Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre Flexit VG 400 ... med SP 30 panel


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en plan om å kunne styre ventilasjonsanlegget i huset, et Flexit VG 400 fra 1999...   

 

Tenkte kanskje det er mulig å koble inn på ISDN - pluggen som går til styringsbryteren SP 30 ..  På styrekortet i anlegget er det en ledig ISDN - plugg for å kunne ha to SP 30 styringsbrytere hvis man ønsker.

 

Så tenkte å bruke rele for å simulere trykk på de to knappene og en Z-UNO for å styre rele og koble i z-wave nettet.   Eller evt en Fibaro Smart Implant, hvis det er mulig..

 

Noen som har litt info om SP 30 bryteren ?  Hvilke ledninger som går hvor..

 

 

 

 

Vennlig hilsen

Bjørnar

 

sp30.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville først begynt med å koble fra det panelet du har og så forsøke å måle på kontakten om det faktisk er en 1-til-1 relasjon med trykk på bryteren og en puls via kontakt... jeg kjenner jeg tviler litt, men det kan for alt jeg vet være slik det fungerer.

 

Hvis det er slik, så er jo Fibaro Smart Implant den letteste veien å gå. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde jo ikke alt håp være ute:

 

Sitat

Automatikken kan også tilkoples et ekstra kretskort som gir mulighet for styring og overvåking av aggregatet ved hjelp av potesialfrie kontakter og styringssentral. Ved bruk av denne kan følgende funksjoner styres/overvåkes:
- Veksle mellom hastighet normal - maks.
- Kople av/på ettervarme.
- Veksle mellom 3 forhåndsinnstilte tilluftstemperaturer.
- Indikere tette filter.
- Indikere overhetning.
- Indikere drift av anlegget (krever trykkvakt tilkoplet).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at det meste av Z-UNO firmware og en liten app for Athom Homey på plass.

 

Her er noen skjermdumps fra Homey - appen.

 

Side 1 er for å kunne velge nivå for viften, og om forvarming av luften skal være på eller av.

Side 2 viser status og temperaturer.

IMG_5452.PNG

IMG_5453.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal dele alt ja..  ? 

 

Her er link til Z-UNO - firmware: https://github.com/balmli/no.almli.flexit.zuno

Og Athom Homey appen: https://github.com/balmli/no.almli.flexit

 

Så med HW, firmware og appen for Homey så kan jeg styre ventilasjonsanlegget, f.eks. starte en timer automatisk når man trykker på selve SP30-panelet slik at anlegget skrus av etter f.eks. 1 time, eller starte når inneluften blir for dårlig, sjekke luftfuktighet på badet og starte automatisk, osv... 

 

Har ikke dekodet ISDN - pluggen fra SP30 panelet 100% ennå.. så det er sagt .. Usikker på pinner for viftehastighet og varme..  Og det gjenstår litt på firmware.

 

Og mangler noen deler... rele og optocouplere .. før jeg går videre med elektronikken, og tar gjerne i mot hjelp..

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Spennende. Ønsker å gjøre noe tilsvarende med min Flexit S3R. Den har samme styringspanelet.

Det kan se ut som den IC chippen er en 324 som sammenligner inputs.

Ser ut som det fins et slags uttaks-panel for å hente ut for å ha ekstern styring av SP30. Her er en SP425.

Endret av Robert
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av Z-UNO med 2 stk. rele.  I firmware nå så simuleres tilstanden til SP30, for å se at Homey appen kan styre releene riktig.  Neste blir å koble mot selve SP30...

 

IMG_5790.jpg.2b6dfb0ddf6c9ac71ae430e618e9e1d9.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Flow" fra Homey - flow editor som bytter mellom "Minimum", "Maximum/Heating" og til slutt "Normal".  Siste overgang krever 2 klikk på den ene knappen og 1 klikk på SP30 - panelet.

 

 Flow.thumb.png.3be354ca09401225de9428ab1218f8c3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten test av innganger fra SP30, med Arduino UNO, 5V, og optocouplere.

 

IMG_5803.jpg.5a89c4d62e8dab5a440e187828a672a7.jpg

 



int FAN_LEVEL_1_PIN = 7;
int FAN_LEVEL_2_PIN = 8;
int HEATING_PIN = 9;

int FAN_MIN_PIN = 10;
int FAN_NORMAL_PIN = 11;
int FAN_MAX_PIN = 12;
int HEATING_LED_PIN = 13;

void setup() {
  pinMode(FAN_LEVEL_1_PIN, INPUT_PULLUP);
  pinMode(FAN_LEVEL_2_PIN, INPUT_PULLUP);
  pinMode(HEATING_PIN, INPUT_PULLUP);
  
  pinMode(FAN_MIN_PIN, OUTPUT);
  pinMode(FAN_NORMAL_PIN, OUTPUT);
  pinMode(FAN_MAX_PIN, OUTPUT);
  pinMode(HEATING_LED_PIN, OUTPUT);
}

void loop() {
  int fanLevel1 = digitalRead(FAN_LEVEL_1_PIN);
  int fanLevel2 = digitalRead(FAN_LEVEL_2_PIN);
  int heating = digitalRead(HEATING_PIN);

  digitalWrite(FAN_MIN_PIN, fanLevel1 == 1 && fanLevel2 == 1 ? HIGH : LOW);
  digitalWrite(FAN_NORMAL_PIN, fanLevel1 == 0 ? HIGH : LOW);
  digitalWrite(FAN_MAX_PIN, fanLevel2 == 0 ? HIGH : LOW);
  digitalWrite(HEATING_LED_PIN, 1 - heating);

  delay(20);
}

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel også å bypasse releer direkte i aggregat med feks fibaro sine flerkanalers releer? ?

Så vidt jeg husker justeres viftehastigheten direkte på trafokrets i aggregatet,( jeg koblet om der for lenge siden for å få lavere hastighet på standard hastighet, slak at det går på laveste mulige på standard).

image.thumb.png.e7239a7c3c71cee1418aefaa530d1411.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg en versjon som virker og kjører.  

 

Pinne 4 kobles med rele og 2,2 k motstand mot pinne 5 for Normal, og tilsvarene pinne 6 for Maximum.

 

Ettervarme har jeg ikke fått koblet på, men det er pinne 3.

 

Oppsummert:

  • 2 stk rele, 2,2 kOhms motstander mot pinne 5 & 6, jord koblet mot pinne 4
  • Z-UNO som styrer releer
  • App for Athom Homey for å tidsstyre ventilasjonen

Her er link til Athom Homey app: https://github.com/balmli/no.almli.flexit og Z-UNO - firmware: https://github.com/balmli/no.almli.flexit.zuno

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

@balmli
Ser flott ut det du har laget. Jeg har samme aggregat og tenkte jeg skulle prøve på noe tilsvarende, men kanskje litt enklere.
Men jeg er litt usikker på koblingen til SP30 panelet.
Du skriver "Pinne 4 kobles med rele og 2,2 k motstand mot pinne 5 for Normal, og tilsvarene pinne 6 for Maximum." 

Ut fra det antar jeg Pinne 4 er jord i RJ45 pluggen?

 

I koden har du FAN_LEVEL_1_PIN = 7 Er dette LED på SP30 panelet?  Og Pin 7 er vel muligens på Arduino UNO?

 

Har du en liste over alle pinner i RJ45 pluggen, eller de du har funnet ut av?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.