Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Løst - Får ikke lagt til Heatit Z-TRM2fx termostat


Anbefalte innlegg

Kan nye noder legges til via andre tilknyttede noder, eller må noden til å begynne med være i nærheten av Z-Wave-kontrolleren? For PCen med HS3 og et Aeotec Z-Stick interface står i 2. etasje, i 1. etasje har jeg en del Telldus wallplug-noder, og i kjelleren skal jeg legge til Heatit-termostaten. I installasjonsboksen over Heatit'en er en bryter med en Aeotec Nano Dimmer. Jeg fikk lagt til dimmeren uten problemer. Men Heatit'en får jeg ikke kontakt med. Men skulle ikke da dimmeren utvide Z-Wave-nettverket så det i prinsippet hadde blitt veldig greit å legge til Heatit'en? Eller hvordan skal jeg legge den til i HomeSeer? 

Endret av ØysteinHJ
Saken er løst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har optimalisert hver enkelt node + kjørt full optimalisering på hele nettverket (som nå består av fire slaver: tre Telldus wallplugs og en Aeotec Nano Dimmer).  Men jeg får fremdeles ikke lagt til termostaten.  Prøver å kjøre "Add/include a Node Non Secure" i HomeSeer og deretter gå i Inclusion Mode på termostaten, men ingenting detekteres av HomeSeer.

 

Kan problemet her være relatert til støy?  Eventuelt at termostaten står for nærme en annen Z-Wave-node?  Aeotec Nano Dimmer-noden står i veggboksen rett over termostaten, og den har jeg god kontakt med i HomeSeer.  Så den burde jo i teorien fungere som repeater for å prate med termostaten.

 

Jeg så også referanser i en YouTube-video at man kan bruke Z-Stick sin Action-knapp til å inkludere direkte med noden, og deretter importere dette i HomeSeer.  Men er dette en god idé å prøve?  Jeg har ikke villet prøve det, ettersom jeg ikke vil kludre til Z-Wave-nettverket, samt at jeg ikke umiddelbart så noen måte å kontrollere om den ble lagt til secure eller non-secure.

20190622_095650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en test med å bruke Action-knappen på Z-stick'en.  LED-indikatoren på Z-stick'en blinker fort en liten stund etter at jeg har gått i Inclusion Mode på termostaten, men den kommer ikke helt i mål.  Etter hvert får jeg "Err"-feilmelding på termostaten, selv om den etter det igjen viser "Inc" som om den er inkludert.  Men når jeg prøver å importere den i HomeSeer, får jeg feilmelding om at inkluderingen ikke er komplett så den avbryter.  Og på forsiden har det bare dukket opp root-device'en til termostaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, problemet har til slutt løst seg.  Prøvde nettopp å legge til termostaten som non-secure device enda en gang, og nå gikk det fint.  Antar problemet var relatert til at kontrolleren i 2. etasje greide ikke å prate direkte med termostaten i kjelleren, og at det tok litt tid før de andre nodene var i stand til å videresende meldingen fra termostaten når jeg prøvde å legge den til.  Tror lærdommen blir å ha litt is i magen hvis ting ikke går med en gang, og se om det går når man prøver igjen siden. ?

 

2019-06-23 12_30_02-HomeSeer Web Control.png

Endret av ØysteinHJ
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.