Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mini-guide: Hvordan bruke Modbus (med HomeSeer)


Moskus

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, 2jan skrev:

Nei.. har du også samme feil?

Ja loggen ble oversvømt med ny feil hvert 30 sekund. 

Jeg har fjernet switch-funksjonen og laget et input_number med slider for viftehastigheten som som igjen sendes med en automasjon, samme som temperaturen🙂

Den har kjørt noen timer nå uten feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HansHG said:

Ja loggen ble oversvømt med ny feil hvert 30 sekund. 

Jeg har fjernet switch-funksjonen og laget et input_number med slider for viftehastigheten som som igjen sendes med en automasjon, samme som temperaturen🙂

Den har kjørt noen timer nå uten feilmelding.

Supert! Ikke bare kjører denne nå uten feil, men det var en langt enklere måte å gjøre dette på! Jeg har gjort det litt annerledes enn deg, bruker en input_select hjelper isteden, som har valgene Off, Low, Medium, High, Boost. I Lovelace har jeg et valg som setter denne modusen, men det er sjelden jeg setter dette manuelt. Automasjonene som setter viften i high når det er fuktig på badet feks kjøres i Node-RED.

 

image.thumb.png.efe042782b12e2c8cfa0ed7a70447b23.png

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en Flexit UNI 3 RER enhet, CI66 (slave) og HF2211 (RS485/modbus -> WiFi) som er koblet og konfigurert som beskrevet i starten av denne artikkel. Har kontakt med Modbus adapter, Telnet til port 8234 gir ingen output (Return gir ny linje). Har installlert Modbus plugin, lagt inn adapter, test OK) Når jeg skal definere device så finner jeg ikke ut hvordan jeg skal legge inn forespørsel til rett register.
Foe eksempel lese
3.1 Modbus Input Registers (03)
AdresseNavnBeskrivelseData-formatLes (R) /Skriv (W)EnhetDefaultMinMax
3x0010SupplyAirTempSupply air temperatureINT 16R0.1°C200-450500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus, ja det er en fantastisk flott veileder, bare æ som ble usikker da Flexit manualen refererer til PLC adressering  og du refererer til ModBus adresser, siden jeg ikke får lest noe data lurte jeg på om adressene måtte konverteres på en måte, f.eks slik det er forklart her: https://www.simplymodbus.ca/FAQ.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.2.2020 den 19.35, einarli skrev:

Hei igjen,

 

Her for et par dager siden fikk jeg plutselig en mail fra Flexit. Hadde trodd saken min var lukket og glemt.

Men til min overraskelse så kom det en mail der de forklarte at nå var dokumentasjonene og og vedlagt.

 

Jeg selv med rette modbus adresser får jeg ikke noe fornuftig inn i homseer, så jeg er vel nødt til å finne meg en modus-sniffe greie for å se om det er adapteren eller i homseer problemet ligger. Jeg mistenker det første.

 

Men om andre har den nye Flexit nordic serien og har lyst å prøve seg så legger jeg ved det jeg fikk tilsendt.

 

Mvh

Einar

117989-01_modbus_veiledning.pdfUnavailable Modbus Nordic Basic.xlsxUnavailable


Har de siste dagene ballet litt med å få integrert FLEXIT NORDIC S4 Aggregatet og få dette til å kommunisere med Schneider Wiser (HomeLynk/Logic Machine). Fikk det til etter noen runder med testing og feiling.  Jeg kan nå styre lese ut parametere, visualisere disse og styre diverse parameter på aggregatet. Dette kan nå kombineres med logikk hentet fra samme KNX systemet som det meste av huset går på. Det kan være modus på aggregat, setpoint temperatur, økt ventilering ved forurenset luft, økt ventilering over gitt temperatur osv. Skal teste ut litt dette fremover. 
Har laget en JSON fil (Work in progress - PS Ikke samme som CI66 modbus adapteret) som dekker de fleste parameter dersom noen skulle ha behov for det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ett kjapt spørsmål i forbindelse med klargjøring til bruk av modbus og Flexit S4 Nordic.

 

Modulen som linkes til i starten av guiden for å kjøre det via nettverk, kan den kobles inn på en switch med nettverkskabel og på den måten få kontakt med aggregatet som også er tilkoblet nettverket via kabel, eller skal denne modulen kobles til på annet vis til aggregatet?

