Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mini-guide: Hvordan bruke Modbus (med HomeSeer)


Moskus

Anbefalte innlegg

Det ble en hack for å skru på/av brukermodus som gjøres med bryter i aggregatet. Koblet opp en ESP8266 med relé som da sammen med Modbus-gateway styrer aggregatet. Da har jeg i alle fall mulighet til forsering ved kjøkkenavtrekk og dusjing. Ikke mitt peneste stykke arbeide, men det er funksjonelt.

 

IMG_20200317_184917.thumb.jpg.dc28abc529dc4a5e45cd4bc29e6005d5.jpg

 

Hadde vel egentlig tenkt en løsning med Fibaro Smart Implant, men hadde ingen for hånden og reiser for tiden ikke på butikken, så da tok jeg det jeg hadde :)

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "brukermodusen" er nok ikke så mye bruker-relatert som den er tenkt brukt til forsering direkte fra kjøkkenhette.  Altså at man har en kjøkkenhette/trykkvakt koblet direkte til denne bryteren, og at den deretter forserer ventilasjonen til ferdig programmert innstilling.

 

Alternativt urbryter/impulsbryter plassert slik at man kan trinne opp ventilasjonen når man har behov.

 

Helt håpløst, men sånn er det nå en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon i guiden. Endelig oppe å kjører med USR-TCP232-410s, VTR500 og Home Assistant. Ser nå at jeg kjører på omtrent 47 liter/s tilluft på medium og rundt 63 l/s når jeg kjører på High. TEK10 krav tilsier 1.2 m3/h/m2 noe som for min bolig på omtrent 225 m2 tilsvarer ca 75 l/s. Stemmer disse flowmålingene fra aggregatene? 

 

 

Skjermbilde 2020-03-20 kl. 23.05.44.png

Endret av 2jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek sier mer enn bare 1,2 m3/h pr m2

det er vel

1,2 m3 for bruksrom

0,7 for rom som ikke er i bruk (bod f eks)

26 m3 for soverom for 1 pers

52 m3 for soverom for 2 pers

 

men sært å vise dette i l/s. Gjør som bergen77 sier, vis det i m3/t.

 

edit:

hvis du tar luftmengden i soverommene og stuer så finner du tilluftsmengden

eksempelvis 4 soverom 208 m3 + stuer 40m2 = 80 m3 == 288 m3.

avtrekk 288 m3 fordelt på øvrige rom som bad kjøkken garderobe etc. 
grovt sett.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, bergen77 said:

Jeg ville nå presentert dette i m3/t

 

Forsåvidt enig i det. Jeg har endret register 108 (REG_FAN_FLOW_UNITS) fra 0 (l/s) til 1 (m3/h), men fortsatt blir verdiene fra register 109 (REG_FAN_SF_PWM) og 110 (REG_FAN_EF_PWM) lest ut som l/s (ligger fremdeles på rundt 49), mens jeg leser nå verdi 1 fra register 108. Noen andre som har endret units og fått det til?

 

Jeg kan jo selvsagt gjøre konverteringen i Home Assistant, men synes det er mer future-proof å endre kilden.

Endret av 2jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, bergen77 said:

Er ikke REG_FAN_SF_PWM pådraget til viftene da? Vil tro pwm står for pulse width modulation. Altså 0-100% på utgangen.

 

Hehe, det har du nok veldig rett i. Ser i manualen at registre 102-107 er flow, men trodde disse bare var set points for forskjellige hastigheter. Mulig det ikke kan leses faktisk verdi da?

 

494586524_Skjermbilde2020-03-21kl_15_18_22.thumb.png.f52b5cc7608f02ded37028faec298c77.png

 

Endret av 2jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nyere utgave så jeg har ikke samme modbus registre som deg.
Men på nyere utgave er eksempelvis trykk feedback ikke opplyst i manualen men likefullt tilgjengelig fra modbus. Jeg foreslår du hører med Systemair om verdien er å finne i modbus registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/02/2020 at 09:58, stigvi said:

Ja

Viftehastighet og varme styres. Jeg har Östberg Heru 160 anlegg med modbus. En egen raspberry pi zero med Home Assistant ligger oppe på aggregatet og kommuniserer ved hjelp av mqtt med en annen Home Assistant enhet som styrer automatiseringen. Settpunkt på temperatur på varme, CO2 nivå og hjemme/borte status er slikt som styrer aggregatet. 

 

Heisann, jeg lurte på om du har lyst til å dele hvordan du har satt dette opp hardware-messig?

 

Jeg har nylig fått oppgradert mitt Heru 100-anlegg med nytt control board, antenne og modbus-fjernkontroll. Jeg kjører Home Assistant på en Rasberry PI 4. GPIO-pinnene på denne er p.t. opptatt med en Razberry2 Z-wave-kontroller. Hadde vært veldig glad for forslag/innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Home Assistant loggene blir oversvømt av denne feilen. Noen som forstår noe av den og hva jeg kan gjøre med det? Jeg har både lest og skrevet data i månedsvis uten problemer, men ønsker gjerne å fjerne feil fra loggene likevel.

Skjermbilde 2020-07-04 kl. 08.29.41.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
På 20.3.2020 den 23.07, 2jan skrev:

Takk for god informasjon i guiden. Endelig oppe å kjører med USR-TCP232-410s, VTR500 og Home Assistant. Ser nå at jeg kjører på omtrent 47 liter/s tilluft på medium og rundt 63 l/s når jeg kjører på High. TEK10 krav tilsier 1.2 m3/h/m2 noe som for min bolig på omtrent 225 m2 tilsvarer ca 75 l/s. Stemmer disse flowmålingene fra aggregatene? 

