Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Prissamarbeid Verisure & Sector - Alternativer?


Oreo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært kunde av Verisure (og tidl. Securitas) i 10+ år nå bortsett fra et "prøveår" hos en annen aktør.

Jeg har valgt Verisure fordi jeg synes de har hatt de beste tekniske løsningene (derav brann, og integrering av Yale dørlås).

Må si jeg er meget skuffet over saken jeg hørte om i dag ang. prissamarbeid: https://www.nrk.no/norge/kjempebot-til-verisure-og-sector-alarm-1.14591222

 

Jeg føler meg:

1) Lurt. Derav til å sannsynligvis å ha betalt en høyrer pris enn jeg burde.

2) Lurt (2) Jeg må sannsynligvis være med å betale boten dems på 784 MILLIONER KRONER i tiden fremover om jeg fortsetter å være kunde.

 

Jeg har mest lyst til å si opp mitt abb. straks. Derfor lurte jeg på hva kan være et bra alternativ til Verisure?

Jeg liker at jeg kan fjernåpne/låse ytterdøra via telefon samt varlig direkte til brannvesen om brannalarmen går.

 

Garantert kommer jeg til å ringe å be om å få nedsatt abb. pris. Jeg betaler tross alt 1100,- i måneden!!!  Må bare roe meg ned litt.

Får jeg ikke det sier jeg uansett opp i irritasjon.

Det værste er nesten at jeg bruker alarmen svært sjelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Oreo skrev:

Jeg betaler tross alt 1100,- i måneden!!!

Hva i all verden får du for den prisen?!

 

Jeg tok ringerunden da jeg skulle ha alarm. Gikk fra 550 kr til 370 kr pr. måned.

 

Sjekk evt. Homely som tilbyr alarm til 99,- kr måned, men siden er nede nå. Sikkert enorm pågang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Moskus said:

Hva i all verden får du for den prisen?!

 

Jeg tok ringerunden da jeg skulle ha alarm. Gikk fra 550 kr til 370 kr pr. måned.

 

Sjekk evt. Homely som tilbyr alarm til 99,- kr måned, men siden er nede nå. Sikkert enorm pågang.

 

Jeg kjøpte homely i går og tenkte å bruke samme "falske" rele jeg bruker på verisure, altså en dørsensor jeg kan trigge fra smarthjemmet. Da er det ikke umulig å trigge homely med deres vakttjeneste med en dørsensor trigget fra hvilke som helt sensor i huset

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oreo skrev:

samt varlig direkte til brannvesen om brannalarmen går.

 

Er du sikker på at det er direkte varsling til brannvesen? Trodde ikke noen brannstasjoner tilbød det og at varsling går til Verisure sin alarmsentral...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Oreo said:

Må si jeg er meget skuffet over saken jeg hørte om i dag ang. prissamarbeid: https://www.nrk.no/norge/kjempebot-til-verisure-og-sector-alarm-1.14591222

Jeg er helt enig i dette. Jeg skal ringe dem og si opp mitt abonnement i morgen, men hva er alternativene?

 

Så vidt jeg kan finne er det kun to alternativer hvis man skal ha rapportering til alarmsentral. Homely, som dere har vært inne på, og iAlarm/Norgesalarmen. Hos begge disse må du betale +/- 8 000 for systemet, og så koster det 99-169 kroner i måneden.

 

Homely ser ut til å basere seg på ZigBee-komponenter fra et dansk selskap som heter Develco med Squid.link som hub. De har sikkert en tilpasset firmware på huben. De påstår de skal støtte Yale Doorman i løpet av juni, og IKEA trådløs etterhvert. De skriver også noe på hjemmesiden om å åpne opp for integrasjoner, men det er vanskelig å tolke akkurat hva de mener.

 

Norgesalarmen er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til, står litt motstridende informasjon på sidene deres både om priser og teknologi. Ett sted står det Z-Wave, andre steder står det ZigBee. De støtter hue og trådløs, men utseendet på komponentene ser ut som de er designet på 90-tallet.

 

4 hours ago, aleks said:

Jeg kjøpte homely i går og tenkte å bruke samme "falske" rele jeg bruker på verisure, altså en dørsensor jeg kan trigge fra smarthjemmet. Da er det ikke umulig å trigge homely med deres vakttjeneste med en dørsensor trigget fra hvilke som helt sensor i huset

Dette vil jeg gjerne vite mer om.

 

Noen som har erfaringer eller andre alternativer? Jeg baserer oppsettet mitt på Home Assistant.

 

/J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Juksemakeren said:

...