 

Jeg lukker igjen vegg/tak rundt aggregatet i dag så om jeg må trekke opp en ekstra kabel her må dette gjøres i dag, så hadde vært greit å fått klarhet i dette nå mens jeg fortsatt har lett tilkomst til å gjøre endringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Jeg lukker igjen vegg/tak rundt aggregatet i dag så om jeg må trekke opp en ekstra kabel her må dette gjøres i dag,

Hvis du er i tvil om du skal legge inn ekstra kabel, så er svaret: Legg alltid inn en ekstra kabel. Gjerne to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, stigvi skrev:

Flexit S4 Nordic har modbus over en serietilkobling. Dette er vel mest sannsynlig rs-485 og ikke ethernet. På en switch kan du kun ha ethernet inn. Den kan ikke svitsje noe annet.

 

Så da kobles Flexit til modbus modul, modbus modul kobles til switch for å bli tilgjengelig på nettverket så HS og/eller HA finner det som trengs? Jeg kan da gjøre som i guiden mor Flexit sitt aggregat også, trekke en cat6 kabel fra skap hvor alt av nettverksutstyr står og til aggregat og bruke denne for tilkobling mot rs485 port på aggregat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ProphetSe7en skrev:

Så da kobles Flexit til modbus modul, modbus modul kobles til switch for å bli tilgjengelig på nettverket så HS og/eller HA finner det som trengs?

"Finner" og "finner". Du må selv konfigurere det. Modbus har, så vidt jeg vet, ingen måte for selv-konfigurering, alt må settes opp manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

"Finner" og "finner". Du må selv konfigurere det. Modbus har, så vidt jeg vet, ingen måte for selv-konfigurering, alt må settes opp manuelt.

 

Ja er vel der guiden kommer til hjelp 🙂

 

Men er ikke helt der enda, bare være sikker på at jeg får klargjort riktig nå i starten.

 

Ser på aggregatet at det er en ledning med kontakt på, denne er merket modbus så sånn sett skal en vel være trygg her.

 

Forstår jeg det rett om jeg kan trekke en cat6 kabel til aggregatet og bruke denne for tilkobling mot modbus kontakten, eller må jeg trekke en spesiell kabel for denne tilkoblingen? Er nok en slik kontakt jeg trenger for tilkobling mot aggregatet.

 

 

Screenshot_20201221-102616_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

eller må jeg trekke en spesiell kabel for denne tilkoblingen?

Du trenger ingenting spesielt. En nettverksledning går greit. Du trenger 3 ledere

Edit. Med rs-485 trenger du 2 ledere og som den pluggen har

 

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

 

Ja er vel der guiden kommer til hjelp 🙂

 

Men er ikke helt der enda, bare være sikker på at jeg får klargjort riktig nå i starten.

 

Ser på aggregatet at det er en ledning med kontakt på, denne er merket modbus så sånn sett skal en vel være trygg her.

 

Forstår jeg det rett om jeg kan trekke en cat6 kabel til aggregatet og bruke denne for tilkobling mot modbus kontakten, eller må jeg trekke en spesiell kabel for denne tilkoblingen? Er nok en slik kontakt jeg trenger for tilkobling mot aggregatet.

 

 

Screenshot_20201221-102616_Chrome.jpg

Jeg hadde ett tidlig modell av flexit nordic S4 og måtte bytte hovedkortet for å få modbus støtte. Der var en kabel  ut av aggregatetet men denne kunne ikke brukes. Måtte kobles på inne i aggregatet med en egen kabelsats som monteres som ekstrautstyr. Denne kobles inne i hovedkortet og var grei skuring. 

 

Kabel TP (twisted pair) til modbus mottakeren. Hos meg er der innebygget modbus i wiser/logic machine og tilkoblingen der var grei. 

(Den ci66 modbus boksen omtalt i enkelte tråder hører til eldre serier  av aggregatet om jeg skjønner det rett)

 

Så måtte jeg sette opp modbus parameter for kommunikasjonen, lage JSON filen og mappe alle adressene (mapping i logic machine under modbus).  Kjenner ikke andre systemer og hvordan dette gjøres der.  JSON filen min er helt annerledes enn de jeg fant online for ci66 aggregatet med andre adresser osv.  Så jeg laget eget JSON fil (kan dele om noen trenger. Work in progress og ikke komplett)

Endret av stemic01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stemic01 skrev:

Jeg hadde ett tidlig modell av flexit nordic S4 og måtte bytte hovedkortet for å få modbus støtte. Der var en kabel  ut av aggregatetet men denne kunne ikke brukes. Måtte kobles på inne i aggregatet med en egen kabelsats som monteres som ekstrautstyr. Denne kobles inne i hovedkortet og var grei skuring. 

