Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ventilasjon / kjøling?


Anbefalte innlegg

Ikke et rent hjemmeautomasjonstema, men det er jo så mange smarte hoder her. :) 

 

Sliter med at det er veldig varmt på soverommene om sommeren og lurer på om noen har noen gode råd? I natt var det 10 grader ute og 25 grader på soverommet, til tross for åpne vinder i begge ender av rommet! :( 

 

Huset er fra 1987, med ventiler over vinduene og en vifte på loftet (som trekker luft ut fra bad og vaskerom). Vurderer nå anskaffe balansert ventilasjon (selv om jeg har løst fuktproblemet jeg hadde). Spørsmålet er om balansert ventilasjon vil gi tilstrekkelig avkjølende effekt?

 

Er det evt andre forslag til løsning?

Har en flyttbar AC som kan kobles opp og med slange ut vinduet for å kvitte seg med varmluft, men den støyer en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siste to dagers temperatur på soverom og ute: 

8C6D8B0B-2410-43B5-8044-51D3157168FB.png.2602bc6db02a2fb3db6b83fbce2a0b2c.png

 

Vinduene har stått oppe hele tiden og det er doble rullegardiner for å stenge solvarmen ute. Har en åpning nederst slik at luft skal slippe inn, så klart. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har balansert ventilasjon og syntes ikke det gir noe spesielt kjølende effekt. Systemair VTR 500 L.
Vi syntes nesten det er verre her i nytt hus om sommeren, enn det var i forrige bolig fra 74.

Nå var det ekstremt i fjor, men da måtte vi ty til flyttbar AC med slange ut vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjornepappa skrev:

Er det mykje solpinn stråling? I tilfelle vil det hjelpe med utvendige persienner. 

 

Bare på morgenen.

Rommet ligger mot yttervegg nordøst/sørøst. 2 vinduer mot sørøst.

I tillegg er det ett vindu mot nordvest.

image.png.1b1fe09a4b436529a7bec676b2a20466.png

 

image.png.8fcac3789ba7745aa7d8d01657434cc5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det funke å bare sette en sånn i en vindusåpning i hver ende?

3DDBB2E8-46C4-40C6-A30A-180115BA81DE.thumb.jpeg.0cd693c842942888d94a34ff0c6aa687.jpeg

 

Den flytter nesten 300 m3 luft i timen, bare 25 dBa. For lufta ute er jo kald nok til å kjøle, jeg bare får den ikke gjennom rommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bio skrev:

Vi har balansert ventilasjon og syntes ikke det gir noe spesielt kjølende effekt. Systemair VTR 500 L.
Vi syntes nesten det er verre her i nytt hus om sommeren, enn det var i forrige bolig fra 74.

Nå var det ekstremt i fjor, men da måtte vi ty til flyttbar AC med slange ut vinduet.

 

Har man ikke kjøling så får man ca samme temperatur inn som det er ute om sommeren. Så vil måtte ha kjøling uansett hvis det ikke er koblet på vann (kjølebatteri) på aggregat som er mulig på en del av de. Tipper uansett varmepumpe er mer økonomisk enn å ettermontere det og en bedre løsning har man bruk for varmen også om vinteren.

Kjøler man ned temperaturen inne så den er lavere enn ute er det lurt å aktivere varmeveksleren hvis den er roterende. Lufta som blir tatt inn igjen blir da kjølt litt ned av allerede nedkjølte luften som går ut.

Har man en gammel modell med fast varmeveksler er det ofte best å ikke bytte til sommerkassett har man varmepumpe/AC som kjøler inne, har man ikke kjøling inne må man bytte ellers blir lufta inn varmet opp av den varme lufta som går ut.
 

Balansert ventilasjon tar jo også ut luft fra vaskerom/bad som ofte er varme rom etter dusj og tørking av klær. Har man også rør og aggregat på uisolert loft blir det veldig varmt der om sommeren. Som vil varme opp luften som kommer inn. Så har man ikke noe kjøling inne, mye vinduer osv så sola varmer mye opp kan man også risikere at luften som kommer inn er varmere enn ute. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

Kan det funke å bare sette en sånn i en vindusåpning i hver ende?

