Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Led-strip strømforsyning z-wave


HansHG

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal sette opp et strekk med led-strip på ca. 4 meter. Jeg har funnet en 5m 24v 5050 warm white led-strip på ebay til ca. 100 lappen.

Jeg trenger en strømforsyning til denne som kan dimmes, med nok power og gjerne z-wave.

Kan denne driveren fungere?  https://www.tronika.no/no/led-driver-75w-zv9105-24-75cvf.html 

Den er firekanals, men kan kanalene kobles sammen til en kanal på 75w?

Eller har dere en annen anbefaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, HansHG skrev:

Den er firekanals, men kan kanalene kobles sammen til en kanal på 75w?

Nei. Men det er litt vanskelig å tolke manualen. Kanskje du kan trekke hele 75W med en kanal?

 

48 minutter siden, HansHG skrev:

Eller har dere en annen anbefaling?

Du kan bruke hvilken som helst dimbar driver og en Fibaro Dimmer 2 foran. Ulempen er at du da skal ha en elektriker til å montere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut at relevante LED strip bruker ca. 15W/per meter.

Dvs. 15 x 5 =75W   Strømforbruk blir da: 75 : 24 = 3,125A

Dette blir for mye for en ZV9105-24-75CVF som har Maks. til. sttrøm på 3,12A

 

Du kan bruke i stedet: https://www.tronika.no/no/led-driver-100w-zv9105-24-100cvf.html

med Maks til. strøm p/kanal: 4,16A.

Ellers i Manualen står det: "Max. 4.1A/ch, ch1+ch2+ch3+ch4=4.1A"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle svarene.

Jeg skal bruke 4m med ca. 15 W/m så da burde vel 75W holde.

Jeg kommer aldri til å kjøre listen med full styrke, men er det slik at hvis man ikke har nok power så lyser den ikke i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HansHG skrev:

Jeg kommer aldri til å kjøre listen med full styrke, men er det slik at hvis man ikke har nok power så lyser den ikke i det hele tatt?

Det som skjer da at du overbelaster strømforsyningen. Fint om en overbelastningsvern slår enheten AV. Ellers resikerer du "å brenne"

elektroniske komponenter i strømforsyningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, HansHG skrev:

Jeg skal bruke 4m med ca. 15 W/m så da burde vel 75W holde.

Jeg kommer aldri til å kjøre listen med full styrke, men er det slik at hvis man ikke har nok power så lyser den ikke i det hele tatt?

Det er så liten prisforskjell at jeg hadde gått for den store uansett. Man skal overdimensjonere strømforsyningene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et alternativ å kjøpe en ferdig løsning?

Feks denne: https://www.tronika.no/no/led-rgbw-strip-zw121-24.html

Og så legge på utvidelse så det blir rundt 4 meter? Kan også klippes til.

https://www.tronika.no/no/led-strip-utvidelse-dse121.html

 

Har den selv og fungerer veldig bra. Gir bedre lys og mer riktig varmt lys en de fleste billige Kina greiene jeg har prøvd tidligere. Ihvertfall fornøyd med den selv og kan også sette farger vil man ha det også :) 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å leke med tanken om å bruke min Hue 2m led strip og utvide den, men jeg fant ut at det blir for mange skjøter. Mitt 4m strekke består av 3stk 1,3m deler som skal kobles sammen med kabler i skjøtene. Da oppstår samme problem med Aeotec sin ferdige løsning. 

Jeg har sendt en mail til Tronika om Sunreicher 100w driveren kan brukes som en-kanals. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HansHG skrev:

Jeg har sendt en mail til Tronika om Sunreicher 100w driveren kan brukes som en-kanals. 

@hkmod25 er jo her, kanskje han kan svare oss alle. :) 

Fibaro sin RGBW-modul (som ikke er en driver) tåler kun 6A pr kanal, og 12A(?) totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED-striper trekker best når du kjører konstant hvit. Farget vil ta mye mindre.

 

Iofs er det ikke vits å kjøre for høy W da du vil få powerdrop, som er i hovedsak problemet, at du må injesere 12v (ev24) når den dropper, typisk rundt hver 50-100 pixel. Jeg driver fort tusenvis av LED pixels med 3-400W om vinteren, så å drive en 5m ledstrip trenger ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, aleks skrev:

LED-striper trekker best når du kjører konstant hvit. Farget vil ta mye mindre.

... hvis det er RGB. Hvis det er RGBW eller kun én kanal (warm white, som her) trekker det kun som en kanal uansett. :) 

 

8 minutter siden, aleks skrev:

3-400W

som for alt i verden er en del i 12V eller 24V. ;) 

 

Jeg måtte selv opp med en relativt kraftig strømforsyning for de programmerbare julelysene, og selv om det er mange LEDs (nærmere 2000 enn 1000) er det ikke snakk om sykt mange. Å regne 15W pr meter LED-stripe er ikke unormalt, men dette kan variere en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

... hvis det er RGB. Hvis det er RGBW eller kun én kanal (warm white, som her) trekker det kun som en kanal uansett. :) 

 

som for alt i verden er en del i 12V eller 24V. ;) 

 

Jeg måtte selv opp med en relativt kraftig strømforsyning for de programmerbare julelysene, 

 

