Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit termostat


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å lese meg opp, men det er så mange forskjellige svar at jeg ble egentlig ikke noe klokere...

 

Virker Heatit termostatene med Samsung Smartthings? Kreves det noe spesielt for å få den til å virke?

Hva er forskjellen på Z-TRM2fx og den som bare kalles Heatit Termostat?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør kanskje legge til at jeg er helt ny på dette. Vi skal bygge nytt hus og vil ha et enkelt oppsett med varme- og lysstyring. Lys blir Philips Hue. Termostaten skal styre varmekabler og varmefolie - vi ønsker muligheten til å endre/se-temperaturinnstilling, samt senking på natt, i arbeidstiden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, doubles skrev:

Hva er forskjellen på Z-TRM2fx og den som bare kalles Heatit Termostat?

Ingen av dem kalles bare "Heatit Termostat". Den har garantert en betegnelse, og hvis de ikke oppgir det så er det sannsynligvis versjon 1, dvs. Z-TRM.

 

1 time siden, doubles skrev:

Lys blir Philips Hue.

Noen grunn til dette? Hvis du skal bygge nytt hus hadde jeg hoppet bukk over Hue, og fått satt inn Z-wave-dimmere i veggbokser istedenfor. Det er lettere å stille soner (for det er svært sjeldent man stiller lampe for lampe), det er mer stabilt og man står friere til å velge lamper eller spotter man faktisk vil ha. Samt at det sannsynligvis blir noe billigere.

 

HeatIt termostatene er Z-wave, og det skader ikke å ha mer utstyr på den protokollen heller. 

 

2 timer siden, doubles skrev:

Virker Heatit termostatene med Samsung Smartthings?

Det tror jeg, men jeg kan ikke sjekke for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Moskus said:

Noen grunn til dette? Hvis du skal bygge nytt hus hadde jeg hoppet bukk over Hue, og fått satt inn Z-wave-dimmere i veggbokser istedenfor. Det er lettere å stille soner (for det er svært sjeldent man stiller lampe for lampe), det er mer stabilt og man står friere til å velge lamper eller spotter man faktisk vil ha. Samt at det sannsynligvis blir noe billigere.

 

HeatIt termostatene er Z-wave, og det skader ikke å ha mer utstyr på den protokollen heller. 

 

Takk for svar!

Jeg har nettopp begynt å lese om mulige løsninger, men har foreløpig landet på Hue fordi:

- Det virker veldig brukervennlig (et viktig aspekt siden jeg har null erfaring med smarthus).

- Første gjennomgang ga meg inntrykk av at det vil bli mye billigere.

 

F.eks:

Vi skal ha ca. 30 dimmere og brytere til en snittpris på ca. 1500 inkl. mva ferdig montert av elektriker. Med Philips Hue trenger jeg verken kjøpe en dyr dimmer, eller betale for montering av kabel mellom lampe og veggboks. En dimmer switch fra Hue koster 198 kr.

 

Når du skriver Z-wave dimmere i veggboks, mener du at det er best å montere en vanlig dimmer og så f.eks Fibaro Dimmer 2, eller bare Fibaro Walli dimmer? Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, doubles skrev:

Vi skal ha ca. 30 dimmere og brytere til en snittpris på ca. 1500 inkl. mva ferdig montert av elektriker. Med Philips Hue trenger jeg verken kjøpe en dyr dimmer, eller betale for montering av kabel mellom lampe og veggboks. En dimmer switch fra Hue koster 198 kr.

 

Hvor mange lys pr dimmer? Mer enn ett, vil jeg tro?

 

9 minutter siden, doubles skrev:

Når du skriver Z-wave dimmere i veggboks, mener du at det er best å montere en vanlig dimmer og så f.eks Fibaro Dimmer 2, eller bare Fibaro Walli dimmer?

 

Fibaro dimmer 2 bak en vanlig bryter (IKKE bak en dimmer). Koster vel ca 1000 kr pr punkt, ferdig montert. Da kan du styre mange lys på samme dimmer og ting virker selv om smarthussentralen skulle gå ned (mulig Hue også gjør det da?). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, ZoRaC said:

Hvor mange lys pr dimmer? Mer enn ett, vil jeg tro?

 

Det blir en blanding av lamper, spot og skinner. På det meste blir det vel rundt 10 spotter på en dimmer. Er dette noe jeg bør ha i bakhodet ved valg av dimmer? Forskjeller avhengig av antall?

 

9 hours ago, ZoRaC said:

 

Fibaro dimmer 2 bak en vanlig bryter (IKKE bak en dimmer). Koster vel ca 1000 kr pr punkt, ferdig montert. Da kan du styre mange lys på samme dimmer og ting virker selv om smarthussentralen skulle gå ned (mulig Hue også gjør det da?).

