Grunnen til at jeg ønsker å kjøle og varme med ventilasjonen er først og fremst for å kunne differensiere tillufttemp på soverom og stue. Men har ikke høye forventninger til effekten. Forhåpentligvis skal det ikke så mye til for å holde temp i sjakk, særlig ved kjøling. For oppvarming er det varmepumpen som produserer dette så der har jeg mye å gå på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.