Får jo mindre dropp på 24V, derfor jeg gikk bort fra 5V og bruker bare 12V-pixler. Men jeg tror å begynne med flere hundre W for 5-10m led strip er overkill syntes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronika svarer følgende:

Sitat

Hei,
Som det står i Bruker Manual: Max. (BELASTNING) er 4.1A/ch, (ELLER SUM AV) ch1+ch2+ch3+ch4=4.1A
Ellers ZV9105-24-100CVF driver er gener. beregnet for RGBW basert LED-strippe. Dvs. at du kan forvente at i din GUI vil komme "styreelementer" både for RGB farger og W (Hvit) lys farge.
Teoretisk bruk av en native (1-farget) driver kunne bli mer naturlig for deg så lenge du har 1-farget LED-strippe: https://www.tronika.no/no/led-driver-50w-zv9105-xx-50cv.html#/214-produktversjon-utgangsspenning_24v_dc
Men driveren har MAX belastning på bare 50W.

 

De bekrefter at Sunricher 100w driveren kan kjøres som en kanal på 4,1A

Om den kommer opp som RGBW i Home Assistant er ikke så farlig siden lyset skal automatiseres uansett.

Men jeg klarer fortsatt ikke å forstå at hvis min led-strip kan trekke 60W maks og jeg kobler på en 30W eller 50W driver, vil de ikke da bare lyse litt svakere? Og hvis man i tillegg dimmer driveren så vil det ikke være fare for overbelastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 30 eller 60 led pr m du har kjøpt btw? Da snakker vi rundt 10-14w pr meter. Siden det er 24v vil du ikke oppleve noe problemer med 100w-adapter. 24v adapter på 50-60w og en rgbw-kontroller i HA er det du trenger. adapteret skal ikke gjøre noe annet enn å levere nok strøm til du får 24v på siste LED (regn med ca 10-15W dropp pr meter så nok strøm til 40-50w på 4 meter) - da snakker vi fullhvit, 100% lysstyrke. De færreste kjører LED strips på 100% og hvit hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sitter å vurderer å kjøpe yuri-led på kjøkkenet, da jeg likte å kunne velge mellom warm-white og bright-white. Men da jeg ikke har tid til å bestille dette, tenker jeg å kjøpe to led-striper med to hvit-farger, og sette dem inntil hverandre under overskapene. Dette må da kunne fungere sånn passe?

 

Hva tror dere om denne?

https://ledlyskilder.no/24v/2960-v-tac-18wm-led-strip-hoy-lumen-ra-95-10m-ip20-240led-per-meter-samsung-chip.html

Eller denne?

https://ledlyskilder.no/24v/2129-v-tac-9wm-led-strip-5m-ip20-24v-60-led.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Moskus said:

Det fungerer overraskende bra.

Sweet! Da tror jeg kanskje jeg skal kjøre på med den løsningen, sammen med en https://www.tronika.no/en/smarthome/zwave-products/zwave-lighting-control/leddriver-100w-zv9105-24-100cvf.html som nevnt over.

 

Da må jeg bare finne ut hvilken led-strips jeg skal gå for... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. Kan jeg stjele denne tråden, da mitt spørsmål er i samme gata?

 

Jeg skal legge led list under kjøkkenskapene, og har prøvd med hue, men syns de lyser litt for svakt, så jeg kjøpte https://www.led-spot.no/products/ledstrips-827-5050-144wm-24v-5m-ip22 som jeg tenker bør ha nok juice og https://www.led-spot.no/products/bg-80w-dimbar-led-driver-24v2 Dette tenkte jeg først å dimme med en x-comfort-dimmer jeg hadde liggende (CDAU-01/03), men den dimmer bare faseavnitt, og ikke fasesnitt som trafoen trenger. Har jeg forstått det rett så langt? Hva skjer om jeg blander fasesnitt og faseavsnitt?

 

Så jeg kjøpte en fibaro dimmer 2, som jeg tenkte jeg kunne bruke til å dimme ledstripa, siden den er universal. Er det en god ide? Jeg har både x-c og z-w i huset fra før. Den så fristende ut den dimmeren nevnt før i tråden, men jeg håpte egentlig å ikke kjøpe mer enn det jeg har...

 

Og, ja, jeg vet at 'trikkern må sette det opp, men mye av morroa er å forstå litt mer hele tida.

 

Hilsen long time lurker, cinemarillion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cinemarillion skrev:

Så jeg kjøpte en fibaro dimmer 2, som jeg tenkte jeg kunne bruke til å dimme ledstripa, siden den er universal. Er det en god ide?

Ja, det burde jo gå helt fint. Fibaro Dimmer 2 støtter både fasesnitt og faseavsnitt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Takk for svar:)

 

Men å mikse fasesnitt og faseavsnitt er ikke en god ide? (av nysgjerrighet, hva skjer?)

 

Og: Er det noe problem å parallellkoble Led-stripsa? Det er opplegg til gamle lysrør i veggene, over to benker. Kan jeg bare få satt på dimmer og trafo der bryteren var, og led-strips i stedet for lysrørarmatura?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, cinemarillion skrev:

Men å mikse fasesnitt og faseavsnitt er ikke en god ide? (av nysgjerrighet, hva skjer?)

Pass.

 

42 minutter siden, cinemarillion skrev:

Er det noe problem å parallellkoble Led-stripsa?

Det burde gå greit, men pass på at strømforsyningen er kraftig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.