Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Renovering til smarthjem


aalberg

Spørsmål

Heisann! Nok en ny tråd for en nybegynner. 

Selv har jeg lest litt rundt, klødd meg i hodet for det er så mange ord og begreper, norsk og engelsk å jeg klarer ikke helt å sette ting på plass.

 

Dette er mine tanker rundt det nye hjemmet mitt:
Ser ut til at jeg går for home assistant med Raspberry Pi 3. Grunnen til at jeg tror jeg går for dette er at jeg stiller friere til å kombinere div produkter jeg ønsker at skal snakke sammen. 


Først og fremst:

 

Ønsker til nye huset:

  • Støvsuger: Roomba i7+
  • Værstasjon fra Netatmo 
  • En del philips HUE lyspærer
    Men her fungerer kanskje IKEA sine lyspærer like godt til en brøkdel av prisen?
  • Ring dørklokke
    Ikke helt det utseende jeg ønsker meg på ringeklokka, + at den har subscription om video skal lagres på sky. Her er det pris som kanskje blir avgjørende når jeg nå har en mulighet til innkjøp rimelig.
  • Yale doorman dørlås. Behøver jeg innkjøp av hub om jeg installerer "Yale smartmodul til Doorman V2N-lås" selv om vi har Raspberry Pi?
  • Gulvvarme: Her går jeg for varmefolie. Ønsker termostater som ligner på "Heatit Z-Wave termostat". Forslag til andre?

  • Belysning: Spotter i tak. Her aner jeg ikke hva jeg bør gå for. Alle forslag taes imot med stort takk. Har sett at det finnes trådløse brytere på vegg, for av / på - støtter disse bryterene alle spotter? Hva bør jeg se etter her?

  • Ønsker full kontroll på strømbruk; derav kanskje dag / natt styring på blant annet varmtvannstank. Hva trengs?

  • Fjernstyrt varmepumpe

 

Div spørsmål: 

  1. 1. Ved kjøp av fibaro wall-plug (for å gjøre produkter smarte).. hvor smarte blir dem faktisk? F.eks la meg si jeg vil koble integrert stekeovn (vet ikke om det er lov, men det er et godt eksempel): Kan jeg velge menyer som grill/varmluft? Kan jeg justere temperatur, eller er det bare av og på? Må jeg ha fibaro hub for at fibaro produkter skal fungere mot Raspberry Pi?
  2. Hvordan er sikkerheten på home assistant? Kan en luring få kontroll på hele huset?


Det var det jeg klarte å tenke på akkurat nå. Dere kommer til å høre mye fra meg føler jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

1. Fibaro-Wall-Plug er bare av og på afaik. Hvis du vil ha smart ovn er den nok nødt til å være det i seg selv, og styres vel da vanligvis via ovnens egen app.. Fibaro-produkter som er Z-wave vil fungere med en hvilken som helst Z-wave controller. Jeg bruker f.eks Aeotec Z-Stick i min RBP3b som kjører Home Assistant

 

2. Sikkerheten på Home Assistant er vel akkurat så god som sikkerheten på nettverket ditt. Så lenge du ikke eksponerer den til Internet bør du kunne sove veldig trygt.

 

Hvis du uansett vil bruke Z-wave til termostater og plugger/brytere ville jeg anbefale å gå for Z-wave brytere/dimmere for spotter også isdentenfor masse dyre Hue/Ikea-pærer. Populære alternativer her er Fibaro Switch/Aeotec Nano Switch for enkel av/på og Fibaro Dimmer 2/Aeotec Nano Dimmer for dimming (av f.eks spottene dine).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, aalberg skrev:

F.eks la meg si jeg vil koble integrert stekeovn (vet ikke om det er lov, men det er et godt eksempel): Kan jeg velge menyer som grill/varmluft?

Som @Preference sier: En Wall-Plug er en dings du setter mellom pluggen på stekeovnen og kontakten i veggen. Den kan kun skru strømmen på og av. Det fungere f.eks. glimrende til ovner for oppvarming av rom, men her nesten meningsløst koblet til en integrert stekeovn.
 

... og bare for å ha sagt det:. En Wall Plug vil nok ikke være en god idé med en stekeovn uansett, for ovnen kan nok fort trekke nærmere 16A, og det tåler ikke Wall Plug'en. Men det finnes tilsvarende produkter som tåler det.