3DDBB2E8-46C4-40C6-A30A-180115BA81DE.thumb.jpeg.0cd693c842942888d94a34ff0c6aa687.jpeg

 

Den flytter nesten 300 m3 luft i timen, bare 25 dBa. For lufta ute er jo kald nok til å kjøle, jeg bare får den ikke gjennom rommet...

 

Takvifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er noen rekordvarme har vi stor suksess med å kjøle raskt ned på kvelden, enten ved å åpne samtlige dører og vinduer i 2. etg, eller å kjøre den portable ACen. Deretter klarer ventilasjonen til en viss grad å holde temperaturen nede. :)

 

... men ventilasjon vil, som nevnt flere ganger her, ikke kjøle ned lenger enn utetemperaturen. På de varmeste dagene blir det nok varmt uansett, men luften er i det minste frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Det tror jeg ikke på før jeg måler det... ;)

Men den kan fremdeles være "stille nok".

 

Jeg bestilte en slik for å teste på «omkledningsrommet» i dag - det er lengst unna senga. :) og mulig det er nok at den står og suger luft ut for å tvinge uteluft inn vinduet på andre siden. 

 

7 timer siden, Dennis87 skrev:

Balansert ventilasjon tar jo også ut luft fra vaskerom/bad som ofte er varme rom etter dusj og tørking av klær. Har man også rør og aggregat på uisolert loft blir det veldig varmt der om sommeren. Som vil varme opp luften som kommer inn. Så har man ikke noe kjøling inne, mye vinduer osv så sola varmer mye opp kan man også risikere at luften som kommer inn er varmere enn ute. 

 

Vi har uisolert loft. 26 grader der nå (19 grader ute). Og det er nok eneste stedet det er plass til anlegget og rør... ? 

 

7 timer siden, Tukun skrev:

Takvifte?

 

Den vil vel bare sørge for at lufta i rommet beveger seg?

 

3 timer siden, Moskus skrev:

men ventilasjon vil, som nevnt flere ganger her, ikke kjøle ned lenger enn utetemperaturen. På de varmeste dagene blir det nok varmt uansett, men luften er i det minste frisk.

 

Om jeg får innetemperaturen ned mot 10 grader (som utetemperaturen var i går kveld) i stedet for 25 grader, så er jeg fornøyd! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Om jeg får innetemperaturen ned mot 10 grader (som utetemperaturen var i går kveld) i stedet for 25 grader, så er jeg fornøyd! ;) 

Det gjør du nok ikke. RIV jeg har diskutert med anbefaler ikke lavere temp på tilluft enn 17-18 grader, mest fordi det opplevde "kaldraset" andre steder i huset vil være ubehagelig.

 

Men nå som vi har hatt litt ventilasjon på både kalde og varme dager, vil jeg heller ha et 21 grader soverom MED ventilasjon enn et 18 graders soverom uten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Moskus skrev:

Det gjør du nok ikke. RIV jeg har diskutert med anbefaler ikke lavere temp på tilluft enn 17-18 grader, mest fordi det opplevde "kaldraset" andre steder i huset vil være ubehagelig.

 

Men nå som vi har hatt litt ventilasjon på både kalde og varme dager, vil jeg heller ha et 21 grader soverom MED ventilasjon enn et 18 graders soverom uten. :) 

 

Vi har panelovnene på 18-20 grader, så jeg trenger ikke få det helt ned i 10 grader. :) men å få tilført noe av 10-gradersluften på bare soverommet hadde jo vært fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

men å få tilført noe av 10-gradersluften på bare soverommet hadde jo vært fint...

Den blir varmet opp før det. Tilluften er typisk 18 grader. Kunne gjerne hatt det lavere på soverom, men det er jo koblet sammen med resten av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med vifte på over 400m3/h på full spiker hjelper det lite for å kjøle ned 2 etg som er 22 grader nå, selv om det er 10 grader ute. 