 

 

 

Hei 2jan

Jeg har en VTR300 med samme rj45 modbus-tilkobling som i din VTR500. Jeg har også en USR-TCP232-410s som jeg skal bruke. Kan du forklare hvordan du koblet, og hva du har lagt inn i konfigurasjonen i Home Assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/09/2020 at 21:53, HansHG said:

 

Hei 2jan

Jeg har en VTR300 med samme rj45 modbus-tilkobling som i din VTR500. Jeg har også en USR-TCP232-410s som jeg skal bruke. Kan du forklare hvordan du koblet, og hva du har lagt inn i konfigurasjonen i Home Assistant?

 

@HansHG 

 

Brukte vanlig cat5e nettverkskabel, koblet rett i 410s ved å bruke blå/hvit leder på A, blå på B og oransje/hvit på G (dette skal tilsvare rette pins fra Villavent, pin5 = A, pin4 = B, beskrevet i Villavent Modbus dokumentasjon).IMG_1371.thumb.jpeg.4ec86ae019d3539b71263b68d6dc0b8a.jpeg

 

Du må inn i 410s å sette opp seriell kommunikasjonen til å matche villavent-enheten (parametrene finner du i villavent displayet). 410s er dumt nok satt opp til å ha fast IP fra fabrikken i 192.168 serien. Jeg brukte en annen serie i min DHCP server og måtte derfor endre DHCP adresseserien bare for å få tilgang til webserveren. Når du først er inne der ville jeg anbefalt å sette dynamisk IP i boksen og heller sette statisk IP i ruteren din.

 

I home assistant følges bare denne guiden som viser denne koden i configuration.yaml:

modbus:
	name: villavent
	type: tcp
	host: ip.ad.re.ss
	port: 8234

I tillegg må du sette opp sensorene du ønsker. Trikset er her å finne de rette registrene, jeg fant dokumentasjonen på mitt system, og da var det bare å legge rett inn (husk å trekke fra 1 fra det du finner i dokumentasjon, feks er viftehastighet oppgitt som 101 i dokumentasjonen, mens vi må legge inn 100 i konfigurasjonen).

sensor:
  - platform: modbus
    scan_interval: 30
    registers:
      - name: Villavent speed level
        hub: villavent
        slave: 1
        register: 100

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, HansHG said:

@2jan Tusen takk for forklaringen. Nå har jeg den oppe og går.

Hvordan gjør du det med de registrene du vil styre fra Home Assistant slik som å sette viftehastigheten og sette temperaturen til varmeelementet?

 

Du setter opp switches slik:

switch:
  - platform: modbus
    registers:
      - name: Villavent viftehastighet low
        hub: villavent
        slave: 1
        register: 100
        command_on: 1
        command_off: 1
      - name: Villavent viftehastighet medium
        hub: villavent
        slave: 1
        register: 100
        command_on: 2
        command_off: 1
      - name: Villavent viftehastighet high
        hub: villavent
        slave: 1
        register: 100
        command_on: 3
        command_off: 1
      - name: Villavent viftehastighet boost
        hub: villavent
        slave: 1
        register: 700
        command_on: 4
        command_off: 0

Temperatur styrer jeg med en input_number helper og denne node-red automasjonen (tar input_number, trekker fra 11 og skriver til Modbus direkte med en service call):

 

image.thumb.png.471427a3a74845cc82ef5794cafd3134.png

[{"id":"88ce4db1.e142e8","type":"server-state-changed","z":"1cdfee45.8a8ba2","name":"temp set","server":"cf6da224.6eca2","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"input_number.villavent_temperatur","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"num","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"x":120,"y":220,"wires":[["4a321fd9.80ce"]]},{"id":"34d76f55.f27ef","type":"api-call-service","z":"1cdfee45.8a8ba2","name":"skriv til villavent","server":"cf6da224.6eca2","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"modbus","service":"write_register","entityId":"","data":"{\"address\":206,\"unit\":1,\"value\":{{ payload }},\"hub\":\"villavent\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":480,"y":220,"wires":[[]]},{"id":"4a321fd9.80ce","type":"function","z":"1cdfee45.8a8ba2","name":"trekk fra 11","func":"msg.payload = msg.payload - 11;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":290,"y":220,"wires":[["34d76f55.f27ef"]]},{"id":"cf6da224.6eca2","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true}]

 

Det er nokså greit dokumentert på home assistant sidene: Modbus Sensor, Modbus Switch

Endret av 2jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2jan

Takk for forklaringen igjen. Jeg satt å knotet litt med dette i går kveld og fikk det til.

Jeg løste det på en litt annen måte enn deg da jeg laget meg et input nummer med en slider, denne bruker jeg så i en automasjon som sender verdien via modbus register 221.

 

Jeg må nok øve meg mer på node-red.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2020 den 8.31, 2jan skrev:

Home Assistant loggene blir oversvømt av denne feilen. Noen som forstår noe av den og hva jeg kan gjøre med det? Jeg har både lest og skrevet data i månedsvis uten problemer, men ønsker gjerne å fjerne feil fra loggene likevel.

Skjermbilde 2020-07-04 kl. 08.29.41.png

 

Hei igjen. Ble du kvitt denne feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.