Kona er særdeles lite teknosavvy og blir bare stressa når jeg begynner å snakke om automatisk styring, bevegelsessensor osv..:) MEN, kom over Fibaro Walli Dimmer, og den ser jo ut til å være et bra alternativ. Det blir vel akkurat som en vanlig dimmer, bare med Z-wave såvidt jeg kan forstå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, doubles skrev:

Jeg har nettopp begynt å lese om mulige løsninger, men har foreløpig landet på Hue fordi:

- Det virker veldig brukervennlig (et viktig aspekt siden jeg har null erfaring med smarthus).

Tja... alle får til å sette opp Hue, men de aller, aller fleste klarer også å legge til Z-wave dimmere. Det er ikke særlig vanskelig, men alt krever litt forkunnskaper (se f.eks. HS-skolen del 3).

 

10 timer siden, doubles skrev:

Vi skal ha ca. 30 dimmere og brytere til en snittpris på ca. 1500 inkl. mva ferdig montert av elektriker. Med Philips Hue trenger jeg verken kjøpe en dyr dimmer, eller betale for montering av kabel mellom lampe og veggboks. En dimmer switch fra Hue koster 198 kr.

Det koster ikke 45.000 kr å få montert 30 lampepunkter med tilhørende brytere. Da må du bytte elektriker med en gang.

Det koster heller ikke noe ekstra med "kabel mellom lampe og veggboks". Det er slik det skal og bør legges opp.

 

31 minutter siden, doubles skrev:

Kona er særdeles lite teknosavvy og blir bare stressa når jeg begynner å snakke om automatisk styring, bevegelsessensor osv..:)

Bare det i seg selv er et argument for å legge opp til et "vanlig el-anlegg" men å sette inn Dimmer2 bak brytere istedenfor å kjøpe Elko-dimmere.

 

For fruer som ikke er så tilhenger av tekniske dingser overalt så vil det å droppe alt vanlig (som brytere) være som å bli sluppet på dypt vann, kanskje uten å kunne svømme. Det er (etter egen erfaring) en særdeles dårlig måte å innføre smarthus på. Da vi kjøpte eneboligen i 2012 hadde kona krav for at jeg skulle få smartifisere det nye huset også, og det var: Det skal være vanlige brytere overalt, og det skal være lov å trykke på dem!

 

Ikke at det er behov for å trykke noe særlig på veggbrytere hos oss. Men de er der. Hun er fornøyd, så da er jeg fornøyd. :) 

 

 

Se for deg følgende scenario. Et tak med 8 spotter. Det er kveld, rett før leggetid. Automasjonen skrur av lysene som den ska, utenom en Hue-pære som bestemmer seg for å ikke reagere. Du trykker på den fjernstyrte bryteren. En gang til. Og en gang til. App'en sier at hub'en ikke får kontakt med pæra.

 

Hva frister så mest? Skru av lyset og gå og legge seg, eller gå ned i kjelleren for å hente en gardintrapp og tykke arbeidshansker for å fjerne lyspæra? ;)

Man skal ikke forvente at automatsjonen ikke virker, men man skal likevel planlegge for det.

 

 

32 minutter siden, doubles skrev:

Det blir vel akkurat som en vanlig dimmer, bare med Z-wave såvidt jeg kan forstå.

Det er ikke skru-hjul på denne. Det er en "vanlig" bryter.

Vil du ha smart skru-hjul så har faktisk Elko noen (noen sier de er enkle å bruke, andre sier de er vanskelige) og så kommer HeatIt med Z-DIM om forhåpentligvis ikke for lenge. Prisen er vel satt til 790,- som ikke er galt for en vanlig dimmer engang.

 

Vi har akkurat vært gjennom en omfattende ombygging og påbygging av huset, og gått gjennom bl.a. elektriker-opplegg med lupe. Det er særdeles lite å spare på å droppe veggbokser og tilhørende ledningsstrekk, jeg tror ikke du ville se det på sluttregningen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Moskus said:
1 hour ago, doubles said:

 

Bare det i seg selv er et argument for å legge opp til et "vanlig el-anlegg" men å sette inn Dimmer2 bak brytere istedenfor å kjøpe Elko-dimmere.

Hmmja, point taken:) Det eneste jeg er litt redd for ved vanlige brytere er at til og med selve dimmingen skal bli for avansert, det avhenger vel av hvor mye tid jeg bruker på å sette opp automatiseringen. Heatit Z-Dim ser ut til å være en bra løsning på dette (evt. Walli Dimmer selv om det er merkelig at de lager et design med hjul som ikke kan roteres??). Jeg skal ta en ny gjennomgang med elektriker i morgen, da får jeg vel mer nøyaktige priser.