Iløpet av natta så gir det mer utslag, men ikke den korte tida på kvelden det er kaldt nok ute. 

Må ha på aircondition for å få noe kjøling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Den blir varmet opp før det. Tilluften er typisk 18 grader. Kunne gjerne hatt det lavere på soverom, men det er jo koblet sammen med resten av huset.

 

Med balansert ventilasjon ja, men jeg tenkte nå på å hente luft rett utenfor soverommet og rett inn. :) 

 

3 minutter siden, Actibus skrev:

Selv med vifte på over 400m3/h på full spiker hjelper det lite for å kjøle ned 2 etg som er 22 grader nå, selv om det er 10 grader ute. 

Iløpet av natta så gir det mer utslag, men ikke den korte tida på kvelden det er kaldt nok ute. 

Må ha på aircondition for å få noe kjøling. 

 

Skal det virkelig så mye tid til før det får effekt? :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ZoRaC skrev:

Skal det virkelig så mye tid til før det får effekt? :o 

Et hus klarer faktisk å lagre overraskende mye varme. Hvis du power-lufter kan du fint slippe temperaturen fra 25 til 15 grader på kort tid, men temperaturen vil også stige ganske fort ved en varm sommernatt (etterfulgt av en varm sommerdag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Med balansert ventilasjon ja, men jeg tenkte nå på å hente luft rett utenfor soverommet og rett inn. :) 

 

 

Skal det virkelig så mye tid til før det får effekt? :o 

Jeg har murhus så det holder jo ekstra godt på varmen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med samme selv. Nyrenovert hus med vannbåren varme, etterisolert til tusan, og manglende solskjerming. Blir ekstremt varm, og ventilasjon er dessverre ikke kraftig nok til å kjøle ned. Har vurdert å kjøre kjølebatteri på ventilasjon, men foreløpig blir det ved tanken. Første punkt her blir å kjøle ned rommet ventilasjonsanlegget står i, som er en bod med hjørnekjøleskap, fryser, servere, med mer. Dette skal gjøres ved å kjøre egne vifter med tilluft og utsug, for å slippe å dra den varme lufta gjennom ventilasjonsanlegget. Håper da at jeg slipper temperaturøkningen som skjer imellom frisklufttempsensor og tillufttempsensor. Delta her er ofte 2-3 grader pluss.
Neste steg blir solskjerming, så evt kjølebatteri, og hvis det ikke fungerer så blir det fancoiler på rom som trenger det med felles uteenhet.

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 17.6.2019 den 18.43, ZoRaC skrev:

Jeg bestilte en slik for å teste på «omkledningsrommet» i dag - det er lengst unna senga. :) og mulig det er nok at den står og suger luft ut for å tvinge uteluft inn vinduet på andre siden. 

 

Vel, det hadde omtrent ingen effekt... :( 

Vurderer nå en Twinfresh RW1-50 på to av rommene. Prisen blir ganske overkommelig etter Enova-støtte. Jeg håper da å få tilført noe av den 15 grader kaldere lufta ute og at det i kombinasjon med friskere luft vil hjelpe på. :) Men, har så mange 5-10.000 kr investeringer på lista, så får se hva man får prioritert... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 22.00, Moskus skrev:

Et hus klarer faktisk å lagre overraskende mye varme. Hvis du power-lufter kan du fint slippe temperaturen fra 25 til 15 grader på kort tid, men temperaturen vil også stige ganske fort ved en varm sommernatt (etterfulgt av en varm sommerdag).

 

Jeg tror deg!