 

Jeg gikk for Bosch (og Siemens) ovner med Home Connect. Foreløpig har jeg kun enkel styring via  IFTTT, men planlegger på sikt å skrive en HomeSeer-plugin. Akkurat nå skrur jeg bare på ventilator-viften når koketoppen trekker strøm (og av når den ikke trekker strøm).

 

2 timer siden, Preference skrev:

2. Sikkerheten på Home Assistant er vel akkurat så god som sikkerheten på nettverket ditt. Så lenge du ikke eksponerer den til Internet bør du kunne sove veldig trygt.

Det går vel an å gjøre Home Assistant trygt selv om det er koblet til internett? Er jo mye morsommere med et smart hus som faktisk kan snakke med omverdenen, samt at en del 3.parts APIer trenger internett (dessverre) for å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Moskus skrev:

Det går vel an å gjøre Home Assistant trygt selv om det er koblet til internett? Er jo mye morsommere med et smart hus som faktisk kan snakke med omverdenen, samt at en del 3.parts APIer trenger internett (dessverre) for å fungere.

 

Selvfølgelig, men det blir åpenbart flere mulige innfallsvinkler for en en angriper om den er eksponert til Internet. Ikke at jeg sier det er "farlig" eller dumt å gjøre i det hele tatt, følger du instruksene på riktig måte er det nok veldig trygt. Home Assistant lar deg også gjøre dette via Nabu Casa/Home Assistant Cloud som gjør det veldig enkelt og brukervennlig - for remote access/styring, webhooks og integrasjon mot Goole Home/Alexa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe, ja nei jeg var egentlig bare nysgjerrig på hvordan denne pluggen fungerte - har ikke tenkt å koble den på ovnen, men det var et greit eksempel for å få klare svar på hva den faktisk gjør. Tusen takk for gode svar. Jeg hadde tenkt online i utgangspunktet som Moskus sier, men det er greit å vite at det finnes cloud løsninger også.

 

Nå er jeg slettes ikke avhengig av å velge z-wave termostat, det var bare noe av det første som dukket opp med google søk. Har også lest at z-wave/fibaro skal være stabilt og bra - men fyr gjerne løs med gode forslag til andre varianter som fungerer fint opp mot home assistant. 

 

Alt er som sagt veldig nytt for meg, så jeg er litt usikker på hva som behøves - men har jeg forstått det riktig om jeg teknisksett kan kjøpe SG GYRO spotter, om man kobler fibaro sitt rele?

 

Bruker dere aktivt sensorer for aktivering av lys etc? Tørr jeg spørre hvilke sensorer dere bruker om dere bruker home assistant?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, aalberg skrev:

 er jeg slettes ikke avhengig av å velge z-wave termostat, det var bare noe av det første som dukket opp med google søk. Har også lest at z-wave/fibaro skal være stabilt og bra - men fyr gjerne løs med gode forslag til andre varianter som fungerer fint opp mot home assistant. 

 

Det er i hovedsak to teknologier å velge blant - Z-Wave og ZigBee, hvor Z-Wave er mest utbredt. Du må ikke velge enten eller - jeg kjører begge protokoller (mot HomeSeer). 

 

3 timer siden, aalberg skrev:

men har jeg forstått det riktig om jeg teknisksett kan kjøpe SG GYRO spotter, om man kobler fibaro sitt rele?

 

Du vil kanskje ha dimming? Da er Fibaro Dimmer 2 et godt valg og brukes med vanlige pærer (50-200 VA LED/50-250 watt halogen). Jeg har 10-15 stk i vårt hus, med dobbelbryter foran, slik at jeg kan styre andre ting med bryter 2 etter eget ønske. :) 

 

3 timer siden, aalberg skrev:

Bruker dere aktivt sensorer for aktivering av lys etc? Tørr jeg spørre hvilke sensorer dere bruker om dere bruker home assistant?

 

Jeg har noen Neo Coolcam PIR - bruker det til å trigge morgenmodus. På bad og vaskerom har jeg magnetbryter på døra til å trigge lys (en Nexa (433 MHz) og en Xiaomi (ZigBee)). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har svært dårlig erfaring med Home Assistant på RPi, da bør du nok i såfall koble til en ekstern disk. Minnekortene tåler ikke påkjenningen av heftig logging og databasetrafikk. Ville gått for en brukt NUC eller lignende selv. Eller NAS med dockermulighet (om den har nok USB-innganger!)

