Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro vs Futurehome


Anbefalte innlegg

Har ikkje tenkt så mykje på smart hjem sjølv om eg har holdt på med "data" sidan 1980 tallet ?
Men held på å skal innrede ein leilighet på toppen av ein gamla fjos.
Har 200m2 å boltre meg på, flisfyring med varmtvann og eget kraftverk som resurser.
Når eg planlegger belysing ( led Downlight) og kabling ser eg for meg at med å gå for ein enkel sak som Fibaro Home Senter eller Future home kan eg spare inn kabling og punkter med å gå over til z-wave dimmere. Når eg då trekker inn styring av gulvvarme med vann og vannlekkasje styring, ser det ut til å kunne balansere og kostnadasmesigt .

Ser for meg å bruke AeotecMultisensor 6 z-Wave, i kvart av romma som eg enten skal styre varme, bevegelses sensor, 
For å styre gulvvarme aktoratorane tenker eg å bruke Heatit Z-Water Heating .

Noko av det er lurer mest på er ?

1)
Forstår det slik at Fibaro home center lite, bør ein velge bort då den har for treg responstid, er det rett?

2)
Er det stor forskjell på responstid på Fibaro Home Center 2 og Futurehome?

*** responstid - då tenker eg på kor lang tid går det fra  AeotecMultisensor oppdager bevegelse før t.d. Fibaro dimmer klarer å slå på ledlysa. ***
3)
Prismessigt eg jo FurureHome å foretrekke, men er det tryggare å gå for Fibaro?


Håper nokon tar seg tid til å dele nokre tankar med meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen mellom Fibaro og FutureHome er graden av automasjon, det er egentlig det du skal velge mellom. Vil du komme til dekket bord det noen holder deg i hånda så gå for FutureHome. Vil du ha større muligheter, så se på Fibaro HomeCenter, men da er det også mange andre som er (minst) like bra, bl.a. HomeSeer (som jeg foretrekker), Home Assistant (open source), Vera eller SmartThings (nettopp lansert i norge, men har vært på banen lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OddvarO skrev:

Når eg planlegger belysing ( led Downlight) og kabling ser eg for meg at med å gå for ein enkel sak som Fibaro Home Senter eller Future home kan eg spare inn kabling og punkter med å gå over til z-wave dimmere. 

 

Hva tenker du å spare på? Skal du droppe manuell styring av dimmerne, slik at man bare kabler til takpunkt og ikke veggpunkt? Det ville jeg i så fall revurdert... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, SveinHa skrev:

Har ikke et eneste veggpunkt i huset, kun et par strategisk plasserte trådløse brytere...

 

Hva gjør du når du skal selge huset da? Eller når sentralen (og automatikken) krasjer? Hvor mye sparte du på å droppe veggpunktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hva gjør du når du skal selge huset da?

Ikke alle som skal selge huset. ;)

 

Men veggbrytere er hendig å ha av og til, f.eks. når man har folk hjemme som ikke er smarthus-vante. Samtidig er det praktiske steder å ha selve controlleren, og plutselig kommer det noe smart nytt (som f.eks. en dimmer med hjul) eller man vil ha inn mer utstyr. Jeg er for veggbokser. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Hva gjør du når du skal selge huset da? Eller når sentralen (og automatikken) krasjer? Hvor mye sparte du på å droppe veggpunktene?

De fleste rom har bevegelsessensor som setter passe lysstyrke etter dag/kveld/natt, stue og soverom har manuell styring med android eller Wallmote Quad.

 

Aner ikke besparelsen men i et hus fra 1840 så blir det åpent anlegg uansett så det kan evt fixes senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Moskus skrev:

Den største forskjellen mellom Fibaro og FutureHome er graden av automasjon, det er egentlig det du skal velge mellom. Vil du komme til dekket bord det noen holder deg i hånda så gå for FutureHome. Vil du ha større muligheter, så se på Fibaro HomeCenter, men da er det også mange andre som er (minst) like bra, bl.a. HomeSeer (som jeg foretrekker), Home Assistant (open source), Vera eller SmartThings (nettopp lansert i norge, men har vært på banen lenge).

