Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Posisjon på markise


Fjaeran

Anbefalte innlegg

Nå driver jeg å tester på tilbakemelding på hvor mye av markisen som er ute.
Bruker en Xiaomi Shock sensor. Den gir antall grader på x,y og z akse, desverre ikke veldig nøyaktig..
Det funker sånn ca, men ikke så nøyaktig at jeg kan stole på målingen..
Noen ganger oppdaterer ikke sensoren vinkelen..
Noen tips til andre måter å måle markise posisjon?

image.thumb.png.690b26020c03d6d7ce0a50641255c7f0.png

Sensoren jeg bruker:
https://www.aliexpress.com/item/Original-xiaomi-mijia-Aqara-shock-sensor-Vibration-sensor-and-sleep-sensor-Monitoring-sleep-work-with-mi/32892903643.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spm, men jeg antar det tar et fast antall sekunder å kjøre markisen helt ut. Du kan ikke bare lage deg en teller som beregner hvor langt ut den er kjørt. F.eks. om det tar 20s å kjøre den 100% ut så er den 50% ute etter 10s. Jeg tror jeg ville følt meg litt mer trygg med en slik heuristikk, da unngår du iallefall at kontrollen din feiler når sensoren faller ut eller går tom for batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borg1n skrev:

Dumt spm, men jeg antar det tar et fast antall sekunder å kjøre markisen helt ut. Du kan ikke bare lage deg en teller som beregner hvor langt ut den er kjørt. F.eks. om det tar 20s å kjøre den 100% ut så er den 50% ute etter 10s. Jeg tror jeg ville følt meg litt mer trygg med en slik heuristikk, da unngår du iallefall at kontrollen din feiler når sensoren faller ut eller går tom for batteri. 

 

Har vært inne på tanken.
Men er ikke avhengig av posisjon. Markisen styres av lysnivået.

posisjonen er bare sånn kjekt å vite info, men kjekt at det funker :)

sesitiviteten står på 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjaeran skrev:

sesitiviteten står på 21

 

Mener 1 er høy, 11 er middels og 21 er lav... ;) 

 

EDIT:

Sitat

(Quick edit to add for others: Xiaomi app's low/medium/high sensitivities are 21/11/1 respectively in deconz).

 

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/748#issuecomment-472490969 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Fjaeran skrev:


Sikker på det ?


Pimage.thumb.png.a5da12e5468c7a8d74b49909a3cac88c.png

 

Tja, det betyr vel bare at maksverdien man kan angi er 21? Ikke at 21 nødvendigvis mest sensitiv? Jeg endret fra 11 til 1 på den jeg har på vaskemaskina og synes den ble mye mer sensitiv etterpå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På 14.6.2019 den 19.04, borg1n skrev:

Dumt spm, men jeg antar det tar et fast antall sekunder å kjøre markisen helt ut. Du kan ikke bare lage deg en teller som beregner hvor langt ut den er kjørt. F.eks. om det tar 20s å kjøre den 100% ut så er den 50% ute etter 10s. Jeg tror jeg ville følt meg litt mer trygg med en slik heuristikk, da unngår du iallefall at kontrollen din feiler når sensoren faller ut eller går tom for batteri. 

 

Prøvde å lage en event på dette nå. 
Er ett problem at jeg ikke får en timer til å telle bakover.

dvs hvis jeg kjører markisen ut 60% og så inn 40%, hvordan får jeg da timeren til å bli 20%?

 

Kan selvsagt løse dette med å bruke en counter i stedet. Men blir kanskje en "tung" event..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.