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Hilmar skrev:

Har svært dårlig erfaring med Home Assistant på RPi, da bør du nok i såfall koble til en ekstern disk. Minnekortene tåler ikke påkjenningen av heftig logging og databasetrafikk. Ville gått for en brukt NUC eller lignende selv. Eller NAS med dockermulighet (om den har nok USB-innganger!) 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

 

Hmmm, det er slike kommentarer som gjør meg litt skeptisk til at home assistant skal fungere optimalt eller ei.. ønsker jo noe som fungerer. 
Min bror har skrytt xcomfort og eaton opp i skyene, men det er jo igjen snakk om vanvittige priser.. men vet ikke helt hva mulighetene på dette systemet opp mot home assistant har å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
58 minutter siden, aalberg skrev:

 

Hmmm, det er slike kommentarer som gjør meg litt skeptisk til at home assistant skal fungere optimalt eller ei.. ønsker jo noe som fungerer. 
Min bror har skrytt xcomfort og eaton opp i skyene, men det er jo igjen snakk om vanvittige priser.. men vet ikke helt hva mulighetene på dette systemet opp mot home assistant har å by på.

 

Det er veldig enkelt å skru av (eller minske) logging og de færreste har problemer med minnekortene så lenge du kjøper et med stor nok kapasitet og høy nok overføringshastighet. Fordelen med Home Assistant er at du kan kjøre det på en RBP3 til 300 kroner for å teste det ut. Skulle du legge til massevis av enheter og like hassio kan du enkelt bare overføre oppsettet ditt til en kraftigere maskin senere, når du er sikker på at det er noe du trenger/ønsker å bruke penger på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk @Preference, det er alltid godt å høre noen betryggende ord når en aldri har vært bort i noe slikt selv før :)
Jeg begynner med RBP å tar det der i fra. Blir man avhengig å bare må bygge på mer og mer kan en alltids oppgradere 'hjernen' senere. 

Vil dere si at rbp + home assistant er en stabil løsning?

 

Jeg tror jeg behøver litt hjelp vedrørende spotter til kjøkken og stue. Hva anbefaler dere? Spotter med GU10 pærer, eller som "SG GYRO" uten utskiftsbare pærer? For å få disse smart er det nødvendig med et fibaropunkt PR spot eller holder det med 1x Fibaro dimmer 2 for f.eks 10 spotter på kjøkkenet? Passer fibaro uansett eller må jeg si ifra til elektrikker at det skal brukes?

 

Alt i alt ønsker jeg jo å se forbruk av strøm helhetlig på huset, men vet ikke helt hva jeg må få koblet hvor for å få dette effektivisert.

Behøver jeg hjemmesentralen til fibaro selv om jeg har RBP? 


Og kan noen fortelle meg hva Fibaro Universal Binary Sensor  brukes til?

 

Holysmokes, det er så mange tanker og spørsmål. Om noen orker å svare setter jeg utrolig mye pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei, du trenger ikke hjemmesentralen til Fibaro hvis du går for RPi + ZWave stick med f.eks. Home Assistant. Disse to vil gjøre det samme, men hjemmesentralen til Fibaro vil koste litt mer (men den er muligens litt enklere å starte med). 

Hjemmeautomasjon (med tanke på sentraler) er som oftest at man betaler mer for å gjøre mindre(enklere å sette opp ting uten å måtte lære en hel masse nytt). Men så fort man betaler mer for å gjøre mindre så forsvinner også mulighetene til å gjøre det avansert i de tilfellene man ønsker det.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, aalberg skrev:

Jeg tror jeg behøver litt hjelp vedrørende spotter til kjøkken og stue. Hva anbefaler dere? Spotter med GU10 pærer, eller som "SG GYRO" uten utskiftsbare pærer?

Hvis du ikke har ekstremt gode grunner for å ha GU10, så ikke bruk det heller. :)

Vi har fått innebyggbare LEDs og det gir et særdeles behagelig lys (og Dim-to-warm anbefales på det.. eh.. varmeste).