 

Poenget med oppsettet mitt er jeg bruker Verisure sine komponenter som kontrollpanel, yale etc rett og slett fordi jeg vil ha et mekanisk kontrollpanel. Det er iofs ingen måte å trigge alarmen på, derfor bruker jeg en dørsensor hvor jeg har en liten motor på som simulerer en dør som åpner, og da trigger verisure-alarmen.

 

Tenkte å bruke samme teknikk på Homely så lenge de ikke har integrasjon, bruke en dørsensor, og hvis noen dørsensorer går av i huset i Home Assistant, trigges releet som holder sensoren til Homely (og Verisure) og med det da simulerer en dør som åpnes, og alarmen trigges.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg venter til det har kommet en enderlig avgjørelse i saken fordi jeg er veldig fornøyd med Verisure, bortsett fra prisen. Jeg har ganske mange brannvarslere som koster litt pr. mnd.

 

Det aller beste er om man klarer seg uten å være tilkoblet sentral.. men det er visst ett krav fra fruen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da har jeg telt til 10 og sovet en natt. Det skal det herved innrømmes at jeg skjøt litt fra hofta i går. Jeg har en KVARTALSVIS faktura på 1119,- kr som igjen gir en mnd pris på 373,-

Så ikke SÅÅÅ ille som jeg først trodde (husket bare at sist jeg betalte var det over 1100,-kr). Har likevel noen høner å plukke med Verisure (de påstår jeg har en røykvarsler mer enn jeg har bl.a.).

Uansett så må Verisure skaffe til veie disse 700mill. kronene om dette blir rettskraftig.

Var i kontakt med Nokas i går og de kunne tilby samme løsning med Yale dørlåsintegrering, men ikke før om 1-2 mnd. Tenker da at jeg avventer til de faktisk tilbyr det. Jeg har nå fått TO skriftlige tilbud fra Nokas, et på 349,-/mnd og et på 399,-/mnd der det dyreste inneholder mindre antall sensorer. Opplever dette som litt rotete og legger en demper på mitt førsteinntrykk av dem.

 

Jeg vil også følge med hva Homely tilbyr og ta en titt hos elektroimportøren. Personlig liker jeg at nye aktører etablerer seg og forstyrrer de etablerte som tror de kan fortsette å melke markedet. https://www.dn.no/marked/-kundene-er-blitt-fladd/2-1-622317

Det som likevel trekker litt ned er jo startkostnadene.

Sikkerhetspakken: 5502,-kr

+ekstrakomponenter 3000,-kr (da har jeg fortsatt ikke like mye som jeg har i dag).

https://www.homely.no/product/sikkerhetspakken/

 

 

Etter litt nærmere ettertanke tror jeg at jeg beholder mitt Verisure abbonement til over sommeren, men vil absolutt følge med her.

 homely.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, xibriz skrev:

Jeg har ganske mange brannvarslere som koster litt pr. mnd.

Dette er det mest irriterende med Verisure. Hvorfor i all verden koster det ekstra pr. måned å ha ekstra utstyr? Jeg kunne tenke meg et ekstra kodepanel til kjellerdøren (slik at den også kan brukes som inngang). Kodepanelet er jo på tilbud av og til, men de skal ha over 70 kr ekstra pr. måned!

 

Det er helt umulig at de har det som kostnad.

 

2 timer siden, Oreo skrev:

Så ikke SÅÅÅ ille som jeg først trodde (husket bare at sist jeg betalte var det over 1100,-kr).

Nei, det er ikke så verst.

 

2 timer siden, Oreo skrev:

Var i kontakt med Nokas i går og de kunne tilby samme løsning med Yale dørlåsintegrering, men ikke før om 1-2 mnd. Tenker da at jeg avventer til de faktisk tilbyr det. Jeg har nå fått TO skriftlige tilbud fra Nokas, et på 349,-/mnd og et på 399,-/mnd der det dyreste inneholder mindre antall sensorer. Opplever dette som litt rotete og legger en demper på mitt førsteinntrykk av dem.

Det du erfarer der er vel inntrykket mange av oss sitter igjen med: Bransjen er blitt direkte råtten, og man får "god dag mann, økseskaft"-svar når man spør om priser. Selskapene vet ikke lenger hvordan de skal prise seg selv, for tilsynelatende ligger prisene så langt over selvkosten at det handler mer om hvor mye akkurat den selgeren tør å lure kjøperen.

