Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Programmering av Z-UNO


luhrern

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en z-uno shield for å kunne blandt annet måle trykk og strømning av vann i et hus. Jeg har kjøpt trykksensor og et enkelt flowmeter hvor begge sensorer er forsynes med 5V og GND, og signalkabel.

 

For trykksensoren er måleintervallet 0-10 bar og tilsvarende 0-5 V på signalkabel.

 

Flowmeteret er gir pulser (hall prinsipp), hvor 477 pulser tilsvarer 1 liter.

 

Jeg har satt opp dette i en liten rigg i hagen og koblet opp mot Z-UNO og Z-Way. For Z-uno enheten har jeg laget en enkel sketch basert på deres konfigurator. 

 

Jeg mottar signaler til Z-way fra enhetene når riggen kjøres, men jeg må nok ha en mer utviklet sketch.

 

Er det noen som vet om noen som tar konsulentoppdrag for å utvikle en Z-uno sketch til en slik applikasjon. Jeg har er dokument som beskriver hva som er gjort så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil fra det lille jeg gjorde hos meg så benytter Z-Uno det samme som i Arduino-verdenen så slik sett skulle du antageligvis finne mange som kan hjelpe deg med dette. Noe vil antageligvis være anderledes (konfig på pinner etc), men det burde ikke være så vanskelig.

 

Post hele problemet ditt så er det kanskje noen som allerede sitter på svaret her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@luhrernHvis jeg forstår der korrekt så ønsker du:

  • Konvertere pulser fra pulssensor til å gi deg totalt antall liter siden oppstart + en ca verdi liter/minutt akkurat nå.
  • Trykk i systemet i bar istendenfor 0-100%.

Jeg ser ikke at dette skulle være så vanskelig å lage. Utfordringen her er kanskje hvor ofte man fra sensorene/Z-uno skal sende oppdatering til systemet. 

Hvis du legger inn type sensorer (navn, merke, skala for trykksensoren hvis den ikke er linjær og evt. hvor du har kjøpt de) så er vi enda noen skritt nærmere å kunne få inn nok detaljer .

 

 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Guahtdim skrev:

 

@luhrernHvis jeg forstår der korrekt så ønsker du:

  • Konvertere pulser fra pulssensor til å gi deg totalt antall liter siden oppstart + en ca verdi liter/minutt akkurat nå.
  • Trykk i systemet i bar istendenfor 0-100%.

Jeg ser ikke at dette skulle være så vanskelig å lage. Utfordringen her er kanskje hvor ofte man fra sensorene/Z-uno skal sende oppdatering til systemet. 

Hvis du legger inn type sensorer (navn, merke, skala for trykksensoren hvis den ikke er linjær og evt. hvor du har kjøpt de) så er vi enda noen skritt nærmere å kunne få inn nok detaljer .

 

 

 

Max 30 sekunders intervall ref https://z-uno.z-wave.me/Reference/zunoSendReport/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.