 

11 timer siden, aalberg skrev:

Og kan noen fortelle meg hva Fibaro Universal Binary Sensor  brukes til?

Du vil ikke lenger ha Universal Binary Sensor. Nå vil du har Fibaro Smart Implant. :) 

Den har to innganger og to (potensialfrie) utganger som du kan styre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, aalberg skrev:

Jeg tror jeg behøver litt hjelp vedrørende spotter til kjøkken og stue. Hva anbefaler dere? Spotter med GU10 pærer, eller som "SG GYRO" uten utskiftsbare pærer? For å få disse smart er det nødvendig med et fibaropunkt PR spot eller holder det med 1x Fibaro dimmer 2 for f.eks 10 spotter på kjøkkenet? Passer fibaro uansett eller må jeg si ifra til elektrikker at det skal brukes?

 

Jeg syntes COB spotter (Altså uten utskiftbare pærer) er finest, og best - Jeg bruker Unilamp Unicone+, og er veldig fornøyd med disse. Det er nok en smaksak. Om 20 år får du tak i en GU10 pære, men ikke sikkert du får tak i samme spotten.

 

Det holder med 1x Fibaro dimmer for 10 spotter på kjøkkenet. Fibaro Dimmeren passer uansett. Den kobles imellom spottene og en vanlig bryter med impulsfjær. (For eksempel) - Men ville informert elektriker om at du skal bruke Fibaro. Anbefaler at den kobles i "3-wire system" slik som i Diagram 2. -  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har bestemt meg for spotter og går til innkjøp idag (NP ECO Downlight WarmDim 8W IP44 Matt Sort). Har noen av dere gått til innkjøp av flexwatt matter (varmematter) selv, eller er det best at elektrikker kjøper inn slikt?


Jeg sitter å tenker hardt på oppsett og fornuftige brytere. Har lest meg frem til at fibaro dim2 kun fungerer brytere, ikke et slikt rundt hjul-dim fra Elko. Men fungerer en Fibaro Dim2 på en bryter med 3 switcher? Legger med et bilde av en slik bryter jeg tenker på. 
F.eks om jeg ønsker å koble kjøkken lys på bryter 1, stuelys på bryter 2 og begge på bryter 3?

 

Tusen takk igjen. Dere er gode hjelpere alle sammen og selv om jeg ikke svarer alle så er alle kommentarer lest.

 

DE9D9970-F3BD-4231-9EB8-812CFFA3B6B3.SNAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 19/06/2019 at 16:41, Hilmar said:

Har svært dårlig erfaring med Home Assistant på RPi, da bør du nok i såfall koble til en ekstern disk. Minnekortene tåler ikke påkjenningen av heftig logging og databasetrafikk. Ville gått for en brukt NUC eller lignende selv. Eller NAS med dockermulighet (om den har nok USB-innganger!)

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

 

Du får SD-kort lagd for applikasjonsbruk, disse tåler mye mer, men personlig kjører jeg det på en virtuell maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 28/06/2019 at 00:41, aalberg said:

Tusen takk @Preference, det er alltid godt å høre noen betryggende ord når en aldri har vært bort i noe slikt selv før :)
Jeg begynner med RBP å tar det der i fra. Blir man avhengig å bare må bygge på mer og mer kan en alltids oppgradere 'hjernen' senere. 

Vil dere si at rbp + home assistant er en stabil løsning?

 

Jeg tror jeg behøver litt hjelp vedrørende spotter til kjøkken og stue. Hva anbefaler dere? Spotter med GU10 pærer, eller som "SG GYRO" uten utskiftsbare pærer? For å få disse smart er det nødvendig med et fibaropunkt PR spot eller holder det med 1x Fibaro dimmer 2 for f.eks 10 spotter på kjøkkenet? Passer fibaro uansett eller må jeg si ifra til elektrikker at det skal brukes?

 

Alt i alt ønsker jeg jo å se forbruk av strøm helhetlig på huset, men vet ikke helt hva jeg må få koblet hvor for å få dette effektivisert.

Behøver jeg hjemmesentralen til fibaro selv om jeg har RBP? 


Og kan noen fortelle meg hva Fibaro Universal Binary Sensor  brukes til?

 

Holysmokes, det er så mange tanker og spørsmål. Om noen orker å svare setter jeg utrolig mye pris på det.

