Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Høy ping lokalt, terminering?


Anbefalte innlegg

Barnerommet begynner virkelig å nærme seg 100% ferdig, og i kveld var alt endelig klart til at jeg kunne ta siste rest selv - nettverkspunktene. (Hun på 7 må jo ha 5 kablede punkter :D )

 

Jeg har brukt CAT7A, og denne ER rett og slett fryktelig tungvindt å jobbe med sammenlignet med CAT6A som jeg stort sett bruker ellers.

Kjøpte nettverkskontakter som matcher, og til min store overraskelse er disse med en hurtig/lettvint løsning hvor en legger lederne i sporene og trykker "lokket" over. Ved første forsøk viste det seg å ikke fungere i det hele tatt, så jeg bestemte meg egentlig for å gå for Elko sine (som en heldigvis får med tilnærmet samme design om en er villig til å betale nesten 1000kr pr/punkt ? ).

Elektrikeren min mente det var alt for galt om jeg ikke fikk til det der da de var så pene og ellers så veldig kurant ut, så han anbefalte meg å prøve å klemme lederne litt først, og ta meg ordentlig god tid for å være sikker på at det var 100%.

 

Nå i kveld har jeg terminert 4 punkter og testet.

Kobla i et PoE ip-kamera så jeg hadde noe som starter tålelig kjapt, og i tillegg fikk testa PoE-biten.

Kun ett av fire punkter fungerer tilfredsstillende, men jeg stusser litt over følgende:
På alle puntkene ser jeg at kamera får strøm da det er noen dioder som lyser opp idet det starter.

På alle punktene får jeg svar på ping, MEN: på noen av de er ping VELDIG høy, på noen varierer den litt, og noen normalt lav ping (stusser over at den ikke er på 1ms, men ligger stabilt under 5ms ihvertfall.)
Kun ett punkt lar meg nå web-interface for kamera, og det er kun det samme punktet som kameraet fungerer på i Blue Iris.

 

Hva i alle dager er det som er årsaken til at jeg får så borti natta høy ping til tider, og selv med lav ping får jeg ikke kontakt på andre vis på to av punktene?

Kan det være at jeg har avisolert for mye?  Kan jeg ha tvinnet opp for mye? Kan det rett og slett være dårlig kontakt på grunn av at kabelen ikke har samme fysiske mål og dermed ikke matcher kontaktene 100%?   

 

Jeg har brukt samme kabel på stua hvor jeg "ettermonterte" skjultanlegg ifm påbygg av barnerom (kom til veggen fra andre sida da). Det var der jeg først testa disse veggkontaktene og slo de fra meg, men samme kabel fungerer da 100% med Elko's standard RS16 dobbel RJ45-kontakt. (Denne har som flere sikkert kjenner til samme type tilkobling som patchepanelene, så der er jeg 100% sikker på god kontakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.