 

Det er ingen grunn til at dette ikke lar seg løse med å ha en enkel kalkulator på nett. Du krysser av hvor mange magnetsensorer, brannvarslere, bevegelsessdetektorer, etc, du skal ha, og ut kommer det en pris. Alle selskapene kunne garantert gjort det slik. Men bransjen er tydeligvis ikke tjent med å ha det sånn, så derfor må du "kontakte oss for et tilbud". 

 

Kan ikke fordra det. :( 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at dette kommer opp i dagen, om enn noe brutalt. Kan ikke skjønne at de skal kunne fortsette slik nå. forhåpentligvis blir det mer som @Moskus beskriver fremover, hvor det blir lettere å sammenligne leverandørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, betale ekstra på måned for en ekstra dør. De skulle ha 30-40 kr mer pr måned for vannlekasjeføler.

 

Da ble det ikke kjøpt fra dem. Greit å betale for utstyret, men ikke bli flådd hver måned.

 

Pris pr måned burde være det samme for alle private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe Homely kommer med integrasjonene sine raskere enn senere; Det står på websiden deres de planlegger en mekanisk API / tilknytning til alarmsystemet slik en kan bruke tredjepartsløsninger. For min del er en helt grei løsning å koble seg til et alarmsystem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei !

Sa opp Verisure i sommer, og må etterhvert finne meg en ny leverandør på sikkerhet hjemme.

Var i kontakt med Homely tidligere, men ble rimelig skuffet over systemet de tilbyr da dette ikke støtter andre komponenter enn deres egne.

Jeg har full pakke på smarthus med z-wave og zigbee allerede, og gidder ikke å kjøpe dobbelt opp med utstyr igjen.

 

Er det noen her som kjenner til systemer/leverandører som kan hente data fra eksisterende komponenter/utstyr og ikke bare proprietære løsnnger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SteinarS skrev:

Er det noen her som kjenner til systemer/leverandører som kan hente data fra eksisterende komponenter/utstyr og ikke bare proprietære løsnnger ?

Det er det pr. dags dato ingen som tilbyr. Ingen garantier enda, men du ska se at det blir mulig om forhåpentligvis ikke altfor lenge... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 28.12.2020 den 1.43, Tom-Roger skrev:

Og hva er alternativene til Verisure og Sector Alarm, for oss som ønsker å eie systemet selv og integrerere det med hjemmeautomasjonen? Hiver selv ut Sector Alarm nå, og er interessert i gode alternativer.

Spørs hva slags funksjonalitet du vil ha. Jeg bruker alarmsystemet som Home Assistant har og har varsling på mobiltelefon. Fungerer greit nok for meg og stort sett skal jeg klare å komme meg hjem fortere enn en vekter hvis jeg ikke er på langtur.

Men det en betaler for er jo stort sett vektertjenester. En må finne ut om det er nødvendig eller ikke og dette er jo veldig individuelt. Jeg klarer ikke å se at de bidrar noe i positiv retning for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Enig med deg. For oss er brannvarsling viktigst. Vi har et eksisterende brannvarsleranlegg i både 1- og 2-etasje som er trådforbundet og koblet til 220V med batteribackup. Men for hvert enkelt soverom ønsker jeg brannmeldere som kan kommunisere med Home Assistant på Z-wave. Et spørsmål som er sentralt er om det er behov for et kodepanel. Det kan jo være at vi skal ha folk som passer huset, og som må forholde seg til et panel. Når jeg ser på Ring sitt system, så virker dette ganske gjennomført med både kodepanel, brannmeldere og andre sensorer. Spørsmålet er jo hvordan det kan integreres med Home Assistant som vi bruker. Ring har jo også andre smarte løsninger som f.eks. ringeklokke med kamera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en varsling på mobilen hvis de som passer på huset låser seg inn og det er helt greit for meg. Det blir en test på at det virker.

Jeg har også brannmeldere på 230V og de er trådforbundet. Til den ene kjøpte jeg en base for lysvarsling (som er ment som varsling til døve). På dens releutgang satte jeg en Aqara dørkontakt og derfra var det lett å få varsling på mobil for dette også.

Og går brannalarmen når jeg ikke er hjemme så ringer jeg brannvesenet umiddelbart og gir de kode til ytterdør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, stigvi skrev:

Og går brannalarmen når jeg ikke er hjemme så ringer jeg brannvesenet umiddelbart og gir de kode til ytterdør.

... gitt at man er våken, tilgjengelig og alltid følger med. :)

 

Jeg følger mye med på hva huset foretar seg, og er godt over snittet interessert i det. Men jeg tar ikke sjansen på det. Brannalarm går til brannvesen, og forsikring dekker deler av den regningen. Hvis det brenner handler det om sekunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.