 

"Hele" ledarmaturer er som regel teknisk bedre, men det er mer styr å bytte de ut, om didoden ikke funker om 10 år må du bytte ut hele driten, og kanskje finnes ikke modellen lenger, og den ser annerledes ut enn alle de andre downlightene. Hva som er viktigst for deg må du vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 19/06/2019 at 19:40, aalberg said:

 

Hmmm, det er slike kommentarer som gjør meg litt skeptisk til at home assistant skal fungere optimalt eller ei.. ønsker jo noe som fungerer. 
Min bror har skrytt xcomfort og eaton opp i skyene, men det er jo igjen snakk om vanvittige priser.. men vet ikke helt hva mulighetene på dette systemet opp mot home assistant har å by på.

 

Ikke gå for xcomfort, ikke noe poeng, bruk noe som er noenlunde standardisert. Home Assistant er mye mer fleksibelt, men litt mer jobb på oppsett. Ellers hadde jeg vært skeptisk til Ring, så lite sky som mulig har vært min plan, og jeg angrer mindre og mindre, etterhvert som jeg ser tjeneste etter tjeneste legges ned eller bli mindre åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, aalberg skrev:

Har lest meg frem til at fibaro dim2 kun fungerer brytere, ikke et slikt rundt hjul-dim fra Elko.

Stemmer. :) 

 

1 time siden, aalberg skrev:

Men fungerer en Fibaro Dim2 på en bryter med 3 switcher?

Dimmer2 har kun to bryter-innganger.

 

1 time siden, aalberg skrev:

Legger med et bilde av en slik bryter jeg tenker på. 

Det er en .snag-fil, hva nå det er...?

 

1 time siden, aalberg skrev:

F.eks om jeg ønsker å koble kjøkken lys på bryter 1, stuelys på bryter 2 og begge på bryter 3?

Du må da ha to dimmere i boksen (og det er det kanskje plass til, evt må du oppgradere boksen til en Big Box).

En Dimmer2 styrer kun én kurs, selv om den har to brytere.

 

Men har du satt det opp slik kan du koble en dimmer til til bryter 1 og 2 og en annen dimmer til bryter 3. Så setter du opp bryter 2 på dimmer 1 til å styre begge lysene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå er vi i full gang med å bestille stikk, brytere, varmefolie å det som trengs til stue og kjøkken. 

Det dukker opp noen praktiske spm underveis. Jeg har lest Moskus sin kommentar på at fibaro dimmer 2 styrer kun 1 kurs, men.. ja - se over spm nedenfor.  

  • Kan jeg bruke 1x Fibaro Dimmer 2  til en '3 bryter'?  (Ja jeg vet dimmeren har kun 2 utganger) Det jeg ønsker er at knapp 1 og 2 skruer på og dimmer 2 forskjellige lyspunkt. Bryter 3 er til over vindu som skal styre kun av og på f.eks til julestjerner. I mitt hode fungerer det da med en dimmer 2 til 3bryter da dimmeren kun skal være aktiv i 2 av 3 brytere. MEN, er det rett tenkt av meg? 
    • Jeg har pr dags dato ikke RBP eller zwave sticken, om jeg installerer fibaro dimmer 2, vil det fortsatt funke å bruke bryterne FØR jeg får satt opp basen min, bare at den ikke er smart?
  • Hva behøver jeg om jeg ønsker å måle strømforbruket i huset til enhver tid? Må jeg koble noe bak enhver stikk?
    Mulig Tibber som strømleverandør er løsningen?
  • Pr nå er det egentlig kun dimmeren av fibaro og heatit termostat jeg har tenkt å begynne å bruke/har noe kjennskap til. Noe annet snacks dere anbefaler nå som alt av vegger/tak og gulv er borte? Alt av forslag og idèer er hjertelig velkomne. 
  • Burde jeg tenke på noen lure stikk til fremtidig smarte rullegardiner med tanke på stikkontakter etc? 
Endret av aalberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, aalberg skrev:

Kan jeg bruke 1x Fibaro Dimmer 2  til en '3 bryter'?  (Ja jeg vet dimmeren har kun 2 utganger) Det jeg ønsker er at knapp 1 og 2 skruer på og dimmer 2 forskjellige lyspunkt. Bryter 3 er til over vindu som skal styre kun av og på f.eks til julestjerner. I mitt hode fungerer det da med en dimmer 2 til 3bryter da dimmeren kun skal være aktiv i 2 av 3 brytere. MEN, er det rett tenkt av meg? 