Jeg har en portabel AC som jeg brukte i kveld, før leggetid til junior:

A50E9DA4-0B3D-48A7-8B80-B231FA72AC48.png.c6d20a15d32673592e7e4733b986b457.png

 

Det gikk brått opp til utgangspunktet igjen ganske raskt etter at den ble slått av! Rommet er ca 10 kvm. Har solfilm på vinduet og 2x rullegardiner, men det er umulig å holde varmen ute... :( 

 

I dag er forøvrig en sånn dag hvor ventilasjonsanlegg ikke ville hatt noe særlig virkning - utetemperaturen ligger et par grader over innetemperaturen. Men, luften ville blitt friskere og utover natten ville det sikkert ha hjulpet litt på temperaturen også... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 20.11, ZoRaC skrev:

I dag er forøvrig en sånn dag hvor ventilasjonsanlegg ikke ville hatt noe særlig virkning - utetemperaturen ligger et par grader over innetemperaturen. Men, luften ville blitt friskere og utover natten ville det sikkert ha hjulpet litt på temperaturen også... :) 

Vi har alltid hatt vinduet åpent på soverommet vårt, både for å få ned temperaturen og å få frisk luft. Spesielt på sommeren har vinduet alltid stått åpent, og vi kjører også portabel AC og/eller powerlufting før leggetid.

 

Det er nå ikke lenger nødvendig å sove med åpent vindu. Joda, det er noe varmere, men lufta er så lite pressende når vi våkner. Ventilasjonen var verdt hver ENESTE krone! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye et balansert lufteanlegg virker avhenger veldig av "lokale forhold". Hadde det i en leilighet jeg bodde i og der gikk alle rørene på uisolert loft, samt at ventilen for tilluft var montert på veggen som fikk kveldssol med sorte takstein en knapp meter under. Det førte til at anlegget leverte varm luft langt ut på natta.

På varme sommerdager var det bedre å skru anlegget av og åpne vinduene.

 

Men gjort riktig er det fint å ha :)

Endret av Tor-Erik
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss vil ettermontering av balansert ventilasjon måtte bety aggregat og rør oppe på loftet. I skrivende stund er det 37.8 grader på loftet, så det er ikke så fristende å gjøre det akkurat... 

 

Ang Twinfresh Expert så har jeg sjekket litt mer og de er jo litt «utspekulert» i sine spesifikasjoner. De oppgir 15, 30, 50 m3/h for de tre trinnene, men i varmegjenvinningsmodus så bytter den jo retning hvert 70. sek. Så da er jo spørsmålet om dette er hvor mye luft den tilfører utenfra eller om det er hvor mye den flytter totalt. 

Jeg spurte forhandler og de svarer:

Sitat

Når det gjelder spørsmålet rundt kapasiteten er dette i varmegjennvinnings modusen. Men i og med at den går 70 sekunder hver vei er det da snakk om hvor mye luft den flytter i timen. Slik at ved maks kapasitet flytter den 50 m3/h, og bytter ut 25m3/h.

 

Dvs at på natta så vil den tilføre bare 7,5 m3/h med ny luft utenfra (på laveste trinn)! TEK10/17 anbefaler 26 m3/h pr soveplass... 

 

Finnes det noen tall på hvor mye luft man sånn ca tilfører ved å åpne et vindu? Vet jo det vil variere med overtrykk/undertrykk, osv, men et sånn ca tall? Får man byttet mer luft med en Twinfresh enn med bare å

åpne vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 19.31, ZoRaC skrev:

Hos oss vil ettermontering av balansert ventilasjon måtte bety aggregat og rør oppe på loftet. I skrivende stund er det 37.8 grader på loftet, så det er ikke så fristende å gjøre det akkurat... 

Samme her, og det er helt uproblematisk. Lufta står jo ikke stille slik at den blir varmet opp i anlegget.

 

På 29.7.2019 den 19.31, ZoRaC skrev:

Finnes det noen tall på hvor mye luft man sånn ca tilfører ved å åpne et vindu? Vet jo det vil variere med overtrykk/undertrykk, osv, men et sånn ca tall?

Det husker jeg ikke (og det var ikke lett å finne noe i Byggforsk om det), men det er iallfall betydelig mindre enn anbefalingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.