Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarthus kontroller uten skytjeneste


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny i forhold til smart hus kontroller. Men ønsker å kjøpe en jeg kan ha på hytta bak en 4G ruter. Er det noen som kan foreslå en hvor jeg slipper å gå gjennom en skytjeneste (hvis det finnes) for å nå den fra internett (hjemme i fra)? Har tenkt spessielt på "Vera plus" eller "Tellstick Znet Lite v2" Men det kan se ut som om disse bruker skytjeneste for å nå den utenifra.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HomeSeer? Home Assistant? 

 

Merk at hvis du skal bruke egen webserver så er det veldig, VELDIG anbefalt å skaffe seg et sertifikat (det finnes også gratis). Her er en fin guide fra @ZoRaC

 

HomeSeer har nå støtte direkte for SSL, vet ikke om Home Assistant. Men Vera kan man vel også få kontakt med direkte?

 

 

Men hva er problemet med en "skytjeneste" for å nå automasjonen? Du må jo ha tilgang til internett uansett, og da fikser noen andre kryptering og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ny i forhold til smart hus kontroller. Men ønsker å kjøpe en jeg kan ha på hytta bak en 4G ruter. Er det noen som kan foreslå en hvor jeg slipper å gå gjennom en skytjeneste (hvis det finnes) for å nå den fra internett (hjemme i fra)? Har tenkt spessielt på "Vera plus" eller "Tellstick Znet Lite v2" Men det kan se ut som om disse bruker skytjeneste for å nå den utenifra.
På forhånd takk.

Jeg kjører Home Assistant. Den trenger ingen skytjeneste, med mindre du ønsker å hente informasjon fra Yr, og andre IoT-tjenester.
https://www.home-assistant.io
Jeg valgte Home Assistant nettopp for ikke å måtte binde meg til en leverandør eller skytjeneste.
Nå har jeg full tilgang fra appen eller direkte med https inn til den lille serverboksen hjemme (eller på hytta).


Pål Engh
Kråkerøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for svar. Jeg må bruke litt tid på å se på dette. Men bare kort, grunnen til at jeg ikke liker skytjenester er vel kanskje at jeg er litt konservativ og liker å ha kontrollen ? liker å forstå hva som skjer. 

 

SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SII skrev:

Men bare kort, grunnen til at jeg ikke liker skytjenester er vel kanskje at jeg er litt konservativ og liker å ha kontrollen ? liker å forstå hva som skjer. 

... og det er en utmerket holdning. :)

 

Vil du være sikker, så bruk nginx som frontend og skaff deg et sertifikat for kryptering (samt selvfølgelig å bruke lange passord), så har man kommet langt på vei å ha kontroll på en sikker måte. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Moskus i at du bør gå for tls på fjernstyringskommunikasjonen. I Home Assistant som jeg bruker, så har de en ferdig duckdns-plugin som fikser public url for dynamisk ip (din 4G-router har ikke samme IP bestandig), og automatisk let's encrypt (gratis signert SSL sertifikat.) Det forutsetter at du bruker hass.io - varianten som støtter plugins.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.