 

En Fibaro Dimmer 2 har bare EN utgang, ikke to. Du må ha to Fibaro Dimmer 2 for å styre to separate lyspunkt. Ønsker du å styre 3, så må du ha 3 stk. Så håper du har fått montert "big box" i veggen! :) Fibaro Dimmer 2 har to INNganger, der den som kobles til S2 kan styre en annen Z-wave enhet trådløst. Dvs at du trenger ikke ha alle 3 ved bryterne, det holder med 2 der og så kan den tredje være montert nærmere lyset.

 

6 timer siden, aalberg skrev:

Jeg har pr dags dato ikke RBP eller zwave sticken, om jeg installerer fibaro dimmer 2, vil det fortsatt funke å bruke bryterne FØR jeg får satt opp basen min, bare at den ikke er smart?

 

Ja, men ikke bryteren som kobles til S2. Den må man assosiere med lyset man vil styre og det gjøres via sentralen første gang.

 

6 timer siden, aalberg skrev:

Hva behøver jeg om jeg ønsker å måle strømforbruket i huset til enhver tid? Må jeg koble noe bak enhver stikk?
Mulig Tibber som strømleverandør er løsningen?

 

Tibber sin er jo fin. Koster 100 kr om du blir strømkunde via invite-lenke. :) Du kan også kjøpe Tibber Pulse uten å bli kunde, men da koster den vel 1000 kr. CEMM og OSS.no er vel andre alternativer, om du ikke vil lage noe selv.

 

6 timer siden, aalberg skrev:

Pr nå er det egentlig kun dimmeren av fibaro og heatit termostat jeg har tenkt å begynne å bruke/har noe kjennskap til. Noe annet snacks dere anbefaler nå som alt av vegger/tak og gulv er borte? Alt av forslag og idèer er hjertelig velkomne. 

 

Mange legger opp rør og monterer røykvarslere og bevegelsessensorer med det samme. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for input. 

  • Akkurat nå er jeg på jakt etter sorte smart røykvarslere. Ja, det må være sort. Er det noen som vet om jeg kan ta av dekslet til NEST eller Fibaro sin røykvarsler for å spray-lakkere dem? Fant en sort en av NEST sin som bilde på nett, men fant ingen plass å kjøpe den. Andre merker taes også med et stort takk, da prisen på nest var høøy - men igjen du får ekstra funksjoner mtp gasser etc i NEST sin.
  • Jeg skal ha en ventilator hengende over øya vår. Er det noen z-wave moduler som kan gjøre denne smart? "Hey google, skru på ventilator." samt evt styringspanel i styrke på telefon? (Dekker Fibaro Smart Implant disse funksjonene?)
  • Vurderer også å få noen overvåkningskameraer, men det er da så mange å velge mellom. Hva bruker dere? Når jeg først kjøper kamera ønsker jeg jo best mulig bildekvalitet med høy FPS. Ønsker ikke månedspris for full utnyttelse av produktet, men .. janei. er blank her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, aalberg skrev:

Jeg skal ha en ventilator hengende over øya vår. Er det noen z-wave moduler som kan gjøre denne smart? "Hey google, skru på ventilator." samt evt styringspanel i styrke på telefon? (Dekker Fibaro Smart Implant disse funksjonene?)

Vi har en Bosch som er styrbar med Home Connect, og gir denne muligheten. Ellers tror jeg ikke det er så enkelt.

 

7 timer siden, aalberg skrev:

Vurderer også å få noen overvåkningskameraer, men det er da så mange å velge mellom. Hva bruker dere?

Mange forskjellige. ;) 

Alle er samlet i Netcam Studio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk @Moskus. Ja jeg vet at bosch sin home connect er kjekk.. men jeg har gått for et annet merke. Jeg vet det dog er mulig å få kjøpt home connect modulen eksternt, kaanskje det er mulig å koble på et annet merke enn bosch sine vents.

 

EDIT: Fikk bekreftet fra leverandør at dette desverre ikke var mulig.. Det var dumt! 

Endret av aalberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.