Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Active Power +/- vs reactive power +/-


Anbefalte innlegg

Nå som jeg endelig får ut fornuftige data fra strømmåleren min vurderer jeg hvordan jeg skal bruke disse videre. For oss som ikke har noe bakgrunn i elektronikk: Kan noen fortelle (evt. linke til en kilde) hva i disse meldingene som kommer hvert 10. sekund fra måleren med øyeblikksdata om gir nåværende strømforbruk? Jeg er ikke så interessert i hele forklaringen om vekselstrøm jeg kan lese om på Wikipedia, men mer konkret hvilke(t) tall av active/reactive power +/- som (sammen?) gir det faktiske strømforbruket.

 

Helt konkret så jeg f.eks. dette rapportert:

Active Power +: 1703 Watt
Active Power -: 0 Watt

Reactive Power +: 0 Watt
Reactive Power -: 480 Watt

 

Hva er egentlig da strømforbruket? Hva tar liksom strømselskapet betalt for da?

 

Beklager hvis jeg spør om ting som er selvfølgelig for "alle". ?

 

Endret av roy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler for 'Active Power +'. Det er energien som du trekker fra nettet.

'Active Power -' er eksport, hvis du f.eks har installert solceller som gir overskudd. Da får du betalt.

Reactive Power er ikke så enkelt å forklare. Disse tallene er ikke av interesse for forbrukeren. Reaktiv effekt utfører ikke noe arbeid, nettselskapet vil helst holde den så lav som mulig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.