Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Assosiering S1 og S2


Anbefalte innlegg

Jeg har en dobbelbryter (fjær) som er koblet til 2stk fibaro dimmer 2 enheter, en er for kjøkken og andre er for stue.

 

På stua har jeg enda ett bryterpanel med 1stk fibaro dimmer 2 som jeg ønsker å assosiere S1 -> Kjøkken og S2 > Stue.

 

Er ikke det mulig?

 

Jeg får fint til å assosiere bryteren i gangen mot kjøkken/stue/gang for en typ "Slå av alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint, jeg har akkurat gjort det. Du kobbler en bryter til hver av S1 + S2 på hver av Fibaroene. S1 styrer den lokale lampen kobblet mot Fibaro og S2 assosires med S1 på den andre Fibaroen. Husk at S1 på lokal Fibaro også assosieres med S2 på den andre Fibaro. På den måten holde S1+S2 parene i sync uavhengig av hvilken av bryterene du trykker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere, fordi jeg syntes ikke at jeg forklarte meg godt nok.

 

Jeg har to fibaro på dobbelbryter som er koblet til hver sin lampe på S1.

Så har jeg en tredje fibaro som ikke er koblet til lampepunkt men som jeg ønsker skal kontrollere hver av de andre to enhetene.

 

Skal jeg da assosiere S2 på de to med lampe mot S1 og S2 respektivt for den tredje, samt assosiere S1 og S2 på den tredje mot de to andre?

 

EDIT: Ut ifra hva jeg kan lese av denne forumtråden så må jeg koble inn en bypass for å få til dette, noen som kan bekrefte?

https://forum.fibaro.com/topic/19792-dimmer2-as-remote-switch-without-load/

Endret av jonkristian
Nye opplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, jonkristian skrev:

Så har jeg en tredje fibaro som ikke er koblet til lampepunkt

Dimmer 2 liker ikke å fungere uten last, og jeg er ikke sikker på om bypass er nok (det står det ingenting om i manualen). Da burde du heller ha en Switch.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du assosierer bare en vei - den «tomme» assosierer du gruppe 2/4 eller 3/5 (husker ikke hvem som er dimming og bare on/off) mot hver sin Fibaro som er tilkoblet lamper. 

 

Men, som @Moskus (og manualen til Dimmer 2) sier, så skal ikke den brukes uten last...

 

Hvis du sliter med assosiasjoner, ta en kikk i lenken i signaturen min. Vanligste årsak er at enhetene et en miks av secure/non-secure. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Følte at jeg fikk til det med assosiasjoner, untatt denne og forklaringen ligger sikkert i at den ikke har last :)

Får se hva jeg gjør, kjipe med switch er at den mangler dimming :/

 

Jeg har ett leselys typ elko koblet i samme rekke som den uten last, men da får jeg vel bare styrt leselyset samt en av lampene (kjøkken/stue).?

Dette er til en utleiedel så blir ikke noe fancy i mellom som kan automatisere, ville bare ha det praktisk med at man kan styre lys fra sofakroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg spørje om kva slags system du køyrer? 

Eg har god erfaring med å synkronisere devicer gjennom HomeSeer, har brukt det til å synkronisere S2-devicen på Fibaro dimmer 2 med Ikea Trådfri dimbar spot, dermed kan denne styrast via S2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med assosiering generelt, problemet var en fibaro som ikke hadde last på seg.

 

Jeg bruker home assistant i docker med zwave komponentet kun for å programmere, ellers vil dette kjøre uten noe system da det er utleiedel.

 

Andre deler av huset vil etter planen kjøre en kombinasjon av athom homey og home assistant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 7.39, ZoRaC skrev:

Du assosierer bare en vei - den «tomme» assosierer du gruppe 2/4 eller 3/5 (husker ikke hvem som er dimming og bare on/off) mot hver sin Fibaro som er tilkoblet lamper. 

Hvis du sliter med assosiasjoner, ta en kikk i lenken i signaturen min. Vanligste årsak er at enhetene et en miks av secure/non-secure. 

 

Hei ZoRaC, 

Jeg har ikke fått det til å virke på med assosiasjoner, men dersom jeg linker 2-veis så vil endring av S1 på en automatisk trigge samme endring på S2 og vice versa. Slik at om jeg slår på lampa på en bryter kan jeg slå den av på den andre uten å måtte klikke 2 ganger. 

 

Jeg har prøvd assosiasjoner, men ikke fått det til å virke. Jeg gjøre muligens noe feil: 

1. Begge Fibaro 2 dimmere er satt opp non-secure

2. velger Association Group = Group 5, Device = andre Fibaro dimmer, Destination Endpoint =  Endpoint 1

 

Om jeg prøver å slå på bryter både S2 på konfigurerte dimmer og S1 på assosierte virker det ikke.

 

Legger så til følgende på andre dimmer som skal assosieres

3. velger Associateion Group = Group 3, Device = andre Fibaro dimmer, Destination Endpoint =  Endpoint 2

 

Virker fortsatt ikke. 

Linkingen fungerer imidlertid helt fint (og er enklere å sette opp) så jeg vet ikke om det er noen grunn til å fikse på noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.