 

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Moskus nevner, Fibaro Walli Dimmeren er push-dim - Altså ikke et "hjul". Jeg har undersøkt, og etter hva jeg kan forstå passer den heller ikke inn en en ELKO RS16 ramme, dersom du skal ha mer enn dimmeren der. Den har i tillegg en annen farge og finish. Men kul sak.

 

Jeg ville valgt den gode løsningen. Kablet fra lampepunkt til bryter, Fibaro Dimmer og vanlig bryter med impulsfjær. Det er kjipt å være avhenging av at det "smarte" alltid skal fungere.

Jeg snakker av erfaring, da lysstyringen på badet mitt består av 6 Fibaro Dimmer2, hvor ingen av de styres av en fysisk bryter. Det hendte at LUA-scriptet stoppet fra tid til annen, og da fungerte ikke brytertablået som styrte lysene via "scener" - Dette var irriterende, og jeg kan se for meg en "lite teknosavvy" kone - Inn på badet, tidlig på morningen, kanskje litt dårlig tid. Uten lys.. Dårlig stemning.

 

Det er også verdt å merke seg det, at om du dropper kabling fra lampepunkt til bryter, så er du låst til en "alternativ" løsning for alltid. Med Fibaro Dimmer bruker du en vanlig bryter. Så du kan jo alltids ettermontere Fibaro Dimmerene. Trenger ikke sette opp noe for at de skal dimmes :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, doubles skrev:

Beklager, men hva gjør en impulsfjær? :) Kan lysene dimmes med en vanlig bryter da?

 

Det er en fjær som "dytter" bryteren tilbake :)  - Du kan si at bryteren da alltid er "Av". Fjæra monteres bak bryterlokket :)  Du monterer Fibaro Dimmeren bak bryteren.

Så kan du trykke en gang, så skrur lyset seg Av/På -

Holde inne, så dimmes den Opp/Ned 

Dobbel trykk, så går det til 100% 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for konvensjonelt anlegg med Fibaro dimmer 2 bak kronevender/serievender (eller "dobbelbryter"), kjært barn har mange navn. 

Då har du full muligheit til manuell overstyring. 

Bildet viser eksempel med litt av alt:

Til venstre er ein Philips Hue switch som styrer ein IKEA Trådfri RGB-lampe. Den samme lampen er forsynt via 1p-brytaren øverst til høgre, den er teipa for å unngå at den blir slått av. 

Dei to nederst til høgre er kronevender med kvar sin Fibaro dimmer 2 bak. Som ein ser er desse i av-stilling pga impulsfjær bak. Det er ikkje nødvendig med kronevender, ein kan fint bruke vanlig 1p-brytar, men med kronevender kan ein styre den såkalla S2-inngangen på Dimmer 2 og f.eks aktivere events/scener, styre nabodimmer via assosiasjon osv. Her i huset er det stort sett standard at dobbelklikk på S2 skrur av alt lys i rommet. 

IMG_20190701_083451.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, bjornepappa skrev:

Den samme lampen er forsynt via 1p-brytaren øverst til høgre, den er teipa for å unngå at den blir slått av. 

 

Litt off-topic, men jeg kjøpte noen 3D-printede blindlokk av en her på forumet. Lokket erstatter «vippen» på bryteren. Ble veldig pent. :) 

 

Før:82B7FC8A-AE8F-413D-8031-5F95A58FA9C2.thumb.jpeg.5d89032d8a83a0251042745d5b6798dd.jpeg

 

Etter:

737D81DC-A051-45AA-AFEC-36ACE2BDDC32.thumb.jpeg.75703033eb5d7d376d52f38ab26992a2.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Føler meg ikke spesielt smart her..., har fått inn denne Device Handleren i " My Device Handlers" på  websiden hos "Samsung Smartthings" og kjørt published for me.

Hva gjør jeg nå, finner den ikke igjen på appen på mobilen. Aner ikke hvordan jeg skal få koblet dette sammen nå :)  Kan noen hjelpe meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 22.30, Zankaman skrev:

Føler meg ikke spesielt smart her..., har fått inn denne Device Handleren i " My Device Handlers" på  websiden hos "Samsung Smartthings" og kjørt published for me.

Hva gjør jeg nå, finner den ikke igjen på appen på mobilen. Aner ikke hvordan jeg skal få koblet dette sammen nå :)  Kan noen hjelpe meg???

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg særlig, men er veldig interessert i om noen får koblet Z-TRM2fx til Smartthings.