 

Kabel TP (twisted pair) til modbus mottakeren. Hos meg er der innebygget modbus i wiser/logic machine og tilkoblingen der var grei. 

(Den ci66 modbus boksen omtalt i enkelte tråder hører til eldre serier  av aggregatet om jeg skjønner det rett)

 

Så måtte jeg sette opp modbus parameter for kommunikasjonen, lage JSON filen og mappe alle adressene (mapping i logic machine under modbus).  Kjenner ikke andre systemer og hvordan dette gjøres der.  JSON filen min er helt annerledes enn de jeg fant online for ci66 aggregatet med andre adresser osv.  Så jeg laget eget JSON fil (kan dele om noen trenger. Work in progress og ikke komplett)

Hmm, interessant. Jeg hadde en slik plugg på mitt som kutta og kobla til USR-TCP232-410S men har ikke klart å få noe fornuftig ut av kommunikasjonen med aggregatet og trodde det var noe jeg gjorde feil. Men jeg har garantert et av disse nordic S4 som er produsert før. Du sier du måtte bytte hovedkort. Det er jo ikke bra.  Kan du gi noe mer informasjon rundt dette. Fikk du det på reklamasjon eller måtte du kjøpe nytt kort? Snakker vi da om hele kortet eller?

 

Mvh

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 23.07, 2jan skrev:

Takk for god informasjon i guiden. Endelig oppe å kjører med USR-TCP232-410s, VTR500 og Home Assistant. Ser nå at jeg kjører på omtrent 47 liter/s tilluft på medium og rundt 63 l/s når jeg kjører på High. TEK10 krav tilsier 1.2 m3/h/m2 noe som for min bolig på omtrent 225 m2 tilsvarer ca 75 l/s. Stemmer disse flowmålingene fra aggregatene? 

 

 

Skjermbilde 2020-03-20 kl. 23.05.44.png

Jeg er veldig interessert i å se hvordan du har integrert datoen for filterbytte. Jeg har også VTR500 med IAM-modul som er satt til modbus. verdier for temperaturer og andre moduser etc får jeg til å fungere fint via node-red men akkurat timestamp verdiene sliter jeg med. 

Jeg forsøker å lese av register 7002 og 7003 men få ikke helt til å konvertere verdiene jeg får i retur til en fornuftig timestamp. Jeg gjorde et filterbytte på maskinen igår 25.12.2020 i 12-tiden og får nå disse verdier når jeg poller registerene:

7002:0x62DE

7003:0x8D3A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Christopher Stenersen skrev:

Jeg er veldig interessert i å se hvordan du har integrert datoen for filterbytte. Jeg har også VTR500 med IAM-modul som er satt til modbus. verdier for temperaturer og andre moduser etc får jeg til å fungere fint via node-red men akkurat timestamp verdiene sliter jeg med. 

Jeg forsøker å lese av register 7002 og 7003 men få ikke helt til å konvertere verdiene jeg får i retur til en fornuftig timestamp. Jeg gjorde et filterbytte på maskinen igår 25.12.2020 i 12-tiden og får nå disse verdier når jeg poller registerene:

7002:0x62DE

7003:0x8D3A

 

 

(in2 + (in1*65536))/60/60/24

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Christopher Stenersen skrev:

Jeg er veldig interessert i å se hvordan du har integrert datoen for filterbytte. Jeg har også VTR500 med IAM-modul som er satt til modbus. verdier for temperaturer og andre moduser etc får jeg til å fungere fint via node-red men akkurat timestamp verdiene sliter jeg med. 

Jeg forsøker å lese av register 7002 og 7003 men få ikke helt til å konvertere verdiene jeg får i retur til en fornuftig timestamp. Jeg gjorde et filterbytte på maskinen igår 25.12.2020 i 12-tiden og får nå disse verdier når jeg poller registerene:

7002:0x62DE

7003:0x8D3A

 

 

Jeg bruker register 601, ellers er det rett frem i Home Assistant hvertfall med yaml config under. Etter skifte resetter jeg timeren på villavent-anlegget, og det gjenspeiles i HA med en gang..