Takk for svar, sidan dette skal være ein utleige leilighet ( korttidsutleige ) er tanken at det må være enkelt og at ikkje t.d. leigetakar skrur opp og ned på t.d. varmen i hytt og pine. Difor tenker eg multisensor istanden for veggtermostat med justeringsmulighet. Ut fra det du seier kan det virke som om det kan være lurt å gå for Fibaro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Hva tenker du å spare på? Skal du droppe manuell styring av dimmerne, slik at man bare kabler til takpunkt og ikke veggpunkt? Det ville jeg i så fall revurdert... :) 

Det var i grunnen det eg hadde tenkt. Forstår eg deg slik at du er litt skeptisk til at den automatiserte verkligheten ikkje altid er så enkel? ?
Du ville heller anbefale å gå fra takpunkt til "blenda" veggpunkt og til sikkringskap- slik at ein kan sette inn manuel dimmer om ein vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SveinHa skrev:

Har ikke et eneste veggpunkt i huset, kun et par strategisk plasserte trådløse brytere...

Var jo slik eg tenkte og, i gang / bad treng ein jo ikkje anna enn bevegelsesensor( multisensor)
Sidan kjøkken og stove er i samme rom, vurderer eg og at lys i kjøkkendelen og blir styrt av bevegelse sensor, der ein gå ned i lysstyrke i kjøkkendelen etter ei stund uten bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Hva gjør du når du skal selge huset da? Eller når sentralen (og automatikken) krasjer? Hvor mye sparte du på å droppe veggpunktene?

Får vel trøbel uansett om sentralen krasjer, med z-wave dimmer mellom veggboks og led, er jo systemet nede uansett, til ein har kobla ut dimmaren ( eller går den over i 100% når den ikkje  har kommunikasjon med sentral ? )
Selge huset er ikkje problem stilling for meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, OddvarO skrev:

Får vel trøbel uansett om sentralen krasjer, med z-wave dimmer mellom veggboks og led, er jo systemet nede uansett

Jo. Men med en veggbryter har du iallfall mulighet til å skru på lyset. :) 

 

 

1 time siden, OddvarO skrev:

eller går den over i 100% når den ikkje  har kommunikasjon med sentral ?

Nei, heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, OddvarO skrev:

Takk for svar, sidan dette skal være ein utleige leilighet ( korttidsutleige ) er tanken at det må være enkelt og at ikkje t.d. leigetakar skrur opp og ned på t.d. varmen i hytt og pine. Difor tenker eg multisensor istanden for veggtermostat med justeringsmulighet. Ut fra det du seier kan det virke som om det kan være lurt å gå for Fibaro.

 

Er en undersøkelse på arbeidsmiljø hvor de fant ut at kvinnelige ansattes helst ville ha det 5 grader varmere på kontoret enn hva "standarden var" som var forsket frem på menn. Så da må du ha en "If XY" eller "If XX" på temperaturinnstillingen, "If XY and XX" "then XX" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hr Kotelett skrev:

Er en undersøkelse på arbeidsmiljø hvor de fant ut at kvinnelige ansattes helst ville ha det 5 grader varmere på kontoret enn hva "standarden var" som var forsket frem på menn.

Det var ikke 0,5 grader? Det høres ikke sannsynlig ut at damene vil ha 26-27 grader på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, OddvarO skrev:

Det var i grunnen det eg hadde tenkt. Forstår eg deg slik at du er litt skeptisk til at den automatiserte verkligheten ikkje altid er så enkel? ?
Du ville heller anbefale å gå fra takpunkt til "blenda" veggpunkt og til sikkringskap- slik at ein kan sette inn manuel dimmer om ein vil?

 

Ting kan feile og av og til trenger man mer eller mindre lys enn det automatikken mener du trenger og da er det fint å kunne justere manuelt. :) 

 

9 timer siden, OddvarO skrev:

Får vel trøbel uansett om sentralen krasjer, med z-wave dimmer mellom veggboks og led, er jo systemet nede uansett, til ein har kobla ut dimmaren ( eller går den over i 100% når den ikkje  har kommunikasjon med sentral ? )

 

Bryteren/dimmeren fungerer som en "dum" dimmer også - uavhengig av om sentralen er oppe eller ikke. :) Da slår du av/på og dimmer med bryteren som i et "dumt hus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.