Jeg har funnet en såkalt "offisiell" Device Handler som tilsynelatende skal gjøre jobben enda bedre.

Her er linken. (ikke til selve DH-skriptet. Dessverre ser det ut til at denne koster penger.

Uansett virker det som du kan finne nødvendige instruksjoner der for å komme videre, enten med den ene eller andre DH.

Hører gjerne om du kommer i mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fungerer fint i Smartthings. Etterdu har lagt til device handler er det bare å trykke Skann eller Add a thing og starte inkludering på låsen. Smartthings velger automatisk riktig device handler om den finner låsen. 

 

Men det anbefales på det sterkeste å oppdatere fw på termostaten. Det viser seg at eldre fw spammer Zwave nettverket og kan skaper problemer for termostaten og hele Zwave nettverket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å installere smarthus (er nybegynner) og lurer derfor på det samme som trådstarter var inne på.


1.

Hva er forskjellen på denne:
https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-trm2fx-hvit-z-wave-termostat-2900w-13a/5430560/Product.html?Event=brandlist

Og denne:

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-termostat-16a-hvit/5430499/Product.html?Event=brandlist

Den ene er 13A og den andre er 16A. Men hvilke andre forskjeller er det? 

 

2. Jeg ser for meg at jeg går for Homey, men ikke bestemt enda. Er det gatewayer som en/begge av disse termostatene ikke støtter? (Fibaro,  Homey, Smartthings, FutureHome etc) 
 

3. Er det noen problemer med disse termostatene? Har lest litt løst om dette, men gjelder det eldre versjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Usain skrev:

Har noen slike som gir noe trøbbel og skal skiftes ut når neste generasjon (3) komme og er stabil. Hvis ikke andre alternativ dukker opp.

De rapporterer lufttemp som varierer med inn/utslag av guvvarme mye (ca 2 grader). Noen steder er de nesten ubrukelige pga dette.

Særlig én "glemmer å koble ut når temp er oppnådd.

Et par rapporterer sensorer som ikke finnes.

De er noe over ett år gamnle. Mulig de som selges nå er av nyere produksjon og forbedret.

 

Bortsett i fra 13/16A er største forskjellen er at disse rapporterer "luft-temperatur", det gjør ikke de som heter TRM2fx, men de rapporterer strømforbruk.

Mulig det også er noe annet, men kommer ikke på det nå.

 

Egentlig ville jeg fraråde Heatit, da de er noe arrogante og har hatt mye feil de knapt vil innrømme, og de skal ha betalt for å teste.

Men så langt jeg har funnet finnes ikke alternativ som passer i Elko ramme.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Arne Olav. Synd du har så dårlige erfaringer med disse termostatene.

 

Du sier de rapporterer lufttemp. Er det via z-wave du mener da? Rapporterer de ikke temperstur fra gulvføler også? Selv har jeg gulvføler, så hvis denne temperatur rapporteres via z-wave, så trenger jeg ikke romtemperatur i tillegg. Da tenker jeg det kan være mer nyttig med rapportering av strømforbruk mtp Tibber feks.

 

Er det noen som har gode erfaringer med disse? Noen som har fått det til å virke skikkelig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Usain skrev:

Er det via z-wave du mener da?

Rapportering jeg mener er via z-wave. De rapportere 3 temperaturer, gulv, intern luft, ekstern luft. De viser gulvtemp på selve termostaten.

 

6 minutter siden, Usain skrev:

Selv har jeg gulvføler, så hvis denne temperatur rapporteres via z-wave, så trenger jeg ikke romtemperatur i tillegg.

Her er selve termostaten montert i tilstøtende rom og trenger å vite temp der. Løser det med separat temperaturgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som har fått denne device handler til å fungere, eller må jeg kjøpe fra RBoy?

https://github.com/lurajon/smartthings/blob/master/heatit-z-trm2fx/heatit-z-trm2fx.groovy

Aner ikke hva jeg eventuelt gjør feil, men får ikke koblet sammen termostaten og smartthings hubben.

Har lagt inn Device handleren å valgt "publish" For Me, trodde at det da skulle være mulig å koble sammen etter at jeg satt Heatit i riktig modus.

 

Har vært snakk om å oppdatere firmwaren i termostaten, er dette mulig å gjøre fra appen når de er koblet sammen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zankaman skrev:

Har vært snakk om å oppdatere firmwaren i termostaten, er dette mulig å gjøre fra appen når de er koblet sammen?

Jeg tror ikke SmartThings har den muligheten, dessverre, så da er det litt jobb. Dvs. inkludere i et annet nettverk (USB-interface) og kjøre f.eks. Z-flash fra HomeSeer eller til og med HomeSeer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.