 

- name: Villavent filter elapsed
   hub: villavent
   unit_of_measurement: days
   slave:
   register: 601
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 2jan skrev:

 

Jeg bruker register 601, ellers er det rett frem i Home Assistant hvertfall med yaml config under. Etter skifte resetter jeg timeren på villavent-anlegget, og det gjenspeiles i HA med en gang..

 

- name: Villavent filter elapsed
   hub: villavent
   unit_of_measurement: days
   slave:
   register: 601

ok. 601 er ikke et register i mitt anlegg (Systemair VTR 500) så da blir det nok ikke det samme tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Christopher Stenersen skrev:

ok. 601 er ikke et register i mitt anlegg (Systemair VTR 500) så da blir det nok ikke det samme tenker jeg. 

Mitt er nok bare et eldre aggregat, samme modellnr. Tror de byttet registerkoder en gang etter mitt ble innstallert (2014), men prosedyren skal ellers være lik.

Endret av 2jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 2jan skrev:

Mitt er nok bare et eldre aggregat, samme modellnr. Tror de byttet registerkoder en gang etter mitt ble innstiller (2014), men prosedyren skal ellers være lik.

ok.  Ja det kan kanskje virke slik. jeg fant to 16-bit registere som gir sekunder til neste filterskift som gir et fornuftig resultat. Jeg regner om dette til uker og får det frem slik som på bilde i Home assistant. 

Men jeg får fremdeles ikke noe fornuftig ut at det registeret som skal vise dato for siste. filterskift.. jeg sender en forespørsel til systemair vedrørende dette. mulig det er en bug eller noe. 

 

Skjermbilde 2020-12-26 kl. 19.40.00.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.12.2020 den 17.38, einarli skrev:

Hmm, interessant. Jeg hadde en slik plugg på mitt som kutta og kobla til USR-TCP232-410S men har ikke klart å få noe fornuftig ut av kommunikasjonen med aggregatet og trodde det var noe jeg gjorde feil. Men jeg har garantert et av disse nordic S4 som er produsert før. Du sier du måtte bytte hovedkort. Det er jo ikke bra.  Kan du gi noe mer informasjon rundt dette. Fikk du det på reklamasjon eller måtte du kjøpe nytt kort? Snakker vi da om hele kortet eller?

 

Mvh

Einar

 

Hovedkort: ja hovedkortene kommer som en fixed unit og tar 15 minutter å bytte. Plug and play med faste connectorer så du klarer nesten ikke å gjøre feil om du følger med når du demonterer det. Flexit var veldig behjelpelige og om du kan bytte det selv / eller installatør bytter  det for deg så tror jeg ikke det skal koste deg mange hundrelappene. Flexit teknisk support var litt trege å svare men det løste seg veldig fint og billig i mitt tilfelle. Husk du må kjøpe med en kabelsats tilpasset aggregatet. Flexit hjelper deg med det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2020 den 19.42, Christopher Stenersen skrev:

ok.  Ja det kan kanskje virke slik. jeg fant to 16-bit registere som gir sekunder til neste filterskift som gir et fornuftig resultat. Jeg regner om dette til uker og får det frem slik som på bilde i Home assistant. 

Men jeg får fremdeles ikke noe fornuftig ut at det registeret som skal vise dato for siste. filterskift.. jeg sender en forespørsel til systemair vedrørende dette. mulig det er en bug eller noe. 

Jeg fikk svar på fremgangsmåte for å få en fornuftig timestamp fra registerne som skal vise dato for siste filterskift:

 

"This is not easy, but it can be done:

First, calculate the filter replacement time in seconds:
Read x: register 7002
If x < 0 then add 65536
Read y: register 7003
If y < 0 then add 65536
Multiply y with 65536 and add the result to x.

The result is the internal representation of the filter replacement time in seconds.

Substract 2212122512. This is the number of seconds since 1.1.2016 00:00. Divide by 86400 to get the number of days since 1.1.2016."

 

Må si jeg ble forbauset over hvor komplekst dette var uten at det var nevnt i modbus manualen.. men det ser ut til å stemme ganske bra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.