Gå til innhold
  • Bli medlem
ØysteinHJ

Termostat til panelovn

Anbefalte innlegg

Jeg har en panelovn på kjøkkenet som er koblet i strømmen via en Telldus Z-Wave wallplug, og en 433MHz temperatursensor. Jeg har nylig migrert fra Home Assistant til HomeSeer, og i HA laget jeg en virtuell termostat som kontrollerte wallplug'en etter verdien til temperaturføleren.

Jeg tror jeg kan gjøre lignende i HomeSeer. Men det irriterte meg at det var ingenting som regulerte panelovnen dersom HA gikk ned. Panelovnen ville enten være avslått eller påslått, med for lav elle for høy temperatur i rommet.

Så jeg er på utkikk etter en lokal termostat som kan utstyre wallplug'en, og som kan få en måltemperatur fra HomeSeer. I gamle tråder fant jeg referanser til SRT321-5. Er denne termostaten noe å trakte etter? Eller er det bedre alternativer der ute?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg forstod det riktig så var forskjellen at Danfoss sin enhet bare er en sensor og settpunkt-kontroll, mens Secure sin enhet i tillegg kan utstyre en wallplug/binær enhet?  I så fall blir det jo mye det samme dersom HomeSeer går ned om jeg bruker Danfoss-enheten - panelovnen vil forbli enten avslått eller påslått.

Endte du med å kjøpe en av de?  Og hvilke erfaringer gjorde du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.7.2019 den 10.08, ØysteinHJ skrev:

Endte du med å kjøpe en av de?  Og hvilke erfaringer gjorde du?

Jeg har nettopp bestilt 3 av Danfoss sine. :) ingen erfaring enda... se også kommentaren min nederst i den andre tråden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Thorwald
      Hei,

Jeg bor i en gammel bygårdsleilighet som er og blir pusset opp gradvis i stadier. Vi har ca 40 led-downlights fordelt på gang, kjøkken og stue, og har når byttet til Namron Z-wave dimmere. Har også planer om å pusse opp mer snart og montere ca 20 downlights til i TV-stue og soverom der jeg tenker å bruke samme dimmere. Har også Heat-it Z-wave termostater til varmekabler i gang/kjøkken og varmefolie i stue. Tenker å ha varmefolie i TV-stue og soverom på sikt også.

https://www.elektroimportoren.no/led-dimmer-z-wave-200w/1402756/Product.html?Event=livesearch
      https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-termostat-16a-hvit/5430499/Product.html?Event=livesearch

Jeg vil gjerne kunne fjernstyre lys fra mobiltelefon og ha "hovedbrytere" både på soverom og ved utgangsdør for å skru av alt lys ved leggetid og når jeg drar hjemmefra. Ønsker også å kunne programmere "soft wake-up" med lys som blir gradvis lysere om morgenen. Temperaturen ønsker jeg å kunne programmere til å senkes om natten bla.

Jeg har skjønt at jeg må anskaffe en hub eller gateway av noe slag, men hvilken vil dekke mine behov på en god måte? Om det har noe å si så bruker jeg iPhone, iPad og mac, så det hadde vært fint om det fantes en elegant løsning der. Jeg er forholdsvis praktisk anlagt, men er i utgangspunktet ikke på jakt etter en ny hobby med hjemmeautomasjon.
    • Av Hjelmseth
      Hei Spør her siden jeg ikke finner ut så veldig mye
      Jeg pusser opp i kjelleren og tenker å automatisere varmen nede i samme systemet som jeg allerede kjører med men sliter med å finne produkt som både er kompatibelt med 230v, HomeKit og varmefolie/varmekabler og eventuelt allerede passer inn i Elko sine bokser 

Har sett litt på termostatene fra Heatmiser og lurer på om noen har erfaring med termostatene dere og om den i det hele tatt er lov å bruke i Norge
      https://heatmisershop.co.uk
    • Av Korkz
      Hei

Jeg er ganske nybegynner på dette. Har skaffet meg en homey og automatisert en del lys i hjemmet.

Nå jobber jeg med å få automatisert varmen. Har fått panleovner og gulvvarme inn i systemet, og automatisert litt ut fra tid, og om folk er hjemme eller ikke. 

Min samboer har dog behov for å stille varmen opp og ned ut fra dagsformen. Det som er alt for varmt en dag, er alt for kaldt en annen dag. Hun er ikke så teknisk anlagt, og en virtuell termostat opprettet ved hjelp av Virtual Devices ble for vanskelig å forholde seg til.

Tenkte å skaffe en fysisk termostat å sette opp på veggen, slik at hun kan stille på den når hun er missfornøyd. Jeg syns jo termostaten til nest er veldig kul, men har forstått det ikke er bare bare å bruke den her i Norge. Noen som har forslag til en termostat som kan ta over jobben til den virtuelle termostaten min? Den trenger bare å kunne rapportere en "target temprature" til homey, som vil ta seg av resten -  og gjerne kunne forholde seg til flere soner i leiligheten. Noen tips?
    • Av espenfjo
      Hei,

Jeg har varmekabler fra 2008 på et bad som benytter en Microreg/Microtemp OJ1260 (Eller noe veldig lignende). Så vidt jeg har skjønt så er dette en effektregulator, og ikke en termostat. Hva tror dere sannsynligheten er for at det enten er allerede montert temperaturføler jeg kan benytte, eller at jeg tenkelt kan bruke føler medfølgende(?) HeatIt 2fx? Siden “termostaten” er på utsiden av rommet er det også en liten utfordring med ekstern rom-sensor, rommet er uansett såppass lite at jeg antar at bruk av dusj eller hårføner vil koble fra varmekablene.
    • Av Snerminus
      Kan noen anbefale en z-wave termostat. Tenkte først på termostat fra Heatit, men har hørt endel blandede erfaringer. Noen som har en formening om et produkt som er robust? 

• Opprett ny...